Minder vertragingen dan vorig jaar

Afgelopen zomer was de eerste zomerperiode waar de uitspraak van het Europese hof omtrent passagiersrechten van toepassing was. Om te bekijken of luchtvaartmaatschappijen zichzelf na een jaar hebben verbeterd, heeft EUclaim de vluchtdata van de zomerperiode 2013 vergeleken met 2012.

Allereerst moeten we complimenten maken aan de Nederlandse maatschappijen. Alle Nederlandse maatschappijen hebben zich verbeterd. Arkefly had 24% minder vertragingen, Transavia 36% en Corendon Dutch Airlines zelfs 68% minder vertragingen. KLM heeft zich op het gebied van vertragingen ook verbeterd, echter hebben ze veel meer vluchten geannuleerd.

Als we naar de overige luchtvaartmaatschappijen kijken die vaak op Nederland vliegen, hebben buitenlandse airlines zich niet zo goed verbeterd in vergelijking met de Nederlandse maatschappijen. Met stip op 1 staat Corendon Airlines (Turkse Corendon). In zowel 2012 als 2013 is Corendon Airlines de slechtst presterende luchtvaart maatschappij. In 2013 waren de Nederlandse passagiers van Corendon Airlines het zwaarst getroffen door vertragingen. Maar liefst 3,6% van de Amsterdam vluchten waren meer dan 3 uur vertraagd. Dit is 7x zo hoog als Transavia (0,48%). Helaas is de Verordening alleen van toepassing bij vertrekkende Corendon Airlines (Turks) uit Nederland.

Naast Corendon Airlines heeft ook Ryanair zich niet verbeterd in 2013. Desalniettemin behoort Ryanair met een vertragingspercentage van 0,51% wél tot de meest punctuele maatschappijen.  

Terwijl alle maatschappijen in 2013 meer vluchten uitvoeren zijn er slechts een paar die minder goed presteren. Uit de getallen is daarom duidelijk op te maken dat de Verordening werkt.

Geef een reactie

avatar
wpDiscuz
Vragen? Chat of bel