Ombudsman in bres voor vliegtuigpassagiers

Vliegtuigpassagiers dringen vaak vergeefs aan op de compensatie waar ze recht op hebben bij vertraging of annulering van hun vlucht. De Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT) van het ministerie van Infrastructuur & Milieu treedt onvoldoende op om te zorgen dat de reizigers hun geld krijgen. De Nationale ombudsman heeft dat vandaag aan de Tweede Kamer geschreven.

Volgens een uitspraak van het Europees Hof van Justitie kunnen vliegtuigpassagiers bij een vertraging van minimaal 3 uur aanspraak maken op een financiële tegemoetkoming. De ILT, die onder verantwoordelijkheid valt van staatssecretaris Joop Atsma, moet zorgen voor de handhaving. Maar volgens de Nationale ombudsman gebeurt dat onvoldoende. Uit cijfers over 2010 en 2011 blijkt dat het overgrote deel van de compensaties niet is uitgekeerd.

De ombudsman vindt ook dat vliegtuigpassagiers te veel procedures moeten doorlopen om hun recht te halen. Eerst moeten ze een klachtenprocedure beginnen bij de luchtvaartmaatschappij en daarna naar de ILT voor de handhaving. En die verwijst ze vaak nog door naar de civiele rechter in plaats van handhavende middelen in zetten, aldus de ombudsman.

Bron: Volkskrant

EUclaim heeft de afgelopen 3 jaar meer dan 5000 positieve besluiten ontvangen van de Inspectie Leefomgeving en Transport. Dit heeft echter nog nooit geleid tot uitbetaling door de luchtvaartmaatschappij of tot het opleggen van een boete door de Inspectie Leefomgeving en Transport. EUclaim is daarom genoodzaakt met bijna alle claims naar de rechter te stappen om het gelijk van de passagiers te halen.

Vorig blogartikel
Vliegveiligheid in het geding?
Volgende blogartikel
EUclaim presenteert: claim mobile

Geef een reactie

wpDiscuz
Vragen? Chat of bel