Luchthaven vertraging

Europese Commissie onderzoekt terugbetalingen van luchtvaartmaatschappijen tijdens corona

De Europese Commissie heeft aangekondigd dat zij een onderzoek gaan instellen naar de vergoedingspraktijken van luchtvaartmaatschappijen tijdens de coronacrisis.

passagier met mondkopje kijkt naar vliegtuig

Vlucht geannuleerd vanwege corona? Dit zijn je rechten
Op basis van Verordening 261/2004 zijn vliegtuigmaatschappijen verplicht om passagiers bij annulering van een vlucht binnen zeven dagen de kosten van de tickets terug te betaling. De reisbeperkingen die door landen werden toegepast tijdens het coronavirus hebben geleid tot massale annuleringen van vluchten. Vliegtuigmaatschappij zijn daarom overgegaan tot het aanbieden van vouchers in plaats van een vergoeding. Reeds in 2020 heeft de Europese Commissie aangedrongen dat de passagiers de keuze moeten krijgen tussen een voucher of teruggave van geld, maar er zijn nog steeds aanwijzingen dat vliegtuigmaatschappijen alleen maar vouchers geven.

Europese Commissie start enquête naar annuleringspraktijken
De Europese Commissie blijft tijdens de pandemie benadrukken dat de rechten van passagiers niet mogen worden beperkt door vliegtuigmaatschappijen. Daarnaast beoordelen zij voortdurend de bescherming van EU-rechten in het geval van annulering van vluchten. De Commissie en het Consumer Protection Cooperation Network (CPC) zijn nu een stap verder gegaan door een gecoördineerde enquête te starten naar de huidige annuleringspraktijken van luchtvaartmaatschappijen. Het onderzoek heeft als doel aanvullende informatie te verzamelen over het gedrag van Europese luchtvaartmaatschappijen ten opzichte van passagiers.

Samenwerking van EU consumenten organisaties
De Commissie gebruikte informatie uit verschillende bronnen, waaronder BEUC, de federatie van consumentenverenigingen op EU-niveau, en de Franse en Belgische consumentenorganisaties, die hadden aangegeven dat het moeilijk bleef voor passagiers wiens vlucht is geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij om, indien gewenst, in geld te worden terugbetaald.

CPC-autoriteiten uit zes lidstaten (België, Duitsland, Griekenland, Italië, Spanje en Zweden) coördineren hun onderzoeken aangaande de verschillende vliegtuigmaatschappijen onder coördinatie van het Zweedse consumentenbureau.

  • Liever geld terug in plaats van voucher?

    Heb je een voucher gekregen van de vliegtuigmaatschappij en weigeren zij over te gaan tot teruggave van jouw ticket? Meld je aan bij EUclaim. Wij kunnen namens jou contact opnemen met de vliegtuigmaatschappij en ervoor zorgen dat zij overgaan tot uitkering van de kosten.
    Voucher aanmelden

Meer nieuws over de Europese Commissie

  • 2020-05-13

    Europese Commissie is voor geld terug bij vluchtannulering

    De Europese Commissie vindt dat reizigers het recht hebben de ticketkosten terug te krijgen bij een geannuleerde vlucht door het coronavirus, zo blijkt uit een uitgelekt document. Daarmee gaat de Commissie in tegen de wens van veel EU-landen.

  • 2020-09-09

    ANVR naar rechter om luchtvaartmaatschappijen corona-betalingen af te dwingen

    De reisbrancheorganisatie ANVR stapt naar de rechter om luchtvaartmaatschappijen terugbetalingen af te dwingen voor geannuleerde vluchten vanwege het coronavirus. Royal Air Maroc is als eerste aan de beurt.

  • 2020-04-29

    Minister wil Europese garantstelling voor vliegvouchers

    Minister Cora van Nieuwenhuizen wil een Europese garantstelling voor vliegvouchers die luchtvaartmaatschappijen momenteel uitgeven ter compensatie van een geannuleerde vlucht door het coronavirus. Dit is ter bescherming van passagiers en luchtvaartmaatschappijen.

Geschreven door

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie. Bekend van VPRO, NOS, Emerce en AD.

Meer over Jerrymie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding