Vertraagde passagiers afgescheept door airlines

"Maar liefst 95% van alle verzoeken om financiële compensatie die door passagiers worden ingediend bij luchtvaartmaatschappijen worden in eerste instantie afgewezen". Dit is gebleken uit een onderzoek van de Consumentenbond voor de Reisgids van deze maand.

Het blijkt dat meer dan een kwart van de leden van het Consumentenbondpanel in de laatste 3 jaar te maken heeft gehad met een vluchtvertraging. Slechts 42% van de mensen die recht hadden op compensatie diende ook daadwerkelijk een verzoek in bij de luchtvaartmaatschappij. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat slechts 20% van de compensatieverzoeken gehonoreerd werden door de luchtvaartmaatschappijen, dit vaak dankzij bemiddeling van EUclaim.

Volgens het panel laat vooral Transavia een “see-you-in-court-houding” zien,  zoals Bart Combée, directeur Consumentenbond, op hun website stelt. Hiermee wordt de consument afgeschrikt.  Ryanair maakt het extra bont door een toeslag te rekenen van € 2,50 op de ticketprijs, maar blijkt in veel gevallen niet thuis te geven bij het toekennen van een vergoeding.

De meest genoemde reden voor vertraging is “overmacht door een technisch mankement”. Het Europese Hof is echter van mening dat er in dit geval zelden sprake is van overmacht. Er is een nieuw voorstel gedaan door de Europese Commissie om de Verordening wat te versoberen. Die versobering zou moeten plaatsvinden door het recht op compensatie pas na 5 uur vertraging  te doen gelden op korte vlucht, en zelfs na 12 uur op lange vluchten.

Zowel EUclaim, als de Consumentenbond verzetten zich hiertegen. Bart Combée stelt: “de luchtvaartsector moet natuurlijk niet beloond worden voor het jarenlang  traineren van passagiersrechten. Het wordt tijd dat de sector zijn klanten serieus neemt.”

Wij hadden het niet beter kunnen verwoorden.

Bron: Consumentenbond

Geef een reactie

wpDiscuz
Vragen? Chat of bel