Vive la France part 2

In juni 2013 heeft de Franse luchtverkeersleiding voor 2 dagen gestaakt. Dit heeft voor heel veel ellende gezorgd onder vliegtuigpassagiers.

In ons nieuwsartikel van juni hebben wij aangegeven hoe luchtvaartmaatschappijen omgaan met een staking van de luchtverkeersleiding. Wij hadden een vermoeden nog niet af te zijn van deze Franse stakingen. Zoals bijna elk jaar staken de Fransen namelijk in juni en in september.

Wanneer

Voor morgen heeft de helft van de vakbonden van luchtverkeersleiders aangegeven te willen staken. Het is nog niet duidelijk of dit daadwerkelijk wordt doorgezet. Vanmiddag wordt hierover de knoop doorgehakt. Uiteraard zullen we dit bericht updaten zodra er meer duidelijk is over de staking.

Consequenties

Welke consequenties deze mogelijke stakingen zullen hebben is ook nog niet bekend. Het aantal verkeersleiders die niet zullen komen opdagen tijdens hun dienst is (nog) niet duidelijk. Het is daarom lastig in te schatten welke impact deze staking zal hebben op het luchtverkeer. Mocht je morgen richting of over Frankrijk vliegen, houd er dan wel rekening mee dat vliegtuigen vertraging op kunnen lopen.

De vakbonden die dreigen te staken zijn verzocht hun plannen vandaag  in te dienen bij Eurocontrol, zodat de “tactical department” een plan kan maken om zoveel mogelijk vliegverkeer door te laten gaan.

Gezien de grote onduidelijkheid over de impact is er nog niet gevraagd aan luchtvaartmaatschappijen om het aantal vluchten te reduceren.  Laten we hopen dat deze dreigementen een storm in een glas water is. Het zou Frankrijk sieren om niet nog een keer te staken. Dat zij het niet eens zijn met de plannen is al duidelijk sinds de staking in juni.

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Obama zorgt voor vlucht vertragingen Stockholm
Volgende blogartikel
Staking luchtverkeersleiding Frankrijk van start
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Gecontroleerd door

Paul Vaneker is Senior Flight Intelligence en heeft bij KLM en Transavia gewerkt. Verschijnt veel in de media om op te komen voor rechten van passagiers. Bekend van nu.nl, NOS, Volkskrant, Telegraaf, AD en Parool.

Meer over Paul
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding