Vive la France?

Stakingen van onder andere de Franse luchtverkeersleiding op 11 juni en 12 juni 2013 hebben een zeer zware impact op bijna al het luchtverkeer in Europa. Hoe gaan airlines hier eigenlijk mee om? Wij zien 3 verschillende aanpakken.

Netwerk operators

Maatschappijen zoals British Airways, Air France en KLM annuleren de probleemvluchten en passagiers worden omgeboekt op de eerst volgende mogelijkheden. In dit geval kijken ze zelfs naar beschikbaarheid van vluchten bij andere maatschappijen. Geannuleerde passagiers ondervinden uiteraard veel hinder. Echter, door de keuze om probleemvluchten te annuleren kan een maatschappij haar programma weer snel oppakken na de staking, zonder noemenswaardige vertragingen.

Chartermaatschappijen

Maatschappijen zoals transavia.com, Arkefly en Thomas Cook proberen zo min mogelijk vluchten te annuleren en kiezen ervoor vluchten te vertragen. Dit doen ze voornamelijk omdat passagiers moeilijk te verplaatsen zijn op andere vluchten gezien de bestemmingen. Verder is het kostbaar om passagiers om te boeken naar andere maatschappijen. Daarbij hebben deze maatschappijen bijna geen reserve capaciteit en daarom kunnen de vertragingen nog wel 24 tot 36 uur doorwerken.

De Ryanair manier

Ryanair annuleert op voorhand alle vluchten die te maken gaan hebben met de staking. Passagiers mogen gratis hun vlucht omboeken, maar moeten dit zelf regelen. Wanneer de passagier zal vliegen is afhankelijk van de beschikbaarheid op de Ryanair vluchten. Het kan dus maar zo zijn dat de passagier dagen vast zit op een luchthaven en uiteindelijk zelfs vanuit een andere luchthaven moet vertrekken. Na de staking pakt Ryanair haar programma weer op.

De Verordening stelt duidelijk dat ATC stakingen een buitengewone omstandigheid zijn. Wel moet de staking van directe invloed zijn op de vlucht. De rechters in Haarlem hebben namelijk geoordeeld dat passagiers recht hebben op compensatie als hun vlucht niet door de staking wordt geraakt, maar vanwege doorwerking wordt vertraagd.    

Elke aanpak heeft zijn voor- en nadelen, maar uiteindelijk hoe je de stakingen ook went of keert, de passagier is en blijft de dupe. Wat ons betreft: “Vive la France?!”.

Geef een reactie

wpDiscuz
Vragen? Chat of bel