Annuleren ivm corona? Dit zijn je rechten

De vakantieplannen zijn dit jaar aangepast of zelfs geannuleerd voor veel vakantiegangers. Zo is het niet meer mogelijk om naar bepaalde vakantiebestemmingen te reizen en schrappen vliegtuigmaatschappijen vluchten vanwege het coronavirus. Wat zijn nu precies je rechten als je wilt annuleren in verband met corona? Wij leggen het uit.

Briefje op raam dat de winkel is gesloten door corona

Op vakantie tijdens het coronavirus

Een vakantie in tijden van corona vergt nét wat meer voorbereiding dan een gewone vakantie. Denk eraan dat je de regels van het land van bestemming goed doorleest voor vertrek. Je reisverzekering geldt daarnaast alleen in landen die onder ‘code geel’ vallen. Verder heeft de overheid aangegeven dat je vakantieplannen op eigen risico zijn. Voor meer adviezen met betrekking tot vliegen in coronatijd verwijzen we je naar onze blog.

Vlucht geannuleerd door coronavirus

Is je vlucht geannuleerd door de vliegtuigmaatschappij vanwege het coronavirus? Dan heb je recht op een terugbetaling van de ticketkosten op basis van Verordening 261/2004. Deze ticketkosten horen passagiers binnen zeven dagen terug te krijgen. In praktijk blijkt het echter lastig voor vliegtuigmaatschappijen om de ticketkosten binnen zeven dagen over te maken vanwege de vele annuleringen vanwege het coronavirus. Sinds 14 mei 2020 mogen vliegtuigmaatschappijen geen vouchers meer uitgeven bij een annulering.

Reis geannuleerd door de reisorganisatie

De reisorganisatie kan de reis annuleren of omboeken naar een geschikter moment. De reisorganisatie mag de wijzigingen doorvoeren omdat er sprake is van een buitengewone omstandigheid. In dit geval heb je recht op een teruggave van de reiskosten. Dit moet wettelijk gezien binnen 14 dagen worden teruggestort. Door de coronacrisis is het voor veel reisorganisaties lastig om de reiskosten spoedig terug te betalen. Daarom bieden reisorganisaties bieden gedupeerde passagiers voor hun geannuleerde reis een SGR-voucher aan.

Zelf de reis annuleren via de reisorganisatie

Bij een onveilige situatie (zoals de uitbraak van het coronavirus) kun je een pakketreis kosteloos annuleren. In dit geval moet er sprake zijn van een ‘onvermijdbare en buitengewone omstandigheid’ met grote gevolgen voor je reis. Uiteraard kun je ook proberen om de reis naar een geschikter moment om te boeken.



  • Tip: Rechten bij geannuleerde vlucht door corona

    Heb je nog meer vragen over je rechten bij een vluchtannulering vanwege het coronavirus? Wij hebben een meest veel gestelde vragen op een rijtje gezet!


    Check je rechten

Meer lezen over corona en vliegen?

  • 2020-03-30

    Meestgestelde vragen rondom coronavirus en vliegtickets

    Door het coronavirus is de kans groot dat je te maken krijgt met een vluchtannulering. We hebben de meestgestelde vragen rondom het coronavirus en vliegtickets gebundeld. Dit blog geeft je duidelijkheid over zaken zoals rechten bij een vluchtannulering door het coronavirus, voucher versus terugbetaling van je vliegticket en contact met de vliegtuigmaatschappij.

    Dit artikel is voor het laatst bijgewerkt op 12 januari 2021 om 17.00 uur.

  • 2020-07-02

    Is corona wel de échte reden van je vluchtannulering?

    In juni kreeg EUclaim ruim 4000 klachten binnen. Een uitzonderlijk aantal dat aantoont dat er écht iets aan de hand is. Vluchten zijn geannuleerd door corona, maar dat is lang niet altijd de echte reden.

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Trends in vliegverkeer na de uitbraak van corona
Volgende blogartikel
Kerst in coronatijd? EUclaim deelt 5 ideeën
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Geschreven door

Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers. Bekend van RTL Nieuws, BNR en AD.

Meer over Lisanne
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding