Luchthaven vertraging

Mijn voucher is met twee maanden verlengd. Wat betekent dit voor mij?

600 miljoen aan corona-vouchers open

In maart 2020 is het vliegverkeer grotendeels stil komen te liggen door de wereldwijde corona pandemie. Reisorganisaties en vliegtuigmaatschappijen werden gedwongen om geplande reizen om te boeken of te annuleren. Om reisorganisaties meer financiële ruimte te geven om gedupeerden hun geld terug te betalen én de continuïteit van de organisaties niet in gevaar te brengen, is in maart 2020 de corona-voucher geïntroduceerd door de ANVR en SGR.

Inmiddels hebben reisorganisaties nog voor een bedrag van 600 miljoen euro open staan aan corona-vouchers. Deze vouchers hadden een geldigheid van een jaar en waren bruikbaar om een andere reis te boeken. De afspraak was dat reizigers, als zij binnen een jaar geen gebruik zouden hebben gemaakt van de voucher, het bedrag uitbetaald zouden krijgen.

Ondertussen is deze termijn van 12 maanden voor veel vouchers verstreken of bijna verstreken. Reisorganisaties moeten hoe dan ook de waarde van de vouchers uitbetalen. Omdat veel reisorganisaties nog steeds geen inkomsten hebben en reserves op zijn geraakt, is er de wens een voucherfonds op te zetten vanuit de overheid.

Wat is het voucherfonds

Op maandag 7 december 2020 is bekendgemaakt dat de reisbranche steun in de vorm van een voucherfonds krijgt. Voor het voucherfonds ontving SGR een toezegging voor 400 miljoen aan financiering van de overheid. De leningsovereenkomst moet eerst goedkeuring krijgen van de EU. De onderhandelingen over bepaalde voorwaarden zijn hier nog over gaande. Dit geld is op dit moment dus nog niet direct beschikbaar.

Reisorganisaties kunnen het geld dat zij terug moeten betalen aan gedupeerde reizigers lenen van het voucherfonds. Zo kunnen gedupeerde vliegtuigpassagiers met een corona-voucher de waarde van hun voucher in geld laten uitkeren door reisorganisaties. Daarmee staat de overheid er garant voor dat gedupeerde reizigers hun geld terug krijgen.

Wie gaat mijn voucher terugbetalen?

Reisorganisaties zullen dus, binnen 14 maanden na de uitgifte van de voucher, het geld terug moeten betalen. Zijn er in de reisorganisatie niet voldoende middelen beschikbaar, dan kunnen reisorganisaties het geld lenen van het voucherfonds. In eerste instantie is het dus de reisorganisatie die u uw geld terugbetaald.

Wat als de reisorganisatie failliet gaat?

Gaat een reisorganisatie onverhoopt toch failliet, dan springt de SGR bij. Jouw corona-voucher zal dan terugbetaald worden uit het garantiefonds. Hoe dan ook krijgen gedupeerde reizigers hun geld terug.

Voucher inwisselen voor geld, meld het bij de SGR

Is jouw voucher verlopen en wil je een terugbetaling van de reiskosten ontvangen? Dan kun je een claim indienen op de website van de SGR. Dit kan tot twee maanden na de vervaldatum en is uitsluitend voor vouchers die zijn uitgegeven met SGR-garantie. Zo zijn gedupeerde passagiers ervan verzekerd dat zij hoe dan ook hun geld terugkrijgen.

Geschreven door

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie. Bekend van VPRO, NOS, Emerce en AD.

Meer over Jerrymie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding