De aanhouder wint! Martinair betaalt €84.600 aan passagiers

Na een procedure van bijna 2 jaar heeft EUclaim een vonnis ontvangen in een bijzondere rechtszaak. Voor vlucht MP 665 van 2 februari 2010 hadden maar liefst 141 passagiers een claim ingediend. Een uitzonderlijk hoog aantal voor een enkele vlucht, zeker als je bedenkt dat het vliegtuig 265 stoelen telde. De Rechtbank heeft geoordeeld dat Martinair ¤84.600,- moet uitbetalen aan de passagiers!

De vlucht zou van Amsterdam Schiphol naar Aruba en Curaçao vliegen, maar 2 uur voor vertrek ontstond er een technisch mankement. Het vliegtuig is vervolgens pas een dag later vertrokken. Volgens Martinair is een technisch mankement een buitengewone omstandigheid, maar de rechter heeft anders geoordeeld. Het is immers de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij.

Het is juist voor dit soort situaties dat de verordening in het leven is geroepen. Voor het verlies van tijd (een kostbare vakantiedag) moet een luchtvaartmaatschappij passagiers compenseren tenzij de luchtvaartmaatschappij er echt niets aan kon doen. Een technisch mankement valt daar dus (wederom) niet onder.

Wij feliciteren alle 141 passagiers met deze winst!

Rechtspraak.nl heeft de uitspraak inmiddels ook gepubliceerd. Je vindt het vonnis hier.

Geschreven door:
Lotte van ’t Klooster
Social Media & Communications

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
De gezichten van EUclaim: Paul
Volgende blogartikel
Alarm op Schiphol door Delta toestel
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding