Air Berlin zet passagier niet langer op de eerste plaats

Nu Air Berlin faillissement heeft aangevraagd en de onderhandelingen over overnames zijn gestart maken veel instanties zich zorgen over de belangen van de passagiers. Vooral het nieuws dat verzamelde mijlen van Air Berlin in het bonus programma waardeloos zijn geworden is voor veel frequent flyers een klap in het gezicht.

twee Air Berlin vliegtuigen op landingsbaan

Wel vliegen, niet betalen

De ANVR, Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen, wil een onafhankelijk onderzoek naar de handelswijze van Air Berlin en de marktpositie van Lufthansa, die momenteel genoemd wordt in overnamegesprekken. De vluchten van Air Berlin gaan vooralsnog door, maar voor passagiers is er geen enkele zekerheid dat zij hun vergoedingen of bonusmijlen nog krijgen. Lufthansa wordt bij overname van Air Berlin een monopolist op de Duitse markt en kan de schulden van Air Berlin deels weigeren over te nemen.

Alleen vluchten en reizen bij touroperator verzekerd

Momenteel zijn alleen passagiers tegen faillissement verzekerd als ze een pakketreis bij een touroperator hebben geboekt. Ze kunnen dan hun geld terugkrijgen of een garantie krijgen dat de reis doorgaat. Dit geldt niet voor losse vluchttickets. Passagiers hebben dan geen poot om op te staan.

Marktwerking in gevaar door Lufthansa overname

Als Lufthansa Air Berlin overneemt ontstaat er een monopolie positie binnen de Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse markt voor de Duitse vliegtuigmaatschappij. Lufthansa voert de meeste vluchten uit in deze landen en kan met de overname van Air Berlin monopolist worden op veel vliegroutes. Dit is weer nadelig voor de prijs die consument betaalt.

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
De meest geclaimde routes van 2016
Volgende blogartikel
7 top bestemmingen voor komende winter
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding