Estonian Air failliet: géén compensatie voor gedupeerde luchtvaartpassagiers

Soms doe je alles zoals het moet, maar is het geluk niet aan je zijde. Dit is helaas het geval bij Katrin. Ze heeft in september 2014 een claim ingediend bij EUclaim en kreeg op 5 november 2015 eindelijk het positieve bericht dat de airline moest betalen. Drie dagen later komt het nieuws dat Estonian Air falliet is en Katrin kan fluiten naar haar vergoeding.

Vervelende vliegervaring

Op 5 juli 2014 vloog Katrin met haar twee kinderen van Amsterdam naar Talinn. Na één uur in het vliegtuig te hebben gezeten, moesten Katrin en de kinderen weer uitstappen. Het vliegtuig had een technische storing, waardoor het niet kon vertrekken. Na het ophalen van de ingecheckte bagage moesten ze zich melden bij de infobalie van Estonian Air. “Het was niet echt handig om met twee kinderen, een buggy en een volle bagagekar bij de infobalie te komen. Bij de balie schrok ik van de enorme rij wachtende mensen”, aldus Katrin. De moeder van Katrin stond in Talinn op haar te wachten. Na een telefoontje heeft de moeder van Katrin nieuwe tickets geboekt voor haar dochter en kleinkinderen. “Het erge van het wachten op Schiphol was, dat er bijna geen (betaalbaar) glutenvrij eten te verkrijgen is. Mijn twee kinderen konden hierdoor bijna niets eten”, geeft Katrin aan. Ze had natuurlijk wel wat eten bij zich, maar niet genoeg om zoveel uur te overbruggen. Na aankomst in Talinn was Katrin ook nog haar bagage kwijt. Pas na vijf dagen werd de koffer terug gevonden. Al met al was het geen fijne start van de vakantie.

Claim indienen

Eenmaal weer thuis, komt Katrin via de Consumentenbond in aanraking met EUclaim. Ze besluit om een claim in te dienen bij EUclaim. Na het ontvangen van de claim in september 2014, is EUclaim in februari 2015 gestart met een dagvaarding. Op 5 november 2015 kwam hier het positieve nieuws uit voor Katrin; Estonian Air moet de vergoeding betalen.

Faillissement Estonian Air

De uitspraak van de rechter over de claim komt voor Katrin net te laat. Twee dagen na het vonnis laat Estonian Air weten failliet te zijn. Het lange traject van de claim indienen tot aan de rechtszaak is nu hoogstwaarschijnlijk voor niets geweest voor haar. De kans dat Estonian Air de vergoeding nog uitbetaalt met een schuld van 85 miljoen euro is erg klein. Ondank het negatieve nieuws zegt Katrin: “Mijn ervaring met EUclaim is zeer positief. Ik bewonder de medewerkers van EUclaim echt enorm. Jullie hebben zo veel tijd en energie in mijn zaak gestoken. En ik vind het heel vervelend dat al de moeite voor niets is geweest en niet gecompenseerd kan worden”.

Geen succes, geen kosten

In de situatie van Katrin zie je dat je soms alles kan doen zoals het volgens de procedure hoort, maar dat je toch ook geluk aan je zijde moet hebben. De (juridische) kosten die  zijn gemaakt in het proces van Katrin zijn voor EUclaim, aangezien er gewerkt wordt op basis van ‘geen succes, geen kosten’. Dit financiële risico is voor EUclaim.

Fotocredits: flickr.com

Geef een reactie

wpDiscuz
Vragen? Chat of bel