Ombudsman in bres voor vliegtuigpassagiers
Volgens een uitspraak van het Europees Hof van Justitie kunnen vliegtuigpassagiers bij een vertraging van minimaal 3 uur aanspraak maken op een financiële tegemoetkoming. De ILT, die onder verantwoordelijkheid valt van staatssecretaris Joop Atsma, moet zorgen voor de handhaving. Maar volgens de Nationale ombudsman gebeurt dat onvoldoende. Uit cijfers over 2010 en 2011 blijkt dat het overgrote deel van de compensaties niet is uitgekeerd.
De ombudsman vindt ook dat vliegtuigpassagiers te veel procedures moeten doorlopen om hun recht te halen. Eerst moeten ze een klachtenprocedure beginnen bij de luchtvaartmaatschappij en daarna naar de ILT voor de handhaving. En die verwijst ze vaak nog door naar de civiele rechter in plaats van handhavende middelen in zetten, aldus de ombudsman.
Bron: Volkskrant
EUclaim heeft de afgelopen 3 jaar meer dan 5000 positieve besluiten ontvangen van de Inspectie Leefomgeving en Transport. Dit heeft echter nog nooit geleid tot uitbetaling door de luchtvaartmaatschappij of tot het opleggen van een boete door de Inspectie Leefomgeving en Transport. EUclaim is daarom genoodzaakt met bijna alle claims naar de rechter te stappen om het gelijk van de passagiers te halen.