De plannen voor Lelystad Airport

Het gesprek over Lelystad Airport wordt al enige tijd gevoerd en de plannen van de regering zijn dan ook nagenoeg rond. Lelystad Airport moet open voor commercieel gebruik en een groot deel van de drukte op Schiphol overnemen. Vooral vakantievluchten worden overgeheveld naar Lelystad Airport. Maar er is ook veel verzet tegen de kabinetsplannen. Vooral omwonenden en milieuorganisaties maken zich zorgen over de impact op de leefomgeving en de natuur. Wat zijn de plannen voor Lelystad Airport en wat gaat dit voor jou betekenen? We leggen het uit.

windmolen en tulpenveld bij blauwe lucht

Vliegroutes van en naar Lelystad Airport

Vanaf 2020 gaat Lelystad Airport open voor vakantievluchten in Europa en rondom de Middellandse zee. Het gaat in de eerste jaren om maximaal 10.000 vluchten per jaar. Dit zijn er ongeveer 27 per dag. Schiphol heeft er op een drukke zomerdag bijna 1500(!). Uiteindelijk zou dit moeten stijgen naar 25.000 en op termijn zelfs 45.000 vluchten per jaar voor Lelystad Airport. Dit kan alleen als de druk op Schiphol afneemt zodat er ruimte ontstaat alternatieve vluchtroutes. Het is de bedoeling dat de vliegroutes grote woonwijken ontzien. Ook moet er boven Gelderland, Overijssel, Drenthe en Friesland op minimaal 6000 voet gevlogen worden om zo de geluidshinder te beperken. De start- en landingsbaan mag alleen tussen 6.00 en 23.00 uur in gebruik zijn met een uitzondering voor vertragingen, dan mag het eventueel tot 24.00 uur.[1]

Kritiek op Lelystad Airport

Veel omwonenden en milieuactivisten maken zich druk om de routes van de vliegtuigen. Deze zouden laag over bewoonde en natuurgebieden gaan en daarmee erg hinderlijk zijn. Ook vinden veel Nederlanders dat er in Nederland al genoeg luchthavens zijn. Bij een testvlucht van Transavia bleek de geluidshinder voor veel direct omwonenden hoger te liggen dan verwacht, vooral in Flevoland. 39 procent van de omwonenden ervaarde de testvlucht als “zeer storend”. Zeker 40 procent vond het geluid “storender dan verwacht”.

Toekomst van Lelystad Airport

Vliegtuigmaatschappijen onderling bakkeleien voort over wie er naar Lelystad Airport ‘moet’ verhuizen. Zo zijn Corendon, TUI en Transavia voorzichtig positief over de mogelijkheden op Lelystad Airport terwijl easyJet en Ryanair er fel op tegen zijn. De voordelen van vliegen vanaf Lelystad Airport in plaats van Amsterdam Schiphol Airport zijn dat parkeren een stuk goedkoper wordt en dat de wachtrijen op het vliegveld een stuk korter worden. Maar er zijn ook bezwaren, zo kunnen vliegvakanties vanaf Lelystad alsnog een stuk duurder worden vanwege het onderhoud aan de vliegtuigen die met een kortere landingsbaan te maken krijgen en daardoor meer vermogen in een kortere tijd moeten opbouwen.[2]

Vluchtvertraging Lelystad Airport

Wanneer Lelystad Airport ook open gaat voor commerciële vluchten en daarmee een deel van de druk op Schiphol overneemt, kan dit leiden tot minder vertraagde vluchten op Amsterdam Schiphol Airport. Op dit moment is het schema van Schiphol zo vol, dat kleine vertragingen grote doorvertragingen hebben op andere vluchten. Dit komt door de capaciteit van de luchthaven en het luchtruim. Het probleem van het volle luchtruim zal minder snel opgelost zijn, uiteindelijk worden veel van de aanvliegroutes nog steeds gedeeld met andere vliegvelden in Nederland en daar vlak buiten.



[1] https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/luchtvaart/ontwikkeling-lelystad-airport

[2] https://eenvandaag.avrotros.nl/item/wie-gaat-op-lelystad-airport-vliegen/

Vorig blogartikel
De vakantietrends van 2019
Volgende blogartikel
Vliegen en stakingen in de zomer

Geef een reactie

Vragen? Chat of bel