IJsvrij? De lente komt nu eerst even voorbij

Op het noorden van het land na heeft Nederland de afgelopen winter geen sneeuw gezien. Evenmin hebben we enkele dagen op natuurijs kunnen schaatsen en een elftstedentocht bleek verder weg dan ooit. In West-Europa is de winter erg mild, zeker in vergelijking tot Amerika waar men één van de strengste winters ooit kent. De laatste keer dat Nederlandse kinderen “ijsvrij” hebben gekregen van school kunnen wij ons niet eens herinneren.

Sneeuwpop op het strand

Luchtvaartmaatschappijen in West-Europa hebben wel veel “ijsvrij” gehad deze winter. Door de hoge temperaturen hadden vliegtuigen weinig ijsafzetting dat verwijderd moest worden voor vertrek. De kosten voor het zogenaamde de-icing zijn hoog. Voor een B737-800 kunnen de kosten oplopen tot bedragen tussen de € 1000,- en € 2000,-. Het uiteindelijke kostenplaatje hangt af van de omstandigheden en de hoeveelheid vloeistof dat noodzakelijk is. In incidentele gevallen kunnen de kosten oplopen tot € 5000,- of meer. Bijvoorbeeld als een vliegtuig een nachtstop heeft gemaakt en is ondergesneeuwd. Daarnaast is de grootte van het toestel ook van invloed op de kosten van de-icing. De kosten voor een B747 loopt al snel op tot € 10.000,- of meer.

Al met al is het tot nu toe een goedkoop jaartje voor West-Europese maatschappijen. Het is echter nog te vroeg om de kostenreservering vrij te laten vallen en naar de winst toe te schuiven. Maart roert namelijk zijn staart, en april doet wat ie wil. Wellicht zijn de West-Europese maatschappijen toch nog een paar euro’s kwijt aan de-icing, maar ze zullen zeker een grote pot overhouden.

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Passagier laat beledigend briefje achter voor pilote
Volgende blogartikel
Oorpijn met vliegen - Tips tegen oorpijn bij vliegen
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Gecontroleerd door

Paul Vaneker is Senior Flight Intelligence en heeft bij KLM en Transavia gewerkt. Verschijnt veel in de media om op te komen voor rechten van passagiers. Bekend van nu.nl, NOS, Volkskrant, Telegraaf, AD en Parool.

Meer over Paul
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding