Transavia misleidt passagiers

De Reclame Code Commissie heeft geconcludeerd dat Transavia op haar website passagiers misleidt door concrete informatie over de rechten van luchtvaartpassagiers achterwege te laten.

Bij de veelgestelde vragen op de website van Transavia staat uitgelegd welke rechten de passagier heeft bij een vlucht vertraging of annulering. Hier wordt echter verzuimd te vermelden dat men aanspraak kan maken op een vergoeding zoals gesteld in de EG-verordening 261/2004. De volgende gegevens staan op Transavia.com vermeld:

“Afhankelijk van de vliegafstand en de verwachte duur van de vertraging heeft u recht op:

• Maaltijden en/of consumpties in verhouding tot de wachttijd
• Twee telefoongesprekken van maximaal 2 minuten per gesprek
• Accommodatie voor overnachting en het vervoer tussen de accommodatie en de luchthaven

Bij een vertraging van 5 uur of meer kunt u kiezen voor ticketrestitutie. Als u kiest voor restitutie heeft u geen recht meer op vervoer en wordt uw ticket ingenomen. Gevolgschade wordt niet vergoed.”

Er wordt geen melding gemaakt van het bestaan van de Europese regelgeving , waardoor de passagier op basis van incomplete informatie tot een conclusie dient te komen. De Reclame Code Commissie heeft het volgende gesteld in haar oordeel:

“Naar het oordeel van de Commissie wordt in de bestreden uiting de indruk gewekt dat passagiers in geval van vertraging uitsluitend aanspraak kunnen maken op de in die uiting genoemde verzorging c.q. ticketrestitutie, terwijl bovengenoemde beslissing van het Hof van Justitie erop duidt dat men in geval van vertraging van 3 uur of meer onder omstandigheden ook in aanmerking kan komen voor financiële compensatie. Nu niets in de uiting hierop wijst, is deze onvolledig en is er sprake van een verborgen houden van essentiële informatie die de consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.”

Verder concludeert de Commissie het volgende: “Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.”

Transavia heeft het hoger beroep dat zij hebben aangetekend inmiddels ingetrokken.

Vorig blogartikel
Register van vertraagde vluchten mag van rechter
Volgende blogartikel
Staking eigen personeel geen overmacht

Geef een reactie

wpDiscuz
Vragen? Chat of bel