Tweede kamer wil recht op vergoeding bij 3 uur vertraging handhaven
Zoals aangekondigd heeft de Tweede Kamer gisteren gedebatteerd over het voorstel van de Europese Commissie voor een nieuwe Verordening. Staatssecretaris Mansveld heeft eindelijk aangegeven boetes uit te gaan delen wanneer luchtvaartmaatschappijen zich niet aan de regels houden.

Volgens D66 Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven heeft de Staatssecretaris ook toegegeven dat de verhoging van het recht op compensatie naar 5 uur vertraging in plaats van 3 uur vertraging niet acceptabel is.
Mansveld geeft gehoor aan pleidooi #D66: pleit in EU voor compensatie van #passagiers na 3 uur vertraging v vlucht (ipv pas na 5uur).
— Stientje v Veldhoven (@SvVeldhoven) 23 januari 2014
Hendrik Noorderhaven, CEO van EUclaim stelt het volgende: “het wordt tijd dat de Staatssecretaris luchtvaartmaatschappijen niet alleen tickets laat verkopen in ons land, maar dat zij ook op de vingers getikt worden wanneer zij zich niet aan de regels houden. Veel (buitenlandse) maatschappijen hebben geen vestiging in Nederland, waardoor zij moeilijk gerechtelijk zijn aan te pakken. Waar de Staatssecretaris al jaren steken laat vallen, komt EUclaim wél op voor passagiers.”
Hendrik Noorderhaven doelt hiermee op het artikel in de Telegraaf waar ook aandacht besteed wordt aan het debat. Wanneer luchtvaartmaatschappijen een vonnis van de rechter aan hun laars lappen (dit gebeurt regelmatig), heeft EUclaim geen andere keus dan te kiezen voor een ‘Derdenbeslag’ procedure. Aangezien veel maatschappijen geen hoofdkantoor in Nederland hebben, is EUclaim gedwongen via een omweg alsnog maatregelen te nemen. Het ‘Derdenbeslag’ houdt in dat er beslag gelegd wordt bij reisbureaus die tickets verkopen van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Prijsvechter Vueling is op deze manier onlangs aangepakt, nadat zij meerdere positieve vonnissen van de rechtbank hebben genegeerd en nog steeds weigeren een vergoeding te betalen aan passagiers.
EUclaim steunt uiteraard de Staatssecretaris in het besluit om boetes te gaan uitdelen aan maatschappijen die zich niet aan de regels houden.