Uitzending Groeten van Max: gedupeerde passagiers Hellas Travel
Deel dit artikel:
Hellas Travel, een reisbureau gespecialiseerd in reizen naar Griekenland, heeft door de crisis in Griekenland alle vluchten vanaf Groningen Airport naar Corfu moeten annuleren. Vermoedelijk heeft Aegean airlines besloten niet te vliegen, omdat Hellas Travel niet aan haar betalingsverplichtingen heeft voldaan. Volgens de reisorganisatie zijn de vluchten namelijk niet rendabel. 350 gedupeerde passagiers weten niet of zij hun geld terug krijgen.
Groeten van Max
In de Groeten van Max uitzending van Omroep Max werd gisteren, gepraat met gedupeerde passagiers van Hellas Travel. Zij vrezen dat zij het bedrag dat betaald is voor hun vakantie naar Corfu niet terug krijgen. EUclaim was ook bij de uitzending aanwezig en gaf de passagiers advies.
Wat zijn uw rechten?
Volgens de EU Verordening 261/2004 hebben passagiers recht op een vergoeding bij een geannuleerde of vertraagde vlucht. In het geval van een geannuleerde vlucht moet de luchtvaartmaatschappij een alternatief bieden of de ticketprijs terugbetalen. Daarbij komt ook nog eens een extra compensatie tussen de €250,- en €600,- op basis van de vluchtafstand.
In het geval van de passagiers die geboekt hebben via Hellas Travel ligt het één en ander wat gecompliceerder. Hellas Travel heeft niet aan haar betalingsverplichtingen voldaan, waardoor de luchtvaartmaatschappij de vluchten niet uitvoert. Toch wil EUclaim op basis van de EU Verordening 261/2004 een vergoeding claimen bij Aegean Airlines voor deze passagiers.
Er zitten hier wel een aantal voorwaarden aan verbonden. De Verordening is alleen van toepassing wanneer de passagiers minder dan 14 dagen voor hun vlucht door de luchtvaartmaatschappij geïnformeerd zijn over de annulering. In dit geval betreft het daarom alleen passagiers die zouden vertrekken op 17 juli 2015 of zouden aankomen of vertrekken op 24 juli 2015. Alle vluchten die later gepland stonden vallen niet binnen de EU regelgeving.
Wat kan EUclaim voor u doen?
EUclaim kan voor bovengenoemde passagiers een claim indienen bij Aegean Airlines. In de Verordening staat vermeld dat de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk gehouden moet worden voor het annuleren van een vlucht. Passagiers hebben recht op een vergoeding van €400,- per passagier. De vergoeding geldt per geannuleerde vlucht. Zou uw heenreis dus plaatsvinden op 17 juli en uw terugreis op 24 juli? Dan heeft u recht op 2x €400,- per persoon.
EUclaim gaat indien nodig voor u naar de rechter . Wij werken hierbij op basis van No Cure, No Pay. Dit houdt in dat wij alleen bij succes een percentage van 29% + €26,- administratiekosten per persoon inhouden van het claimbedrag. Verliezen wij de zaak, dan betaalt u ons niets.
U kunt via bovenstaande knop wel een bericht achterlaten. Wij zullen uw bericht binnen drie werkdagen beantwoorden.
Op EUclaim.nl maken wij gebruik van cookies. Omdat wij uw privacy willen waarborgen en de gebruiksvriendelijkheid van uw bezoek aan onze website willen verbeteren, vinden wij het belangrijk dat u weet hoe en waarom deze cookies gebruikt worden. Lees hier ons cookiestatement.
Kies privacyvoorkeuren:
Functionele cookies & analytische cookies (noodzakelijk):De functionele cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Voorbeelden hiervan zijn cookies voor het inloggen in uw online dossier en het chatten met onze medewerkers. De analytische cookies worden gebruikt om beperkte, geanonimiseerde gegevens te verzamelen via Google Analytics, zoals het aantal bezoekers op de website.
Marketingcookies (optioneel):Via Google Analytics worden anoniem gegevens over het surfgedrag verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren. Ook worden deze cookies gebruikt om advertenties van EUclaim op websites van derden te laten zien.