Luchthaven vertraging

Waarom het soms jaren duurt voordat airline uitbetaalt

Juridisch proces compensatie

Reizen en vakanties horen of avontuurlijk, of ontspannend te zijn, en soms zelfs allebei tegelijkertijd. Maar het kan ook stressvol zijn. Vluchtvertragingen, annuleringen en overboekingen zijn slechts enkele van de uitdagingen waarmee je geconfronteerd kan worden.

In zulke situaties helpt EUclaim passagiers financiële compensatie te krijgen. Komt er een claim binnen, dan gaan wij meteen voor je aan de slag. Waarom kan het soms jaren duren voordat een claim helemaal afgehandeld is?

Om die vraag te beantwoorden beschrijven we wat er gebeurt vanaf het moment dat jij een claim indient.

Wat gebeurt er als je een claim indient

Stel: jouw vlucht is vertraagd met een halve dag en je denkt in aanmerking te komen voor compensatie. Je checkt je vlucht in onze calculator en warempel, wij zijn het met je eens.

De claim-experts van EUclaim controleren vervolgens of de claim geldig is en of er sprake is van een schending van de rechten van de passagier. Het dossier wordt gecontroleerd en aangevuld. Als de claim wordt goedgekeurd, starten wij de communicatie met de luchtvaartmaatschappij.

Eerst proberen wij de luchtvaartmaatschappij te overtuigen en tot een minnelijke schikking te komen. Dit betekent, dat er een overeenkomst wordt bereikt zonder dat er een juridisch proces nodig is. Als de airline weigert te betalen, zal EUclaim overgaan tot een dagvaarding.

Luchtvaartmaatschappij wil niet betalen

Wanneer de airline weigert om de compensatie te betalen, gaat het dossier naar de juristen van EUclaim. De dagvaarding moet waterdicht zijn, en er moet bewijs verzameld worden. Dat vergt tijd, want het is belangrijk dat het dossier altijd helemaal compleet en correct wordt aangeleverd.

Vervolgens wordt er opnieuw contact gezocht met de luchtvaartmaatschappij, dit keer door onze juristen. Omdat elke mail van belang is, en wij vaak lang moeten wachten op antwoord, kan dit proces tot een jaar duren.

Soms komt het al redelijk snel tot een schikking. Als het om een grote groep passagiers gaat, schikt de airline vaak niet, maar laat de rechtszaak op zijn beloop. EUclaim vertegenwoordigt in sommige rechtszaken tientallen tot honderden passagiers. Gezien de gemoeide bedragen (compensatie kan oplopen tot 600 euro per passagier) kan je je vast voorstellen dat een luchtvaartmaatschappij er alles aan zal doen om hun gelijk te halen.

Rechtbank beslist of er grond is voor rechtszaak

We gaan verder, stel dat onze juristen en de juristen van de airline er niet uitkomen, dan moet een rechter uitspraak doen over het dossier. De zaak en de argumentatie van alle partijen worden overgedragen aan een rechter.

De rechtbank beoordeelt de aanklacht om te bepalen of er voldoende gronden zijn om een rechtszaak te starten en of de rechtbank bevoegd is om uitspraak te doen. Als de rechtbank beslist dat er voldoende bewijs is, wordt er een datum vastgesteld voor de hoorzitting.

Van argumentatie tot uitspraak

Daarna wordt de luchtvaartmaatschappij op de hoogte gesteld van de aanklacht en de datum van de hoorzitting.

Op de hoorzitting worden de aanklacht en de bewijslast gepresenteerd door EUclaim en de airline wordt in staat gesteld om bewijs ter verdediging te presenteren.

Vervolgens komt er een uitspraak van de rechter, en als wij namens jou, of tientallen of honderden passagiers in het gelijk worden gesteld, dan moet de airline alsnog over de brug komen.

Krijgen wij gelijk? Dan kan de luchtvaartmaatschappij er voor kiezen om hoger beroep aan te tekenen. Dit kan zelfs leiden tot een uitspraak van het Europese Hof.

Geen risico voor passagiers

Dit juridische proces kan jaren duren, en kan voor gedupeerde reizigers voelen als iets wat zich op de achtergrond afspeelt. Vervelend voor jou als passagier,  omdat je lang moet wachten op de compensatie, maar je loopt geen risicio!  Of de claim nu snel wordt afgehandeld, of het jaren duurt vanwege het juridische proces, de kosten blijven gelijk. In 97% van de gevallen, dat EUclaim overgaat tot een juridisch proces, wint EUclaim.

Omdat wij een ‘no cure no pay’-beleid hanteren, kost onze service de passagier zelfs bij verlies niets. Dit maakt het proces minder stressvol en financieel haalbaar voor passagiers, die recht hebben op compensatie, maar waarbij de luchtvaartmaatschappij weigert te betalen.

Wij ontzorgen hierin volledig, dus het juridische proces zal in de tussentijd geen inspanning vergen van passagiers. Maar dat betekent niet dat de zaak niet te volgen is.

Elke stap van het proces kan namelijk digitaal gevolgd worden in het persoonlijke dossier van de passagier. Dit dossier bevat alle relevante documenten, correspondentie en updates over de claim. En wordt het dossier geüpdatet? Dan sturen wij direct een e-mail naar de passagier.

Hopelijk snap je nu waarom het lang kan duren voordat een claim wordt afgehandeld, wij zijn vastbesloten om passagiers te helpen om hun rechten te beschermen en om ervoor te zorgen dat ze krijgen waar ze recht op hebben.

Deel je vluchtgegevens en wij helpen je

Als je problemen hebt ondervonden tijdens een vlucht, zoals vertragingen, annuleringen of overboekingen, check dan je vluchtgegevens om te zien of je recht hebt op compensatie.

Ga je binnenkort vliegen? Dan weten wij natuurlijk niet of er een vertraging of annulering zal plaatsvinden. Maar laat hieronder vooral de vluchtdata achter, mocht er onverhoopt wat gebeuren waardoor je recht hebt op compensatie, nemen wij contact met je op.

EUclaim staat klaar om je te helpen om de compensatie te krijgen waar jij recht op hebt.

Laat een reactie achter

Heb je vragen of opmerkingen over dit artikel? Of hebben wij jou in het verleden geholpen en heeft het lang geduurd voordat de luchtvaartmaatschappij uitbetaalde? Laat het ons weten in de comments!

Geschreven door

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie. Bekend van VPRO, NOS, Emerce en AD.

Meer over Jerrymie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding