Stakende piloten? Recht op vergoeding!

De laatste maanden staat het nieuws er vol van: stakingen. Bij vliegtuigmaatschappijen als Air France en easyJet wordt de afgelopen tijd regelmatig gestaakt vanwege onvrede over de arbeidsomstandigheden. De passagier is hier vaak de dupe van. Het is dan ook fijn als je weet waar je eigenlijk recht op hebt in het geval van een staking?

Wachtende mensen op Schiphol

Zo zijn niet alle stakingen hetzelfde. In Nederland heb je recht op een vergoeding bij stakingen van eigen personeel. Hierbij moet je denken aan piloten en cabin crew. Stakingen van beveiliging, luchtverkeersleiding of de bagage afhandelaren zijn buitengewoon, je hebt dan geen recht op een vergoeding.

Onder buitengewoon verstaan we omstandigheden waar de vliegtuigmaatschappij geen invloed op kan uitoefenen. Beveiligingsmedewerkers zijn immers niet in dienst van de vliegtuigmaatschappij. Als je vlucht geannuleerd wordt door een staking van eigen personeel van een vliegtuigmaatschappij (bemanning of cabin crew) heb je recht op het volgende:

  • Een nieuwe vlucht of terugbetaling van je ticket.
  • Verzorging tijdens de wachttijd, Vanaf 2 uur vertraging heb je recht op verzorging (eten/drinken/hotel).
  • Een vergoeding op basis van je vertraagde aankomsttijd en reisafstand:
Vertraging aankomsttijd Afstand Vergoeding
3 uur of meer 1500 km €250
3 uur of meer 1500 – 3500 km €400
4 uur of meer >3500 km €600
> 3 uur maar < 4 uur >3500 km €300

Heb jij recht op een vergoeding?

Ondervind jij problemen met je vlucht door stakingen van personeel van de vliegtuigmaatschappij? Controleer dan je vlucht in onze claimcalculator en je weet gelijk of je recht hebt op een vergoeding!

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Goed voorbereid op reis
Volgende blogartikel
Wanneer en wat krijg je aan eten en drinken aan boord?
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
2 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Wilma
6 jaren geleden

En terugbetaling van het betaalde hotel? Plus vooruit betaalde taxikosten?

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  Wilma

Deze kosten kun je claimen bij onze partner Miss Casey. Als je al een claim bij ons hebt ingediend voor een vertraagde of geannuleerde vlucht dan kun je even contact met ons opnemen en dan gaan wij kijken wat we voor je kunnen doen :). ~Jasmijn

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding