Mijn koffer is vertraagd. Wat nu?

Een vakantie vieren zonder een goedgevulde koffer met kledingsets en toiletartikelen? Daar wil je natuurlijk niet aan denken. Het kan echter voorkomen dat je koffer niet op de vakantiebestemming aankomt. Zo worden er 180.000 koffers tijdens een drukke dag verwerkt op Schiphol en dat kan ervoor zorgen dat je koffer achterblijft of ergens anders terechtkomt.

Stel op vakantie met rode koffers

Geen koffer op bagageband

Het is een vervelende situatie als de koffer maar niet verschijnt op de bagageband. Wat moet je dan doen? In het geval dat je koffer niet meer op de band verschijnt moet je een melding maken bij de vliegtuigmaatschappij. Een melding maak je door een PIR-formulier (Property Irregularity Report) in te vullen bij de bagageservicebalie op de luchthaven van aankomst.

PIR-formulier voor bagage invullen

Bij het ontbreken van je koffer op de bagageband moet je een melding maken bij de vliegtuigmaatschappij. Zij starten de zoektocht naar je koffer als je een PIR-formulier invult. Is het formulier ingevuld? Dan ontvang je vervolgens een PIR-bewijs. Het is belangrijk om dit bewijs goed te bewaren, want hiermee kun je de extra kosten declareren die je maakt door de vertraagde koffer.

Koop noodzakelijke artikelen

Tijdens de afwezigheid van je koffer mag je noodzakelijke artikelen kopen. Maar wat zijn nu noodzakelijke artikelen? Hierbij kun je denken aan (zwem)kleding, toiletartikelen en een specifieke uitrusting. Dit kan bijvoorbeeld een surfplank of golfset zijn als je speciaal op vakantie ging om dit uit te oefenen en vervolgens de spullen niet op de bagageband lagen.

Bewaar de bonnen van de extra kosten

De (aankoop)bonnen van de spullen die je huurt of koopt tijdens de afwezigheid van je koffer hoor je goed te bewaren. Deze bonnen dienen als bewijs bij het indienen van een claim voor de extra kosten die je maakt door het ontbreken van je koffer. Het is verstandig om een foto van de bonnen te maken. Zo heb je een digitale versie van de bon, mocht de papieren variant kwijtraken.

Extra kosten terugvragen bij vertraagde bagage

Is de koffer inmiddels terecht? Dat is goed om te horen. Als je door de vertraagde koffer extra kosten hebt gemaakt is het eenvoudig om deze kosten terug te vragen bij de vliegtuigmaatschappij. Dit kun je bij veel vliegtuigmaatschappijen regelen door een (online) formulier op de website in te vullen en daarbij onder andere (aankoop)bonnen up te loaden.

Heb je weleens last gehad van een vertraagde koffer? Deel je reactie onder het blogartikel!

Vorig blogartikel
Kerst in coronatijd? EUclaim deelt 5 ideeën
Volgende blogartikel
Geld terug in plaats van voucher, hoe werkt dat?

Geef een reactie

Vragen? Chat of bel