Het onzichtbare werk van onze juridische afdeling

Wanneer een passagier bij ons een claim heeft ingediend, lijkt de behandeling van een claim na enige tijd stil te liggen. Nadat er meerdere brieven naar de luchtvaartmaatschappij zijn gestuurd en bij de passagiers eventueel nog missende documenten zijn opgevraagd, zijn statuswijzigingen in het online dossier vaak de enige zichtbare aanwijzingen dat een claim nog actief is. In dit artikel geven wij graag nadere uitleg over het werk dat onze juristen doen.

Wanneer een claim bij onze juridische afdeling terecht komt, hebben alle andere manieren om voor onze passagiers hun compensatie te verkrijgen gefaald.

Voordat een dagvaarding geschreven wordt, worden alle relevante stukken gebundeld. Deze stukken bestaan uit kopieën van reisdocumenten, identiteitsdocumenten en getekende volmachten. Daarnaast wordt de correspondentie tussen ons en de luchtvaartmaatschappij en eventueel overige documenten bijgevoegd. Vaak hebben wij per vlucht meerdere claims. Deze claims komen dan samen in één dagvaarding te staan.

Wanneer een dagvaarding geschreven is, wordt deze uitgebracht door onze gerechtsdeurwaarder en wordt de zaak bij de sector kanton van de betreffende rechtbank op de rol (agenda) geplaatst.

Luchtvaartmaatschappijen schrijven naar aanleiding van onze dagvaarding een ‘conclusie van antwoord’. Daarin zetten zij uiteen waarom zij van mening zijn dat er geen verplichting bestaat tot het betalen van de compensatie. Voor het schrijven van deze conclusie van antwoord wordt vaak meerdere keren uitstel gevraagd bij de rechtbank.

Wanneer een conclusie van antwoord is geschreven, zal de rechtbank beslissen hoe de zaak verder gaat. Er kan besloten worden dat er een comparitie van partijen gehouden zal worden. Hierbij worden beide partijen opgeroepen om voor de rechter te verschijnen en daar hun standpunten toe te lichten.

Er kan ook worden besloten dat de procedure schriftelijk zal worden voortgezet met een conclusie van repliek (reactie op conclusie van antwoord) met daaropvolgend een conclusie van dupliek (reactie op conclusie van repliek).

Hierna is het nog mogelijk om een akte in te dienen met relevante documenten. Zo worden er vaak nog relevante uitspraken of machtigingen voor minderjarige passagiers ingediend. Machtigingen van de kantonrechter voor minderjarige passagiers vragen wij op, zodat wij de compensatie ook voor de minderjarige(n) kunnen ophalen.

Indien gewenst kan er een laatste pleidooi of comparitie van partijen plaatsvinden waarin zowel wij als de luchtvaartmaatschappij een betoog kunnen houden.

Uiteindelijk zal de rechter uitspraak doen. Meestal duurt dit, vanwege grote drukte bij de Nederlandse rechtbanken, ook een aanzienlijke tijd.

Aangezien er veel tijd kan zitten tussen de verschillende ‘fasen’ van de procedure, kan het een lange tijd duren voordat er een uitspraak door de rechter gedaan wordt. Dit kan in sommige gevallen zelfs enkele jaren duren. Hoe frustrerend het ook is, hierop kunnen wij helaas geen invloed uitoefenen.

Wij hopen u hiermee een beter inzicht in onze werkzaamheden te hebben gegeven.

Geef een reactie

wpDiscuz
Vragen? Chat of bel