Aantal landingsbanen heeft effect op punctualiteit

In Engeland is al jaren een discussie gaande over extra landingsbanen op luchthavens Londen Heathrow en Londen Gatwick. Hier wordt veel over gesproken, maar tot op heden zonder concrete resultaten, omdat de voor en tegenstanders mijlen ver uit elkaar liggen.

Extra landingsbanen zijn nodig, omdat beide luchthavens op maximale capaciteit draaien. Groei is daarom op dit moment niet mogelijk en kleine verstoringen door bijvoorbeeld (tijdelijk) slecht weer of andere incidenten hebben direct effect op het overige vliegverkeer.

Hoe presteren deze luchthavens eigenlijk ten op zichtte van luchthavens met meer landingsbanen? Een onderzoek in onze data van vluchten uit 2012 laat zien dat op Gatwick en Heathrow de vertragingen van 30 minuten of meer veel hoger zijn ten opzichte van luchthavens Amsterdam Schiphol en Frankfurt (respectievelijk 5 en 4 landingsbanen).

Op Gatwick is bijna 18% van de vluchten meer dan 30 minuten vertraagd. Bij Heathrow is dit zelfs bijna 25%. Amsterdam en Frankfurt zitten beide rond de 8% incidenten.

Je zal misschien denken, wat is nou 30 minuten vertraging. Het is echter zo dat de genoemde luchthavens transfer luchthavens zijn. Voor veel passagiers is dit niet het eindpunt van hun reis. Een vertraging van 30 minuten kan al voldoende zijn om de aansluiting te missen wat vervolgens weer kan leiden tot wel 24 uur vertraging.

Als Londen mee wil gaan met de vliegmarkt, dan moet er dus wel wat gebeuren!

Vorig blogartikel
Bommetje?
Volgende blogartikel
Rechtbank Amsterdam legt besluiten van de Inspectie naast zich neer

Geef een reactie

Vragen? Chat of bel