Luchthaven vertraging

Hoe is het nu met.. vertragingen van Bulgaria Air in zomer 2015?

1 juli 2021

In de zomer van 2015 was Bulgaria Air verantwoordelijk voor de vluchten vanuit Amsterdam naar badplaats Bourgas. Deze vluchten liepen helaas vaak een vervelende vertraging op. Het gevolg? In de zomer van 2015 hebben 148 passagiers zich gemeld bij EUclaim.

Dalend vliegtuig

Vertragingen met Bulgaria Air in juli 2015

Het vliegen met Bulgaria Air naar Bourgas was geen pretje. In de zomer van 2015 was er elke maandag een vlucht naar Bourgas vanuit Amsterdam Schiphol Airport. Deze vluchten liepen echter vaak een lange vertraging op. Zo zou de vlucht FB 7034 op 20 juli 2015 om 22:00 uur vertrekken, maar werd dit uiteindelijk om 04.13 in de nacht. Een nacht doortrekken op je eerste vakantiedag? Daar zit natuurlijk geen enkele vakantieganger op te wachten!

148 passagiers hebben zich gemeld bij EUclaim

Tijdens de vertragingen in juli 2015 van Bulgaria Air hebben 148 passagiers zich gemeld om hulp te krijgen voor het behalen van hun vergoeding. In eerste instantie deed de Bulgaarse luchtvaartmaatschappij een beroep op een zogeheten bird-strike. Dit is een aanvaring tussen een vogel en een vliegtuig met vaak een behoorlijke schade aan het vliegtuig of de motor als gevolg. Op basis van Verordening 261/2004 wordt een bird-strike als een buitengewone omstandigheid gezien, waardoor de vliegtuigmaatschappij geen vergoeding voor het geleden tijdverlies hoeft te betalen.

Geen sprake van bird strike bij Bulgaria Air

Met enige regelmaat ziet EUclaim dat luchtvaartmaatschappijen een beroep doen op een bird-strike, alleen laten ze vaak na om te zeggen wanneer dit heeft plaats gevonden. Een vliegtuigmaatschappij kan namelijk geen succesvol beroep doen op een bird-strike op een vertraagde vrijdag vlucht, terwijl de bird-strike op maandag heeft plaats gevonden. Dit was ook het geval bij Bulgaria Air.

Op basis van onze unieke vluchtdata bleek dat vlucht FB 7034 op 20 juli 2015 geen aanvaring met een vogel had, maar dit meerdere vluchten eerder had plaatsgevonden.

23 juridische procedures gestart voor Bulgaria Air

Voor de vluchten in juli 2015 zijn er 23 juridische procedures gestart. De Nederlandse rechter heeft EUclaim in het gelijk gesteld en Bulgaria Air veroordeelt tot het betalen van de compensatie. Na deze gerechtelijke uitspraak weigerde de Bulgaarse vliegtuigmaatschappij om te betalen. Zelfs toen er een Bulgaarse en een internationale deurwaarder werden ingeschakeld door EUclaim.

Toestel van Balkan Holidays klem op Rotterdam

In eerste instantie gaf Bulgaria Air geen gehoor totdat EUclaim het finale dreigement plaatsten met het aan de ketting leggen van hun toestel bij landing in Amsterdam. Dit bleek geen loos dreigement. Zo heeft EUclaim op 10 december 2020 namens 23 passagiers beslag gelegd op de kerosine van Balkan Holiday Air. Het toestel kon hierdoor niet vertrekken vanaf de Rotterdamse luchthaven.

Uiteindelijk heeft dit geleid tot een betalingsregeling en nu, na bijna 6 jaar, is iedereen gecompenseerd.

  • Vlucht vertraagd?

    Kom jij drie uur of meer later aan op de plaats van bestemming dan gepland? Dan heb je mogelijk recht op compensatie. Binnen drie minuten weet je al hoe jouw situatie ervoor staat.
    Check jouw vlucht

Meer lezen?

  • 2021-06-11

    Hoe staat het nu met… de KLM PH-BFL ‘City of Lima’

    In de derde editie van ‘hoe staat het nu met…’ staat een specifiek toestel van KLM centraal, namelijk het toestel met registratienummer PH-BFL, beter bekend als de ‘City of Lima’. Zoals alle KLM 747-400 toestellen is ook dit toestel vernoemd naar een hoofdstad. 

  • 2021-05-19

    Hoe staat het nu met.. vluchtproblemen door sneeuw in december 20

    In de tweede editie van ‘hoe staat het nu met..’ staan de sneeuwachtige dagen van 10 en 11 december in 2017 centraal. Tijdens deze twee dagen waren er 1238 vluchten geannuleerd van en naar Nederland en ook nog eens 287 vluchten langdurig vertraagd.

  • 2021-05-04

    Hoe staat het nu met.. de personeelsstakingen van Ryanair uit 2018

    In de nieuwe rubriek ‘hoe staat het nu met..’ werpt EUclaim een terugblik op bijzondere momenten in de luchtvaart. Onze eerste terugblik zijn de stakingen van het eigen personeel van Ryanair in 2018. Deze stakingen hadden een behoorlijke impact op het vliegverkeer en een sluiting van een basis op Eindhoven Airport als gevolg. EUclaim vertelt over de (lopende) processen als gevolg van de Ryanair stakingen.

Geschreven door

Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers. Bekend van RTL Nieuws, BNR en AD.

Meer over Lisanne
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding