Meestgestelde vragen rondom coronavirus en vliegtickets

Door het coronavirus is de kans groot dat je te maken krijgt met een vluchtannulering. We hebben de meestgestelde vragen rondom het coronavirus en vliegtickets gebundeld. Dit blog geeft je duidelijkheid over zaken zoals rechten bij een vluchtannulering door het coronavirus, voucher versus terugbetaling van je vliegticket en contact met de vliegtuigmaatschappij.

Dit artikel is voor het laatst bijgewerkt op 12 januari 2021 om 17.00 uur.

man steekt hand op om vraag te stellen

Hoe weet ik of mijn voucher geldig is en/of aan de regels voldoet?

Als je een corona-voucher van de vliegtuigmaatschappij hebt ontvangen vanwege een geannuleerde vlucht door het coronavirus, kan je de voucher door EUclaim laten controleren. Meld je voucher aan en wij toetsen deze vervolgens op rechtmatigheid. Vervolgens beheren wij de voucher en nemen we alle communicatie met de desbetreffende vliegtuigmaatschappij op ons.

Is het mogelijk om het betaalde bedrag voor de vliegtickets retour te krijgen in plaats van een voucher?

In deze uitzonderlijke situatie is op 30 maart 2020 door de overheid besloten dat vliegtuigmaatschappijen passagiers tijdelijk mogen compenseren met vouchers. Ze zijn dus niet verplicht om je het betaalde bedrag voor het vliegticket terug te betalen in geld. Er zijn wel een aantal voorwaarden aan de vouchers verbonden om passagiers te beschermen:

  • De voucher dient maximaal 12 maanden geldig te zijn.
  • Na 12 maanden moeten passagiers het ongebruikte deel van de voucher alsnog uitbetaald krijgen.
  • Het initiatief tot uitbetalen van dit eventuele ongebruikte deel moet bij de vliegtuigmaatschappij liggen.

Echter, op 2 april 2020 heeft de Europese Commissie laten weten dat passagiers het niet hoeven te accepteren als zij een voucher krijgen aangeboden voor hun geannuleerde vlucht.

Update 14 mei 2020: Door het standpunt van de Europese Commissie heeft het kabinet toch besloten om reisorganisaties en vliegtuigmaatschappijen te vragen om consumenten de optie te geven hun geld terug te vragen als reizen zijn geannuleerd vanwege het coronavirus. Het is nog onbekend wanneer devliegtuigmaatschappijen terugbetaling moeten aanbieden.



  • Heb je een corona-voucher voor een geannuleerde vlucht?

    En twijfel je of de voucher aan de regels voldoet? EUclaim kan jouw voucher checken! Bij deze service controleren we de voucher op rechtmatigheid en we bewaken de vervaldatum. Daarnaast verzorgen we ook alle communicatie met de vliegtuigmaatschappij.


    Meld je voucher nu aan!

Wat moet ik doen als ik de vliegtuigmaatschappij niet kan bereiken?

Het is een vervelende situatie als je de vliegtuigmaatschappij niet kan bereiken. De vliegtuigmaatschappijen hebben momenteel te maken met een enorme drukte wegens het coronavirus en het annuleren en omboeken van alle vluchten. De kans bestaat dat je te maken krijgt met lange wachttijden. De vliegtuigmaatschappijen stellen alles in werking iedereen zo spoedig mogelijk te helpen, maar doen dit wel op volgorde van vertrek. Het advies is om geduld te hebben in deze uitzonderlijke situatie. Je mag er vanuit gaan dat de vliegtuigmaatschappij je tijdig op de hoogte brengt van een eventuele annulering. Gezien het feit dat je rechten vervallen als je zelf voortijdig annuleert, adviseren wij de annulering van de vliegtuigmaatschappij af te wachten

Kan ik mijn vlucht zelf annuleren?

Het is mogelijk om je vliegticket zelf te annuleren, maar let op dat je passagiersrechten dan vervallen. Wij adviseren om de officiële annulering van de vliegtuigmaatschappij af te wachten.

Wat moet ik doen als ik mijn vliegticket bij een tussenpersoon/broker heb geboekt?

Ons advies is om je eerst te melden bij de instantie waar je hebt geboekt. Als zij niet reageren, kun je zelf contact opnemen met de vliegtuigmaatschappij.

Wat als de vliegtuigmaatschappij in de tussentijd failliet gaat?

Uit ervaring
weten wij dat als een vliegtuigmaatschappij failliet gaat, dat er een kleine
kans bestaat dat de vorderingen worden betaald. Een vliegtuigmaatschappij heeft
veel schuldeisers. Curatoren bepalen in dat geval welke schuldeisers nog (een
deel van) hun geld terugkrijgen. Vergoedingen voor vertragingen of annuleringen
staan doorgaans niet bovenaan de lijst. Het is in een dergelijke situatie
lastig te voorspellen of passagiers nog gecompenseerd worden of niet.

Wat gebeurt er als het coronavirus over een jaar nog niet voorbij is?

Helaas kan
niemand zeggen hoe de situatie omtrent het coronavirus er over een jaar uitziet.
Dat is een kwestie van afwachten.

Wat als mijn pakketreis wordt geannuleerd?

Veel reisorganisaties en reizigers worden momenteel geconfronteerd met het omboeken van geplande pakketreizen of met het annuleren van deze reizen. De ANVR en SGR zijn daarom met een creatieve oplossing gekomen voor de reisorganisatie en de reiziger: de Corona-voucher. De Corona-voucher is in het leven geroepen om reisorganisaties meer financiële ruimte te bieden in deze uitzonderlijke situatie.

Wat houdt de Corona-voucher in die wordt aangeboden bij annulering van een pakketreis?

De voucher heeft een SGR-geldigheid van 1 jaar. Als de reiziger besluit om uiteindelijk geen gebruik te maken van de voucher, dan heeft de reisorganisatie de plicht om de volledige waarde van de voucher aan de reiziger te betalen, maar niet eerder dan zes maanden na uitgifte. En heb je een Corona-voucher en de reisorganisatie gaat failliet, dan krijg je alsnog je geld van de voucher, omdat die onder garantie van SGR valt. Update 12 januari 2021: Reizen die pas in 2021 geboekt zijn kunnen niet van een voucher met SGR garantie worden voorzien. Voor deze reizen geldt weer de normale wettelijke termijnen. Dit is een voorwaarde van de overheid en zo besproken met SGR en de ANVR.

Op de website van de SGR treft u een handig overzicht aan met veelgestelde vragen omtrent deze regeling.

Wat te doen met een geboekte en betaalde meivakantie?

EUclaim komt samen met een aantal andere organisaties vanuit de reisbranche aan het woord in een artikel van de NOS. Hierin staan adviezen vanuit diverse invalshoeken.

De informatie is kloppend op het tijdstip van schrijven, maar gezien de constant veranderende situatie zijn deze berichten onder voorbehoud. EUclaim houdt de situatie nauwlettend in de gaten en we doen er alles aan de informatie zo up to date mogelijk te houden.

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Vlucht geannuleerd door het coronavirus? Dit zijn je rechten
Volgende blogartikel
Slechtste vliegdagen in Nederland van 2019
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
39 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
aly hussein
3 jaren geleden

Beste allen ,
Ons vlucht is geannuleerd op 18 juli 2020 vanuit Amsterdam Schiphol met turkishairlens naar Caïro Egypte .. mijn vraag aan jullie wat krijg wij aan geld terug per geduelleerd vliegticket .??en nog een vraag
ik heb mijn vliegticket geboekt bij een reisbureau en ik vetrouw hem helemaal niet ik heb gehoord van veel klanten van hem dat hun heb ze voor hem aangiften gedaan bij de politie omdat hij is oplichter als het geld terug krijg van vliegtuigmaatschappij hou hij het geld lang op zijn bankrekening vast en hij haalt ook administratie kosten per vliegticket van terugstort bedrag van vliegtuigmaatschappij heeft hij recht op om te doen ? En hoe kom ik achter dat geld terugstort op zijn bankrekening..ik heb contact opgenomen met vliegtuigmaatschappij turkishairlens en zij geven totaal geen informatie hierover.. graag ik heb jullie help nodig ..

Malu
3 jaren geleden
Reply to  aly hussein

Beste Aly, dank voor je reactie. Wat een vervelende situatie! Volgens Verordening 261/2004 heb je recht op teruggave van de ticketkosten (inclusief bijgeboekte services zoals stoelreserveringen, bijgeboekte bagage, etc) als je vlucht vertrekt vanuit een EU-land (in dit geval je heenvlucht) en als je vertrekt vanuit een niet-EU land met een Europese luchtvaartmaatschappij naar een EU-land. Mocht je voor de terugvlucht geen teruggave van de ticketkosten ontvangen in geld, dan heb je voor dat deel in ieder geval recht op een voucher. Voor de heenreis kom je dus wel in aanmerking om geld terug te krijgen. Zie de informatie over de voucher op de website van Turkish Airlines bij ‘If your flights is cancelled’: https://www.turkishairlines.com/en-nl/announcements/coronavirus-outbreak/ Wat betreft de administratiekosten: dit is iets wat je zou moeten nagaan in de voorwaarden van je boeking.
Wat vervelend dat het reisbureau je geen vertrouwen geeft. Begrijpelijk dat je je daar zorgen over maakt. Heb je zelf al contact met het reisbureau opgenomen om te vragen wat de status is? Als zowel het reisbureau als Turkish Airlines weigert jou informatie te geven, dan is ons advies om contact op te nemen met ons Customer Care Team via 088 – 006 64 66. Dan kunnen zij samen met jou kijken wat eventuele mogelijkheden zijn. Het kan natuurlijk geen kwaad om nog eens contact met Turkish Airlines op te nemen. Wie weet is de ene medewerker behulpzamer dan de ander. We hopen dat je zo iets meer duidelijkheid hebt. Succes! ~Malu

Alda
3 jaren geleden

Hallo,
Wij hadden 2 losse vluchten met Ryan aire eind met staan, geannuleerd en hebben nog steeds niets gehoord over geld terug of een voucher, we hebben geboekt via een duits heel goed reisburo. die kregen als antwoord na de crisis en daarna voor augustus wordt t terugbetaald, dus niet. Graag een reactie.

Malu
3 jaren geleden
Reply to  Alda

Beste Alda, wat vervelend om te horen! Ons advies is om dit geval zelf contact op te nemen met Ryanair en na te vragen wat de status is vanuit het reisbureau. Wellicht kan Ryanair alvast informatie geven of de procedure voor restitutie al in gang is gezet. Het staat je namelijk altijd vrij om zelf contact op te nemen. Hopelijk krijg je via die weg meer duidelijkheid! Succes! ~Malu

P Kiderlen
3 jaren geleden

Geachte meneer ,mevrouw,

Ik heb een probleempje met het terugkrijgen van mijn geld vanwege een door corona geannuleerde vlucht.
Op 24 april zou ik met Vueling van Amsterdam naar Malaga reizen met vluchtnummer VY 8367 en op 10 mei weer terug met Transavia naar Amsterdam met vluchtnummer HV6120, Nu probeer ik al maanden mijn geld terug te krijgen maar beide maatschappijen reageren niet of de website doe het tijdelijk niet of als dat wel het geval is krijg ik een mailtje retour dat zij het druk hebben vanwege het coronavirus en dat ik maar moet afwachten tot ik aan de beurt kom, kan een paar maanden duren maar komt goed werd medegedeeld. Nu is het reeds juli en heb nog steeds niets vernomen van beide maatschappijen, stuur ik mail een sms of bel krijg geen contact. Ik wordt er zo nu en dan moedeloos van en weet eigenlijk niet meer wat te doen, wellicht kan u mij helpen.

Met vriendelijke groet,

Peter Kiderl;en

Anouk van Burken
3 jaren geleden
Reply to  P Kiderlen

Beste Peter, bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat je geen gehoor van de luchtvaartmaatschappijen krijgt. Heb je al een voucher ontvangen of een bevestiging van een terugbetaling van de ticketkosten gekregen? Ons advies in deze is om alle communicatie met Vueling en Transavia te bewaren. Op de website van Transavia geven zij het volgende aan over de terugbetaling: ‘We doen er alles aan om je geld spoedig terug te storten, maar het kan meerdere weken duren. Voorheen verwerkten we de verzoeken handmatig, alleen vanwege de grote hoeveelheid aanvragen is dit nu niet werkbaar.’ Het zal waarschijnlijk nog even duren voordat je geld is terugbetaald. Mocht je geen gehoor krijgen van de luchtvaartmaatschappijen, dan verwijs ik je graag door naar onze partner Miss Casey. Zij kan je helpen om je ticketkosten terug te vragen. Mocht je nog vragen hebben, schroom dan niet om contact met ons op te nemen! ~Anouk

Alice
3 jaren geleden

Wat kan ik nog doen?
Onze vliegreis Mexico met 3 personen op 27/3 is door Corona komen te vervallen
Vluchten van KLM; heen met Air France en terug met Delta Airlines geboekt via TIX.nl
Ik ben al vanaf dat moment bezig mijn geld of een voucher te krijgen.
Ik kreeg bij TIX geen gehoor dus heb ik KLM geraadpleegd Volgens hen heb recht op teruggaaf of een voucher maar ik moet dat via TIX regelen. Met hen krijg ik geen contact en mijn vragen per contactformulier worden niet beantwoord. Het gaat om veel geld voor een reis met mijn 2 volwassen kinderen.

Malu
3 jaren geleden
Reply to  Alice

Beste Alice, hartelijk bedankt voor je bericht. Het is helemaal te begrijpen dat je geduld na bijna vier maanden op is. Op de website van Tix.nl staat dat zij het proces bij de luchtvaartmaatschappij in gang zetten en dat jij daar als passagier geen actie in hoeft te ondernemen. Ook geven ze aan dat het proces minimaal vier maanden kan duren. Ons advies in deze is om alle communicatie met Tix en KLM te bewaren. Mocht je niet langer willen wachten, dan kan je contact opnemen met onze partner Miss Casey. Zij kan je helpen om je ticketkosten terug te vragen. Mocht je het toch nog even willen afwachten, dan kan je bijvoorbeeld bij KLM navragen of ze de restitutie al aan Tix.nl hebben uitgekeerd. Zo ja: vraag dan om een bevestiging daarvan en leg dit voor aan Tix. We hopen dat je spoedig positief nieuws krijgt. Goed dat je navraag bij ons hebt gedaan. Bij meer vragen horen we het natuurlijk graag! ~Malu

Michaël Hage
3 jaren geleden

In ons geval heeft transavia de heenvlucht naar kreta op 22 juni geannuleerd. Op 7 juli zouden we terugvliegen. In het bericht van tsansavia stond als kop dat uw vlucht met .. nr is geannuleerd. We gingen er van uit dat ook de terugvlucht dan niet door zou gaan, temeer daar in juni nog geen enkele vlucht naar de eilanden ging, en er dus geen redelijk alternatief voor onze vakantieplannen bestond.. Tot onze verbazing kregen we echter op 5 juli bericht dat we op 7 juli zouden terugvliegen! Op alle manieren maar zonder succes Transavia proberen te bereiken. Mag dit zomaar? Het gaat om een retour en niet om 2 enkele reizen.. Over de terugvlucht heeft Transavia geen enkele mededeling gedaan.

Malu
3 jaren geleden
Reply to  Michaël Hage

Beste Michaël, dank voor je bericht en goed dat je contact met ons opneemt. Als je heen- en terugvlucht in één boeking zijn gedaan en de heenvlucht is geannuleerd, dan heb je volgens Verordening 261/2004 ook recht op teruggave van de ticketkosten van de terugvlucht, ondanks dat deze niet is geannuleerd. Ons advies is om contact met Transavia op te nemen en hun hierop te wijzen. Mocht je nog vragen hebben, neem dan gerust contact op met ons Customer Care team via 088-0066466 of via customercare@euclaim.nl ~Malu

J.otten
3 jaren geleden

Op 7 oktober 2019 Heb ik 9x tickets geboekt bij reisorganisatie naar Barcelona ivm 50 jarig huwelijk ouders. Vertrek op 29-05-2020 terug op 3 juni 2020. Heen Transavia Terug KLM.
Vluchten gecanceld ivm met Corana virus. Ik heb een mailtje ontvangen met de keuze voucher of terugbetalen, maar beide keuzes werkte niet.
Ik heb van alles geprobeerd maar geen enkel contact, alleen via een Robot, maar die zegt steeds het zelfde “ u krijgt een e-mail”.
Ik heb beide luchtvaartmaatschappijen gebeld, krijg als antwoord u moet Bij de reisorganisatie zijn. Ik weet niet wat ik nu nog kan doen.
Geen vlucht, geen vouchers, geen geld terug.

Anouk van Burken
3 jaren geleden
Reply to  J.otten

Beste J.otten, bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat de reisorganisatie onbereikbaar is. Door de vele annuleringen kan het voorkomen dat je veel later een antwoord ontvangt. Wellicht kun je proberen om op een heel gek tijdstip contact op te nemen. Ik kan mij voorstellen dat zij ook piekmomenten kennen, net zoals in de supermarkt. Mocht er geen antwoord vanuit de reisorganisatie komen, dan kun je ook contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij voor de terugbetaling van de ticketkosten. Zij zijn namelijk verantwoordelijk voor de betaling en de reisorganisatie is een tussenpersoon tussen jullie en de luchtvaartmaatschappij. Hopelijk kom je er zo uit! ~Anouk

Arjan
3 jaren geleden

Wij zouden vliegen naar de VS, via Parijs. Nu wordt de vlucht van Parijs naar VS gecompenseerd, maar niet van AMS naar Parijs. Is dat correct?

Anouk van Burken
3 jaren geleden
Reply to  Arjan

Hoi Arjan, wat vervelend om te horen dat je vlucht is geannuleerd. Zijn beide vluchten geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij? Dan hoor je voor beide vluchten op basis van Verordening 261/2004 gecompenseerd te worden. Mocht je verder nog vragen hebben, dan horen wij dat graag. Veel succes! ~Anouk

Arjan
3 jaren geleden

Bedankt voor de snelle reactie.

Nee, volgens de mail van Vliegtickets.nl is alleen aan de vlucht het Parijs – VS geannuleerd. De reis AMS – Parijs hebben ze laten bestaan. (alleen tijdswijIging). Die.vlucht was echter bedoeld als tussenstop (paar uur overstaptijd) en in één keer geboekt voor onze reis naar de VS.

