Vliegen duur? Het kan goedkoper!

Luchtvaartmaatschappijen vissen massaal in de vijver van passagiers om ze aan boord te krijgen. Net zoals bij het echte vissen bijten ze niet allemaal op hetzelfde aas, behalve als ze echt trek hebben. Om de juiste vissen te vangen moet je het juiste aas gebruiken.

Voor komende zomer heeft KLM frequenties verhoogd op veel Europese bestemmingen, terwijl op dezelfde route bijvoorbeeld Easyjet ook actief is. Bordeaux is een voorbeeld hiervan. Easyjet biedt 4 x per week een verbinding tussen Amsterdam en Bordeaux aan, terwijl KLM haar frequentie verhoogt van 2 dagelijkse vluchten naar 3 dagelijkse vluchten. Bij een vroege boeking kost een retour van maandag op woensdag met Easyjet nog geen EUR 100,-, terwijl KLM EUR 300,- vraagt. Bij een boeking korter voor vertrek kunnen de kosten voor KLM oplopen tot meer dan EUR 500,-, terwijl Easyjet oploopt tot EUR 200,-. Bij het prijsverschil komt natuurlijk wel een keuzevrijheid qua schema kijken.

Maar welke vis hapt naar welk aas?

In de basis zie je 2 verschillende passagiers. De ene passagier past zijn reisschema aan naar de goedkoopste oplossing. De andere passagier kiest een vlucht die bij zijn reisschema past. Daarom bestaat er een bestaansrecht voor beide maatschappijen op zo’n route. Echter, concurreren ze met elkaar voor de passagier die voor beide producten gevoelig is. Voor deze passagier bestaat de mogelijkheid om van beide producten gebruik te maken.

Enkele reizen kopen bij KLM kost onevenredig veel geld en de logica hier achter is ver te zoeken. Easyjet biedt al haar vluchten als enkele reis aan. Als het ideale reisschema een combinatie is van beide maatschappijen, dan kan het zomaar zijn dat het volgende de beste oplossing is.

Kies de KLM vlucht waarop je graag mee wilt. Kies vervolgens weken later een retourvlucht waarbij de totale ticketprijs zo laag mogelijk is. Koop hierna ook een ticket van Easyjet die je daadwerkelijk gebruikt als retourvlucht. De overgebleven retourvlucht van KLM laat je verlopen en ben je een NO SHOW.

LET OP: Bij het boeken van een retourticket met KLM moet je altijd wel de eerste vlucht gebruiken, anders wordt de retourvlucht automatisch geannuleerd, maar een retourticket kan wel vanuit beide stations worden gekocht.

Een voorbeeld:

10 Januari 2014 overlijdt een vriend in Basel en je wilt graag bij de uitvaart aanwezig zijn die 15 Januari 2014 plaats zou vinden. De tijd is beperkt en  je wilt de snelste oplossing om naar Basel op en neer te vliegen. KLM biedt 3 directe dagelijkse vluchten aan. Om 15 januari 2014 naar Basel te vliegen en 16 Januari 2014 terug te keren vraagt KLM prijzen vanaf EUR 539,-. KLM is de enige die een passend schema aan bied voor de heenreis. Terug is het ook mogelijk om met Easyjet te vliegen voor EUR 103,-, alleen dan vraagt KLM voor een enkele reis EUR 518,-. KLM biedt wel goedkope prijzen bij een langer verblijf.

Door een KLM ticket te boeken met het gewenste vertrek op 15 Januari 2014 en met retourreis halverwege februari 2014 biedt KLM een retourreis aan voor EUR 134,-. Vervolgens boek je een enkele reis Easyjet voor EUR 103,- als retour op 16 Januari 2014.

Conclusie: Je hebt de flexibiliteit qua schema op de heenreis waar je het ook nodig had en de gehele trip kost slechts EUR 237,- i.p.v. EUR 539,- zoals KLM aanbood. Voor de retourvlucht van KLM halverwege februari kom je niet opdagen en ben je een “no show”. Dit heeft verder geen gevolgen voor toekomstige reizen met KLM.

Deze constructie heeft als bonus dat mocht je bedenken om in februari nog een stedentripje naar Basel te maken, dan is een goedkoop enkeltje met Easyjet voor de heenreis genoeg om nog een keertje op en neer te vliegen. Je kunt op de terugreis immers gebruik maken van je retour KLM waar je eigenlijk geen gebruik van zou maken.

Het vergt wat creativiteit en uitzoekwerk, maar financieel gezien loont het zeker!

Check uw vlucht
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Gecontroleerd door

Paul Vaneker is Senior Flight Intelligence en heeft bij KLM en Transavia gewerkt. Verschijnt veel in de media om op te komen voor rechten van passagiers. Bekend van nu.nl, NOS, Volkskrant, Telegraaf, AD en Parool.

Meer over Paul
Vragen? Chat of bel