Luchthaven vertraging

Hoe staat het nu met.. vluchtproblemen door sneeuw in december 2017

19 mei 2021

In de tweede editie van ‘hoe staat het nu met..’ staan de sneeuwachtige dagen van 10 en 11 december in 2017 centraal. Tijdens deze twee dagen waren er 1238 vluchten geannuleerd van en naar Nederland en ook nog eens 287 vluchten langdurig vertraagd.

Vliegtuig op landingsbaan in de sneeuw

Vliegen met sneeuw

Waarom waren er zoveel annuleringen en vertragingen op 10 en 11 december 2017 door sneeuw? Waar de meeste Nederlanders sneeuwpret opzoeken, kan sneeuwval voor het vliegverkeer een zware beperking zijn. Dit komt niet zozeer omdat vliegtuigen niet kunnen vliegen dan, maar vooral door de uitdagingen op de luchthavens. Zo moeten sneeuwploegen de landingsbanen en taxibanen schoonvegen, toestellen worden ijsvrij gemaakt voor vertrek en de afhandeling van toestellen gaat langzamer vanwege een glad platform.

Daarnaast kan de sneeuwploeg bij aanhoudende sneeuwval bezig blijven: is de ene kant van de luchthaven sneeuwvrij kunnen ze aan de andere kant weer beginnen.

Vlucht geannuleerd door sneeuw? Dit zijn je rechten!

Wanneer je vlucht geannuleerd wordt vanwege hevige sneeuwval, heb je geen recht op een vergoeding. Sneeuw is een buitengewone omstandigheid. Passagiers hebben op basis van Verordening 261/2004 en het Verdrag van Montreal wel recht op een vervangende vlucht of teruggave van de ticketprijs. Daarnaast heb je recht op verzorging tijdens de vertraging. Dit houdt onder andere maaltijden in en eventuele hotelovernachting(en).

De status van de ingediende claims in december 2017

EUclaim heeft voor 122 vliegtuigpassagiers een zaak in behandeling genomen waarbij de vliegtuigmaatschappij blijft weigeren om de extra kosten te vergoeden. Dit zijn extra kosten die gedupeerde passagiers hebben gemaakt door een annulering of langdurige vertraging.

Alle passagiers (op zes passagiers na) hebben de kosten vergoed gekregen na negen juridische procedures en vier vonnissen. De zes passagiers die nog op een teruggave van de extra gemaakte kosten wachten, betreffen twee zaken van twee verschillende vliegtuigmaatschappijen. Beide vliegtuigmaatschappijen weigeren om het alternatieve vervoer per trein te vergoeden. EUclaim is voor deze zes passagiers nog steeds in een juridische procedure.

  • Tip: Vlucht geannuleerd door sneeuw?

    Was ook jouw vlucht geannuleerd door heftige sneeuwval? Dan heb je recht op een teruggave van de extra kosten die je hierdoor maakt, zoals een hotelovernachting of een nieuw vliegticket.
    Extra kosten terugvragen

Meer over vliegen en sneeuw

  • 2012-12-06

    Sneeuw op komst! Wat nu?

    De media staan er weer vol van. Vandaag is er al een voorproefje, maar de echte problemen beginnen vrijdag. Het kan zijn dat het vliegverkeer last gaat krijgen van (hevige) sneeuwval in combinatie met harde windstoten. Niet alleen in Nederland, maar ook in andere delen van Europa wordt sneeuw verwacht. Dit leidt vaak tot vertragingen of annuleringen van vluchten.
  • 2012-12-07

    Sneeuw zorgt voor problemen vliegverkeer

    Zoals voorspeld heeft de sneeuw voor veel problemen gezorgd in Europa. Op Schiphol zijn veel vluchten geannuleerd of vertraagd.
  • 2018-01-08

    65 procent meer vluchtproblemen in 2017 vanwege extreem slecht weer

    2017 was een zwaar jaar voor de Nederlandse vliegtuigpassagier. 9499 vluchten van en naar Nederland vlogen niet zoals gepland. Vooral het aantal annuleringen steeg behoorlijk naar 7055 geannuleerde vluchten. EUclaim heeft alle data van 2017 geanalyseerd.

Geschreven door

Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers. Bekend van RTL Nieuws, BNR en AD.

Meer over Lisanne
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding