ATC stakingen kost vliegtuigmaatschappijen meer geld dan Verordening 261/2004

EUclaim heeft samen met Georges Bach, Europarlementariër, een rondetafelgesprek georganiseerd in Brussel. Gister kwamen alle belanghebbende bijeen om te praten over de nieuwe richtlijnen van Verordening 261/2004.

EUclaim bij rondetafel gesprek in Brussel
Adeline en Tjitze Noorderhaven in gesprek met Georges Bach en Jean Louis Coulson.

Sinds 2004 worden jouw rechten van Europese vliegtuigpassagiers beschermd in Verordening 261/2004. Het is niet altijd voor iedereen duidelijk hoe de Verordening 261/2004 precies geïnterpreteerd moet worden. Om meer duidelijkheid te creëren voor alle partijen zijn er nieuwe richtlijnen opgesteld die als handvat moeten dienen.

Rondetafelgesprek Brussel
Tijdens het gesprek kwamen alle belanghebbende aan het woord. Eigenlijk zijn alle partijen tevreden met de komst van de nieuwe richtlijnen. Het zorgt ervoor dat zowel de passagiers als de vliegtuigmaatschappijen beter weten hoe de Verordening geïnterpreteerd moet worden. Uiteraard worden er wel kanttekeningen geplaatst over onderwerpen die elke partij meer gespecifieerd zou willen zien. Je kunt hierbij denken aan de informatievoorziening voor passagiers, wanneer de vliegtuigmaatschappijen de passagiers het ticket moeten terug betalen en wat de rechten precies zijn bij een gemiste aansluiting.

Wat vindt wie?
Thomas Reyneart van Airlines for Europe geeft aan dat uit een intern onderzoek is gebleken dat de ATC stakingen de vliegtuigmaatschappijen jaarlijks meer geld kosten dan het uitbetalen van vergoedingen volgens de Verordening 261/2004. Meerdere partijen geven aan dat de hoeveelheid stakingen van de luchtverkeersleiding steeds meer toenemen en dat dit tot veel schade leidt bij vliegtuigmaatschappijen en hun passagiers. Wij geven tijdens het gesprek aan dat vliegtuigmaatschappijen het sinds de komst van Verordening 261/2004 het beter doen op het gebied van geannuleerde en vertraagde vluchten van meer dan drie uur.’. Wij zien ook dat vliegtuigmaatschappijen meer oog voor de passagiers hebben gekregen en dat zij meer moeite doen om de passagiers sneller op de eindbestemming tebrengen. Aan de andere kant geeft Ursela Pach van de Europese Consumentenorganisatie BEUC aan dat zij vindt dat de huidige Verordening en de richtlijnen zich te weinig richten op de verzorging die vliegtuigpassagiers moeten krijgen van vliegtuigmaatschappijen. Zij vindt dat er nog steeds teveel klachten binnen komen van passagiers over hoe ze worden behandeld door de vliegtuigmaatschappijen.

Wat betekenen de nieuwe richtlijnen voor jou?
Voor jou als vliegtuigpassagier verandert er weinig. De nieuwe richtlijnen zorgen er alleen voor dat jij beter weet wat jouw rechten zijn op het moment dat je last hebt van een geannuleerde of vertraagde vlucht. Je kunt de nieuwe richtlijnen vinden in de app van de Europese Commissie.

Weet je niet of jij recht hebt op een vergoeding? Vul dan hier je vluchtgegevens in en wij geven je gratis advies. Heb je andere vragen over Verordening 261/2004? Dan staan onze Customer Care medewerkers voor je klaar.

Vorig blogartikel
Net even anders: citytrip Boedapest
Volgende blogartikel
Vueling laat passagiers in de steek

Geef een reactie

wpDiscuz
Vragen? Chat of bel