Southwest annuleert ticket door no show terwijl man gewoon aan boord is
Wanneer een passagier niet komt opdagen voor de eerste vlucht van zijn boeking, annuleert de luchtvaartmaatschappij automatisch ook de terugvlucht. Ervan uitgaande dat de passagier hier ook niet aanwezig zal zijn. Het overkwam Bob Woudstra uit Michigan. Echter, zat hij gewoon netjes op de eerste vlucht!

“Ik vind het heel erg. Ik kan gewoon niet geloven dat de luchtvaartmaatschappij niet wist dat ik aan boord was,” zegt Bob. Hij betaalde een retourticket voor een reis van Grand Rapids naar Ft. Myers. Op 13 februari kwam hij aan bij de luchthaven en gaf zijn boarding pass af bij de gate. De eerste keer lukte het niet met het scannen van de boarding pass, maar bij de tweede keer leek het in orde en mocht hij doorlopen. Nietsvermoedend vloog hij zonder vertraging naar Ft. Myers.
Twee uur later ontving hij een e-mail met daarin de mededeling dat zijn boeking was geannuleerd, omdat hij niet was komen opdagen voor zijn vlucht. Bob dacht dat het een spam e-mail betrof, hij zat immers gewoon op de heenvlucht. Toen hij op de luchthaven arriveerde voor de terugvlucht werd duidelijk dat zijn reis echt geannuleerd was. Hij heeft een nieuw ticket moeten kopen van $456,-.
Southwest Airlines heeft aangegeven het voorval te gaan onderzoeken. Zij zullen een uitzondering maken voor Bob Woudstra en hem de kosten voor het nieuw gekochte ticket vergoeden. Wel moet Bob hiervoor bewijzen dat hij daadwerkelijk op de vlucht heeft gezeten. Dit zal nog een uitdaging worden, gezien het feit dat zijn boardingpass is ingenomen bij het boarden (wat niet ongebruikelijk is).
er is zowel een heen-als terugvlucht gekocht.
Ook als de bestemming niet per vliegtuig was bereikt, maar op andere wijze is de terugvlucht nog steeds gekocht en betaald.
Dit werd vroeger zo vaak gepraktizeerd middels “cross-ticketing”.
Het staat eenieder toch vrij een betaald produkt alsnog niet te gebruiken
Dat zijn we helemaal met je eens M. Schuurmans! Het is echter onderdeel van de Algemene Voorwaarden van luchtvaartmaatschappijen. Je gaat dus tijdens het boeken van je ticket akkoord met het feit dat je terugvlucht geannuleerd wordt wanneer je voor de heenvlucht niet op komt dagen. Er is hier al jaren discussie over, maar vooralsnog mogen luchtvaartmaatschappijen dit gewoon op deze manier doen.
Met vriendelijke groet,
Lotte van ’t Klooster
EUclaim