Verordening 261/2004 is cruciaal voor vliegtuigpassagiers

De coronacrisis laat zien dat de rechten van vliegtuigpassagiers in de EU absoluut noodzakelijk zijn. Zonder Verordening 261/2004 zouden de plichten van vliegtuigmaatschappijen niet zijn vastgelegd en zouden vliegtuigpassagiers niet beschermd zijn. Afgelopen periode laat zien hoe cruciaal de Verordening is.

Uitzicht op een verlaten terminal

Zware tijden voor vliegtuigmaatschappijen door corona

Sinds het begin van het coronavirus kennen vliegtuigmaatschappijen zware tijden: een ongekend aantal geannuleerde vluchten en de luchtvaart staat zo goed als stil. Deze situatie vraagt om enige welwillendheid van passagiers, aangezien de meeste annuleringen het gevolg zijn van de beperkingen die de regeringen hebben opgelegd als gevolg van het coronavirus.

Corona (COVID-19) is een buitengewone omstandigheid

De European Association of Passenger Rights Advocates (APRA), die vliegtuigpassagiers in de hele EU vertegenwoordigt, was één van de eerste organisaties die annuleringen die een direct gevolg waren van het coronavirus als buitengewone omstandigheid bestempelde. Hierdoor werden vliegtuigmaatschappijen tijdelijk vrijgesteld van hun verantwoordelijkheid om passagiers te compenseren.

De vliegtuigmaatschappijen besloten vanaf dat moment vouchers uit te keren in plaats van teruggave van de ticketkosten. Echter, op grond van Verordening 261/2004 hebben passagiers het recht om binnen zeven dagen hun ticket volledig te laten terugbetalen als zij daarvoor kiezen. Toch heeft APRA passagiers geadviseerd om zoveel mogelijk vouchers te accepteren en de vliegtuigmaatschappijen te helpen in deze uitzonderlijke periode om faillissementen te voorkomen.

Veel ophef over corona-vouchers

De afgelopen periode zijn de corona-vouchers echter veel in opspraak geweest. Dit kwam doordat de vliegtuigmaatschappijen de passagiers geen andere keuze lieten dan de vouchers te accepteren. Daarbij vallen de vouchers niet onder een garantiefonds (zoals de corona-vouchers van pakketreizen), dus passagiers staan alsnog met lege handen bij faillissement van een vliegtuigmaatschappij. Ook is er veel ophef geweest omdat veel passagiers een voucher wel willen accepteren, maar dit zich gezien hun eigen financiële situatie in de coronatijd simpelweg niet kunnen veroorloven. Velen zijn hun baan kwijtgeraakt of hebben een lager inkomen, waardoor ze het geld van de geannuleerde vlucht beter voor hun eigen onzekere situatie kunnen gebruiken.

Voorwaarden van corona-vouchers in opspraak

De voorwaarden van de corona-vouchers zijn de afgelopen tijd ook veel in opspraak geweest. Er was veel onduidelijkheid over de vouchers en sommige vliegtuigmaatschappijen hielden zich niet aan de regels die de Nederlandse overheid had gesteld voor de vouchers. Bepaalde vliegtuigmaatschappijen hielden extra kosten in op de voucher zoals reeds betaalde kosten voor stoelreserveringen en bagage.

Europese Commissie is voor terugbetaling ticketkosten

Door het standpunt van de Europese Commissie dat vliegtuigmaatschappijen zich aan de wet moesten houden, heeft het kabinet op 14 mei 2020 toch besloten om reisorganisaties en vliegtuigmaatschappijen te vragen om passagiers de optie te geven hun geld terug te vragen als reizen zijn geannuleerd vanwege het coronavirus en zij liever geen voucher ontvangen. Opvallend is dat vliegtuigmaatschappijen de optie tot terugbetaling van de ticketkosten aanbieden voor vluchten die ná de datum van de uitspraak vertrokken, waarmee het lijkt alsof de Verordening vóór die periode tijdelijk niet bestond. Ook is naar voren gekomen dat sommige vliegtuigmaatschappijen recentelijk vluchten online aanboden, die vervolgens een paar uur na aanschaf van het ticket alweer werden geannuleerd. Doordat de passagier al had afgerekend, zat de passagier ineens vast aan een voucher.

Verordening 261/2004 van groot belang voor bescherming passagiers

Deze terugblik op een uitzonderlijke periode door het coronavirus laat zien dat een goed consumentenbeschermingskader van groot belang is, omdat vliegtuigmaatschappijen anders de totale vrijheid krijgen wat regelmatig ten koste zal gaan van de passagiers.

Bron: Geef de luchtvaartmaatschappijen een vinger en ze nemen twee armen: waarom Verordening EG261 cruciaal is voor de consument door Patrick Gibbels.

  • Heb je een corona-voucher voor een geannuleerde vlucht?

    En twijfel je of de voucher aan de regels voldoet? EUclaim kan jouw voucher checken! Bij deze service controleren we de voucher op rechtmatigheid en we bewaken de vervaldatum. Daarnaast verzorgen we ook alle communicatie met de vliegtuigmaatschappij.
    Meld je voucher nu aan!
Vorig blogartikel
Top vijf meest vertraagde zomerroutes 2019
Volgende blogartikel
Eerste hulp bij vertraging - checklist

Geef een reactie

Vragen? Chat of bel