Meestgestelde vragen rondom coronavirus en vliegtickets

Door het coronavirus is de kans groot dat je te maken krijgt met een vluchtannulering. We hebben de meestgestelde vragen rondom het coronavirus en vliegtickets gebundeld. Dit blog geeft je duidelijkheid over zaken zoals rechten bij een vluchtannulering door het coronavirus, voucher versus terugbetaling van je vliegticket en contact met de vliegtuigmaatschappij.

Dit artikel is voor het laatst bijgewerkt op 26 mei 2020 om 09.30 uur.

man steekt hand op om vraag te stellen

Hoe weet ik of mijn voucher geldig is en/of aan de regels voldoet?

Als je een corona-voucher van de vliegtuigmaatschappij hebt ontvangen vanwege een geannuleerde vlucht door het coronavirus, kan je de voucher door EUclaim laten controleren. Meld je voucher aan en wij toetsen deze vervolgens op rechtmatigheid. Vervolgens beheren wij de voucher en nemen we alle communicatie met de desbetreffende vliegtuigmaatschappij op ons.

Is het mogelijk om het betaalde bedrag voor de vliegtickets retour te krijgen in plaats van een voucher?

In deze uitzonderlijke situatie is op 30 maart 2020 door de overheid besloten dat vliegtuigmaatschappijen passagiers tijdelijk mogen compenseren met vouchers. Ze zijn dus niet verplicht om je het betaalde bedrag voor het vliegticket terug te betalen in geld. Er zijn wel een aantal voorwaarden aan de vouchers verbonden om passagiers te beschermen:

Echter, op 2 april 2020 heeft de Europese Commissie laten weten dat passagiers het niet hoeven te accepteren als zij een voucher krijgen aangeboden voor hun geannuleerde vlucht.

Update 14 mei 2020: Door het standpunt van de Europese Commissie heeft het kabinet toch besloten om reisorganisaties en vliegtuigmaatschappijen te vragen om consumenten de optie te geven hun geld terug te vragen als reizen zijn geannuleerd vanwege het coronavirus. Het is nog onbekend wanneer devliegtuigmaatschappijen terugbetaling moeten aanbieden.

  • Heb je een corona-voucher voor een geannuleerde vlucht?

    En twijfel je of de voucher aan de regels voldoet? EUclaim kan jouw voucher checken! Bij deze service controleren we de voucher op rechtmatigheid en we bewaken de vervaldatum. Daarnaast verzorgen we ook alle communicatie met de vliegtuigmaatschappij.
    Meld je voucher nu aan!


Wat moet ik doen als ik de vliegtuigmaatschappij niet kan bereiken?

Het is een vervelende situatie als je de vliegtuigmaatschappij niet kan bereiken. De vliegtuigmaatschappijen hebben momenteel te maken met een enorme drukte wegens het coronavirus en het annuleren en omboeken van alle vluchten. De kans bestaat dat je te maken krijgt met lange wachttijden. De vliegtuigmaatschappijen stellen alles in werking iedereen zo spoedig mogelijk te helpen, maar doen dit wel op volgorde van vertrek. Het advies is om geduld te hebben in deze uitzonderlijke situatie. Je mag er vanuit gaan dat de vliegtuigmaatschappij je tijdig op de hoogte brengt van een eventuele annulering. Gezien het feit dat je rechten vervallen als je zelf voortijdig annuleert, adviseren wij de annulering van de vliegtuigmaatschappij af te wachten

Kan ik mijn vlucht zelf annuleren?

Het is mogelijk om je vliegticket zelf te annuleren, maar let op dat je passagiersrechten dan vervallen. Wij adviseren om de officiële annulering van de vliegtuigmaatschappij af te wachten.

Wat moet ik doen als ik mijn vliegticket bij een tussenpersoon/broker heb geboekt?

Ons advies is om je eerst te melden bij de instantie waar je hebt geboekt. Als zij niet reageren, kun je zelf contact opnemen met de vliegtuigmaatschappij.

Wat als de vliegtuigmaatschappij in de tussentijd failliet gaat?

Uit ervaring weten wij dat als een vliegtuigmaatschappij failliet gaat, dat er een kleine kans bestaat dat de vorderingen worden betaald. Een vliegtuigmaatschappij heeft veel schuldeisers. Curatoren bepalen in dat geval welke schuldeisers nog (een deel van) hun geld terugkrijgen. Vergoedingen voor vertragingen of annuleringen staan doorgaans niet bovenaan de lijst. Het is in een dergelijke situatie lastig te voorspellen of passagiers nog gecompenseerd worden of niet.

Wat gebeurt er als het coronavirus over een jaar nog niet voorbij is?

Helaas kan niemand zeggen hoe de situatie omtrent het coronavirus er over een jaar uitziet. Dat is een kwestie van afwachten.

Wat als mijn pakketreis wordt geannuleerd?

Veel reisorganisaties en reizigers worden momenteel geconfronteerd met het omboeken van geplande pakketreizen of met het annuleren van deze reizen. De ANVR en SGR zijn daarom met een creatieve oplossing gekomen voor de reisorganisatie en de reiziger: de Corona-voucher. De Corona-voucher is in het leven geroepen om reisorganisaties meer financiële ruimte te bieden in deze uitzonderlijke situatie.

Wat houdt de Corona-voucher in die wordt aangeboden bij annulering van een pakketreis?

De voucher heeft een SGR-geldigheid van 1 jaar. Als de reiziger besluit om uiteindelijk geen gebruik te maken van de voucher, dan heeft de reisorganisatie de plicht om de volledige waarde van de voucher aan de reiziger te betalen, maar niet eerder dan zes maanden na uitgifte. En heb je een Corona-voucher en de reisorganisatie gaat failliet, dan krijg je alsnog je geld van de voucher, omdat die onder garantie van SGR valt.

Op de website van de SGR treft u een handig overzicht aan met veelgestelde vragen omtrent deze regeling.

Wat te doen met een geboekte en betaalde meivakantie?

EUclaim komt samen met een aantal andere organisaties vanuit de reisbranche aan het woord in een artikel van de NOS. Hierin staan adviezen vanuit diverse invalshoeken.

De informatie is kloppend op het tijdstip van schrijven, maar gezien de constant veranderende situatie zijn deze berichten onder voorbehoud. EUclaim houdt de situatie nauwlettend in de gaten en we doen er alles aan de informatie zo up to date mogelijk te houden.

Vorig blogartikel
Vlucht geannuleerd door het coronavirus? Dit zijn je rechten
Volgende blogartikel
Slechtste vliegdagen in Nederland van 2019

14
Geef een reactie

7 Comment threads
7 Thread replies
6 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
9 Comment authors
Lucia Coort

Hallo. Fijn dat jullie reageren op de vragen. Wij, 3 zussen, hadden geboekt via een reisbureau, Singapore airlines, naar Australië, Vliegveld Cairns. Vertrek zou zijn 28 april en terug 21 mei. (Een zus van ons is jarig op 14 mei en woont in Julatten. ) Nu zegt het reisbureau je krijgt een voucher met als laatste terugreisdatum 31 maart 2021?!! We willen helemaal niet in Maart gaan, bloedheet en de kans op cyclonen of veel regen. En daarbij dan is ze ook niet jarig! Wat kunnen we het beste doen wachten totdat 31 maart voorbij is en dan boeken? De… Lees meer

Marc

Wat als niet de vliegtuigmaatschappij maar de instantie waar je hebt geboekt failliet gaan?
dank voor uw antwoord

B.Daane

Goedendag, ik vlieg 22 april as met mijn 2 kinderen naar USA/Denver via Frankfurt. Er is geadviseerd om te wachten tot de vliegtuigmaatschappij de vluchten annuleert, echter zie ik dat m’n heenreis Ams-Fra nog gewoon staan maar is de vlucht FRA-Denver eruit gehaald tevens staat de gehele terug vlucht er nog wel in. Ik weet dat wanneer je de heenvlucht niet doet de terugvlucht automatisch vervalt. We vliegen met United Airlines. Hoelang van te voren komen ze met het feit dat de vlucht wordt gecancel? Want zolang dit niet gebeurd kan ik dus niets doen en moet ik afwachten terwijl… Lees meer

Kuhn jp

Zoals velen ook een vraag i.v.m. annulatie vliegtickets om geen verkeerde beslissing te nemen en achteraf spijt te hebben. Twee tickets rechtstreeks bij Delta geboekt in feb 2020.AMS-Seattle op 7/9/2020 en Seattle- AMS op 28/9/2020. Nu lees ik op de site van Delta dat mijn vlucht onder de voorwaarde valt (ticket uitgegeven voor 17 april 2020 en reisdatum liggende tussen 25 februari 2020 en 30 september 2020) en dat ik deze kan annuleren zonder wijzigingskosten. Ik zou dan een e-credit krijgen waarmee ik op een latere datum (voor 30 september 2022) nieuwe tickets kan boeken om bv september 2021 te… Lees meer

irene

Beste, Wij hebben voor onze reis naar Bali onze tickets bij Gate1 gekocht en vliegen met Singapore Airlines. Vertrekdatum zou 19 maart ging niet meer door, en helaas na een telefoontje met Singapore airline hoorde we dat de terug vlucht door Gate1 er al uit was gehaald en we konden wijzigen tot 31 maart 2021. We moesten het alleen regelen met Gate1. Via de site van Gate1 de wijziging door gegeven maar nog steeds geen bevestiging van hun zijde. Ook was er ineens voor Indonesië een visum verplicht vanaf 20 maart dus al hadden we vertrokken konden we het land… Lees meer

Gerrit Jan

Hallo wij hebben bij Schipholtickets een tickets geboekt. Geannuleerd (Covid19)maar ze willen ons niet helpen met teruggaven van geld. Ze melden dat zij een tussen persoon zijn van onze bij hun geboekte vluchten! Dus met andere woorden zoek het zelf maar uit met de vliegtuigmaatschappij. Klopt het wat hun aangeven? Dat zou betekenen dat je veiliger bent met een vlucht zelf restreeks met de desbetreffende vliegtuigmaatschappij te boeken. Voel me wel bedonderd door Schipholtickets.

Hoi Gerrit Jan, wat een vervelende situatie zeg! Schipholtickets fungeren inderdaad als een tussenpersoon tussen jullie en de vliegtuigmaatschappij. De communicatie van en naar de vliegtuigmaatschappij is normaal gesproken ook een taak van de tussenpartij. Dit zal wellicht door de vele aanvragen niet meer mogelijk zijn voor Schipholtickets. Met welke vliegtuigmaatschappij zouden jullie vliegen? Wellicht is het mogelijk om eenvoudig per online formulier op de website of per chat aan te geven dat jullie een terugbetaling van de ticketkosten willen ontvangen Succes! ~Anouk

Denise

Beste, helaas is onze reis naar Bali van 9 tot 21 april geannuleerd. Emirates heeft ivm Corona alle vluchten naar Bali (tussenstop Dubai/Singapore) geannuleerd. Wij hebben geboekt via Flugladen.de met vertrek vanaf Amsterdam. De betaling is gedaan aan Travix bv op 5 maart. Helaas krijgen wij geen telefonisch contact met flugladen en ook op de mail krijgen wij iedere keer een automatisch antwoord. Er is bevestigd dat wij het geld terug krijgen maar hebben nog niets ontvangen. Hoe kunnen wij nu het beste handelen of waar kunnen wij terecht?
Bedankt voor uw antwoord