Ina Van den Berg
3 jaren geleden

Hoi,
Wij hebben een vlucht staan op 18 juli met American ailines uitgevoerd door Britisch Airways via London , JFK naar Costa Rica,.
Terug ook de route via de states en Uk.
Dat we nu richting Costa Rica kunnen dat is wel duidelijk ivm de quarantaine / covid 19 in beide landen waar we tussenstops hebben.

Wij hebben de mogelijkheid gekregen kosteloos om te boeken met de volgende voorwaarden:
uiterlijk 30 september 2020.
Je hoeft de nieuwe vluchten dus niet direct na annulering van je huidige ticket te boeken.
De nieuwe vluchten moeten wel vóór 30 september 2020 worden geboekt
We gebruiken je oorspronkelijke ticket om een nieuw ticket mee uit te geven.
Je mag de volledige waarde van je originele tickets gebruiken voor nieuwe tickets met een andere bestemming en/of datumwijziging met American Airlines.
De nieuwe datum moet vóór 31 december 2021 terugkomst zijn.
Mocht er een tarief verschil zitten in de vluchten dan dien je deze zelf te voldoen. ​

Echter weten wij niet waar wij goed aan doen omboeken met risico dat volgend jaar covid nog niet is opgelost en dan hopen ons geld terug te krijgen.
Nu wachten tot de vlucht wordt geannuleerd en restitutie aanvragen. Met natuurlijk het risico dat we volgend jaar heel veel meer geld kwijt zijn.

Gr Ina

Malu
3 jaren geleden

Beste Ina, dank voor je bericht. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om de vlucht zover mogelijk weg te boeken qua datum. Wellicht is het mogelijk als er tzt nog steeds corona-problemen zijn, om de vlucht dan nogmaals kosteloos om te boeken. Ons advies is daarom om navraag te doen bij de luchtvaartmaatschappij. Wellicht zijn ze flexibel in een tweede keer omboeken in een dergelijke situatie? Dat zou een mooie oplossing kunnen zijn, als jullie toch zeker weten dat jullie weer willen gaan. In het geval een passagier zelf een vlucht annuleert, vervalt helaas het recht op teruggave. Hopelijk verschaft dit meer duidelijkheid! ~Malu

Marcel
3 jaren geleden

Goedendag ook een vraag over een annulering, Vlucht via KLM geboekt om via Parijs naar Antananarivo te vliegen. Nu is Vlucht Parijs – Antananarivo geannuleerd en vlucht Parijs krijgen we een melding dat deze ipv 07:15 nu om 08:25 vertrekt. We hebben dit als een pakket bij KLM geboekt. Wat zijn onze rechten in deze? Krijgen we nu deels ons geld retour en deels in vouchers?

Anouk van Burken
3 jaren geleden
Reply to  Marcel

Beste Marcel, bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat jullie vlucht is geannuleerd. Is jullie reis een onderdeel van een pakketreis of hebben jullie alleen losse vluchten geboekt bij KLM? De regels voor pakketreizen en losse vluchten zijn namelijk verschillend. Ik zou je zeker adviseren om contact op te nemen met KLM en te informeren naar de overige vluchten. ~Anouk

Sifa
3 jaren geleden

Goedenavond,
Wij hebben een vlucht geboekt naar Vietnam met een tussenstop in Moskou. Wij wachten tot de vlucht wordt geannuleerd. Echter vraag ik mij af of je altijd voor de gehele vlucht een voucher of geld terug krijgt of dat het ook nog mogelijk is dat wij bijvoorbeeld van AMS – MOS geen geld terug krijgen omdat hij nog staat gescheduled en van Moskou naar Vietnam is gecanceld. Het zijn 2 verschillende vluchtnummers namelijk. Of wordt dat gezien als 1 geheel?

Anouk van Burken
3 jaren geleden
Reply to  Sifa

Hoi Sifa, bedankt voor je bericht. Staan de vluchten in 1 boeking? Dan kun je het als 1 geheel zien, ondanks de verschillende vluchtnummers. Wellicht kun je nog contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij die over de route Amsterdam – Moskou gaat? Stuur gerust een bericht als de vluchten geannuleerd zijn en hierover onduidelijkheid is. Wij helpen je graag! ~Anouk

Esther
3 jaren geleden

Wat als je binnenlandse vlucht wel gaat maar er een inreisverbod geldt. Ik kan dus deze vlucht niet nemen. Mag ik een voucher vragen? Mijn Nederlandse bookings site reageert nml nergens op.

Malu
3 jaren geleden
Reply to  Esther

Beste Esther, dank voor je bericht. Het verschilt erg per luchtvaartmaatschappij hoe ze daarmee omgaan. Kun je me laten weten om welke luchtvaartmaatschappij het gaat, je vertrekpunt en aankomstpunt en je vluchtdatum? Wellicht kan ik je dan de informatie geven die je nodig hebt. ~Malu

Denise
3 jaren geleden

Beste, helaas is onze reis naar Bali van 9 tot 21 april geannuleerd. Emirates heeft ivm Corona alle vluchten naar Bali (tussenstop Dubai/Singapore) geannuleerd. Wij hebben geboekt via Flugladen.de met vertrek vanaf Amsterdam. De betaling is gedaan aan Travix bv op 5 maart. Helaas krijgen wij geen telefonisch contact met flugladen en ook op de mail krijgen wij iedere keer een automatisch antwoord. Er is bevestigd dat wij het geld terug krijgen maar hebben nog niets ontvangen. Hoe kunnen wij nu het beste handelen of waar kunnen wij terecht?
Bedankt voor uw antwoord

Malu
3 jaren geleden
Reply to  Denise

Beste Denise, vervelend dat je geen antwoord krijgt. Helaas komt het in deze uitzonderlijke periode voor dat tussenpersonen door de extreme drukte lange tijd nodig hebben. Flugladen geeft het volgende op de website aan (https://www.flugladen.at/en/updates#flightcancelled): ‘As a result of the impact of COVID-19 on the airline industry these processes take longer than usual. It can take a long time before you get an update on this as we are dependent on each airline’s delays in processing refunds. At this time we cannot provide you with an exact indication of time. The majority of airlines have announced that it will take several months to process all requests. We ask you not to contact us about this as we will be processing all cancellations without need for additional information from you. We deeply regret the inconvenience and appreciate your patience and cooperation.’ Ons advies is om geduld te hebben, hoe vervelend dat ook is. Daarnaast adviseren we om de communicatie met Flugladen goed te bewaren, dus vooral ook het bericht waarin ze de refund bevestigen. Het staat je natuurlijk ook vrij om zelf contact op te nemen met Emirates en hen te vragen of zij ook iets kunnen bevestigen. Volgens de communicatie van de website van Flugladen mag je er vanuit gaan dat zij de procedure voor teruggave bij de luchtvaartmaatschappij hebben opgestart. Indien je toch nog vragen hebt, mag je natuurlijk altijd contact opnemen met ons Customer Care Team via onze contactpagina. Succes! ~Malu

Ruud
3 jaren geleden

Beste heer mevr.,
Mijn schoonouders zijn hier bij mij thuis (NL) op familie bezoek vanaf 12 maart zijn in gereisd via Santo Domingo – Brussel met kort verblijf visum (Schengen) 90 dagen. Ze zouden 7 juni aanstaande vertrekken Brussel -Santo Domingo met TUI-fly echter zeker tot 18 juni zullen vanuit Brussel via TUI-fly geen vluchten vertrekken.
Het visum van mijn schoonouders verloopt op 18 juni en via contact IND is verlenging aangevraagd. Hierbij heb ik contact gehad TUI-fly omdat IND aangaf dat ze met dit visum alleen via Nederland kunnen vertrekken, TUI-fly gaf aan dat ze alleen vouchers verstrekken en niet terug betalen en ook zijn deze vouchers alleen geldig TUI-fly Belgie en niet voor TUI Nederland terwijl dit toch onder dezelfde holding valt. Wat kan ik doen want ik kan niets met een voucher en het is financieel zwaar voor ons om weer algeheel nieuwe tickets te moeten kopen in een zomertijd waar de tickets top geprijsd zijn.

graag hoor ik van u,
groet Ruud.

Malu
3 jaren geleden
Reply to  Ruud

Beste Ruud, als eerst willen we onze excuses aanbieden voor de late reactie. Dat had niet mogen gebeuren. Wat een vervelende situatie bent u in terecht gekomen. Bij een annulering heeft u recht op terugbetaling van het ticket, of u nu uit België of Nederland vertrekt. Hoe de vouchers in België zijn geregeld, is voor ons niet bekend omdat wij ons focussen op Nederland. Wellicht is het mogelijk om via de Belgische TUI website een vlucht vanaf Nederland te boeken? Dat is een zijstap, maar wellicht biedt het perspectief voor deze situatie. In Nederland geeft TUI inmiddels ook geld terug als u geen voucher wenst, dus u kan natuurlijk ook navraag doen of dit voor België geldt. We hopen dat u eruit komt! ~Malu

Gerrit Jan
3 jaren geleden

Hallo wij hebben bij Schipholtickets een tickets geboekt. Geannuleerd (Covid19)maar ze willen ons niet helpen met teruggaven van geld. Ze melden dat zij een tussen persoon zijn van onze bij hun geboekte vluchten! Dus met andere woorden zoek het zelf maar uit met de vliegtuigmaatschappij. Klopt het wat hun aangeven? Dat zou betekenen dat je veiliger bent met een vlucht zelf restreeks met de desbetreffende vliegtuigmaatschappij te boeken. Voel me wel bedonderd door Schipholtickets.

Anouk van Burken
3 jaren geleden
Reply to  Gerrit Jan

Hoi Gerrit Jan, wat een vervelende situatie zeg! Schipholtickets fungeren inderdaad als een tussenpersoon tussen jullie en de vliegtuigmaatschappij. De communicatie van en naar de vliegtuigmaatschappij is normaal gesproken ook een taak van de tussenpartij. Dit zal wellicht door de vele aanvragen niet meer mogelijk zijn voor Schipholtickets. Met welke vliegtuigmaatschappij zouden jullie vliegen? Wellicht is het mogelijk om eenvoudig per online formulier op de website of per chat aan te geven dat jullie een terugbetaling van de ticketkosten willen ontvangen Succes! ~Anouk

irene
3 jaren geleden

Beste,

Wij hebben voor onze reis naar Bali onze tickets bij Gate1 gekocht en vliegen met Singapore Airlines. Vertrekdatum zou 19 maart ging niet meer door, en helaas na een telefoontje met Singapore airline hoorde we dat de terug vlucht door Gate1 er al uit was gehaald en we konden wijzigen tot 31 maart 2021. We moesten het alleen regelen met Gate1. Via de site van Gate1 de wijziging door gegeven maar nog steeds geen bevestiging van hun zijde. Ook was er ineens voor Indonesië een visum verplicht vanaf 20 maart dus al hadden we vertrokken konden we het land niet in.

We zijn nu 2 maanden verder en nog steeds geen bevestiging. Ook zijn ze telefonisch en per mail niet bereikbaar alleen via contactformulier maar ook daarop krijg je pas na 3 weken antwoord dat het druk is en we moeten wachten.

Wat kunnen we nu doen, want ik vrees dat we ons geld kwijt zijn en Singapore Airline verwijst ons toch terug naar Gate1.

Irene

Malu
3 jaren geleden
Reply to  irene

Beste Irene, wat een vervelende situatie! Ons advies is om in contact te blijven met zowel Gate1 als de luchtvaartmaatschappij. Bewaar vooral ook goed alle documenten en correspondentie met zowel Singapore Airlines als Gate1! Houd er trouwens wel rekening mee dat Gate1 op hun website aangeeft dat sommige processen momenteel veel langer dan normaal kunnen duren: https://help.gate1.nl/nl/support/solutions/articles/75000029603-ik-wil-graag-contact-wat-zijn-mijn-mogelijkheden- We begrijpen dat het heel vervelend is om te moeten wachten in een dergelijke situatie. We hopen dat je spoedig in contact bent met Gate1 en dat zij een en ander bevestigen! -Malu

Kuhn jp
3 jaren geleden

Zoals velen ook een vraag i.v.m. annulatie vliegtickets om geen verkeerde beslissing te nemen en achteraf spijt te hebben.
Twee tickets rechtstreeks bij Delta geboekt in feb 2020.AMS-Seattle op 7/9/2020 en Seattle- AMS op 28/9/2020. Nu lees ik op de site van Delta dat mijn vlucht onder de voorwaarde valt (ticket uitgegeven voor 17 april 2020 en reisdatum liggende tussen 25 februari 2020 en 30 september 2020) en dat ik deze kan annuleren zonder wijzigingskosten. Ik zou dan een e-credit krijgen waarmee ik op een latere datum (voor 30 september 2022) nieuwe tickets kan boeken om bv september 2021 te gaan (indien dit duurder is moet ik natuurlijk wel het verschil bijbetalen en de reis moet ook voltooid zijn voor die datum).
Nu wat als Delta de boeken neerlegt, wat als er volgend jaar in september een nieuwe uitbraak is en er weer niet kan gereisd worden ga ik dan weer een e-credit krijgen?? Ik weet dat dit allemaal moeilijk ligt en jullie, Delta en mezelf geen kristallen bol bezit heeft om in de toekomst te kijken. Delta zelf heeft natuurlijk de vlucht nog niet geannuleerd omdat de reisdatum nog enkele maanden verder ligt. Mijn uiteindelijke vraag: afwachten of zelf annuleren en eind dit jaar opnieuw boeken voor 2021 en tevens hopende dat hun uitleg op de site correct is? Want reizen in september gaat er denk ik niet inzitten (toch niet op een veilige manier en als het sowieso al zou mogen)

Malu
3 jaren geleden
Reply to  Kuhn jp

Beste Kuhn jp, bedankt voor je bericht. Het is inderdaad een uitzonderlijke situatie waarvan niemand weet hoe het er over een jaar uit ziet. In jouw geval adviseren wij om gebruik te maken van de omboeking, mits je al een nieuwe datum voor ogen hebt (wat in dit geval lastig is). Als je nog niet weet wanneer je eventueel wil/kan gaan, is ons advies om de e-credit te accepteren. Mocht je voor volgend jaar een nieuwe reis boeken en het wordt geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij, dan blijven dezelfde rechten van kracht zoals omschreven in Verordening 261/2004. Het risico in deze situatie blijft echter wel dat als een luchtvaartmaatschappij failliet zou gaan, de passagier met lege handen staat. We hopen dat je er uitkomt! -Malu

B.Daane
4 jaren geleden

Goedendag, ik vlieg 22 april as met mijn 2 kinderen naar USA/Denver via Frankfurt. Er is geadviseerd om te wachten tot de vliegtuigmaatschappij de vluchten annuleert, echter zie ik dat m’n heenreis Ams-Fra nog gewoon staan maar is de vlucht FRA-Denver eruit gehaald tevens staat de gehele terug vlucht er nog wel in. Ik weet dat wanneer je de heenvlucht niet doet de terugvlucht automatisch vervalt. We vliegen met United Airlines. Hoelang van te voren komen ze met het feit dat de vlucht wordt gecancel? Want zolang dit niet gebeurd kan ik dus niets doen en moet ik afwachten terwijl ik al weet dat we niet kunnen afreizen ivm Corona.
Alvast bedankt

Malu
4 jaren geleden
Reply to  B.Daane

Beste Birgit, wat een vervelende situatie! Ons advies in deze is om contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij en te vragen wat de status is van de vlucht. Zij kunnen dan gelijk de mogelijkheden met je bekijken. Helaas mogen luchtvaartmaatschappijen tot kort van tevoren wachten met annuleren. Hopelijk heb je snel wat meer duidelijkheid! -Malu

Marc
4 jaren geleden

Wat als niet de vliegtuigmaatschappij maar de instantie waar je hebt geboekt failliet gaan?
dank voor uw antwoord

Malu
4 jaren geleden
Reply to  Marc

Beste Marc, dank voor uw bericht. Sommige reisorganisaties vallen onder de SGR-garantie waardoor terugbetalingen van de SGR-deelnemer bij faillisement onder de SGR-garantieregeling vallen. Kortom: heeft u een Corona-voucher van een dergelijke instantie (pakketreizen) en de reisorganisatie gaat failliet, dan krijgt u alsnog het geld terug omdat het onder de SGR-garantie valt. Dit geldt echter niet voor alle instanties. Kunt u wellicht specifieker aangeven waar het om gaat? Dan kan ik u daar wellicht een vollediger antwoord op geven. Alvast dank! -Malu

Lucia Coort
4 jaren geleden

Hallo. Fijn dat jullie reageren op de vragen. Wij, 3 zussen, hadden geboekt via een reisbureau, Singapore airlines, naar Australië, Vliegveld Cairns. Vertrek zou zijn 28 april en terug 21 mei. (Een zus van ons is jarig op 14 mei en woont in Julatten. ) Nu zegt het reisbureau je krijgt een voucher met als laatste terugreisdatum 31 maart 2021?!! We willen helemaal niet in Maart gaan, bloedheet en de kans op cyclonen of veel regen. En daarbij dan is ze ook niet jarig! Wat kunnen we het beste doen wachten totdat 31 maart voorbij is en dan boeken? De kans op geen plek in het vliegtuig is dan wel groot, neem ik aan! Of nog een jaar langer wachten dan 2021 en de voucher uit laten betalen en dan na een jaar 2022 boeken, wanneer dat bij Singapore airlines mogelijk is?
Alvast hartelijk bedankt voor Uw antwoord
Met vriendelijke groet Lucia

Malu
4 jaren geleden
Reply to  Lucia Coort

Beste Lucia, wat jammer dat jullie speciale reis voorlopig niet door kan gaan. Als het reisbureau de optie aanbiedt zou u kunnen vragen om de huidige boeking nu meteen om te laten zetten naar een boeking op de datum die jullie graag willen in 2021. Dan maakt u geen gebruik van de voucher. Als dit een optie is dan kunt u de voucher aannemen en na verloop van de voucher ontvangt u alsnog recht op teruggave van uw geld. Als u een pakketreis heeft geboekt via het reisbureau blijft de waarde van de voucher ook bestaan als het reisbureau bijvoorbeeld failliet gaat. Succes! -Malu

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding