2013 in vogelvlucht

Het jaar is bijna ten einde. Tijd om nog eens kort terug te blikken op het afgelopen jaar. Er is veel gebeurd in de wereld van passagiersrechten. Wij zijn blij dat we ons steentje hebben kunnen bijdragen en gedupeerde passagiers hebben kunnen helpen tijdens hun strijd tegen luchtvaartmaatschappijen.

In 2013 hebben wij meer dan 11.000 nieuwe claims in behandeling genomen. Hiermee helpen wij bijna 30.000 passagiers die een vertraagde vlucht hebben gehad met het verkrijgen van de vergoeding waar zij recht op hebben.

Aangezien veel luchtvaartmaatschappijen in eerste instantie weigeren te betalen zijn wij nog steeds genoodzaakt om voor veel claims naar de rechter te stappen. EUclaim heeft in 2013 meer dan 500 rechtszaken gewonnen in Nederland. Meer dan 1000 rechtszaken zijn op dit moment nog actief, waarbij wij wachten op een vonnis van de Rechtbank. Wekelijks komen hier tientallen nieuwe zaken bij. Van alle rechtszaken die wij starten zijn wij in 95% van de gevallen succesvol.

In februari van dit jaar zijn wij een samenwerking aangegaan met advocatenkantoor Bott & Co in Manchester. Zij hebben alle zaken die in Engeland voor de rechter gebracht moeten worden onder hun hoede en werken keihard aan positieve resultaten voor deze passagiers.

Ook onze partners in Duitsland, JBB, hebben veel bereikt in 2013. De gemiddelde afhandeling van een rechtszaak in Duitsland is 6 maanden. Dit is een stuk sneller dan de zaken die gevoerd worden in Nederland (de tijdsduur van een gerechtelijke procedure verschilt per land, vlucht en rechtbank).

Verder heeft het Europese Hof van Justitie bepaald dat ook bij een gemiste aansluiting, wanneer de passagier met meer dan 3 uur vertraging op zijn eindbestemming arriveert, er recht is op een vergoeding. De plannen voor een nieuwe Verordening zijn nog steeds gaande, maar voorlopig zal er nog niets veranderen.

De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft het afgelopen jaar veel kritiek te verduren gekregen. Zij beslist in hun onderzoek naar vertraagde vluchten vaker in het voordeel van de luchtvaartmaatschappij dan de passagier.

2013 was ook het jaar van vele stakingen. Luchtvaartmaatschappijen, luchtverkeersleiding, het kon niet op. Veel passagiers hebben last gehad van deze acties. Hopelijk brengt 2014 meer rust op dit gebied.

Sinds dit jaar zijn wij op onze website gestart met het aanbieden van een chatservice, om passagiers zo snel mogelijk van dienst te kunnen zijn bij het beantwoorden van vragen. Dit is een groot succes en we krijgen veel positieve reacties van klanten. Hier zijn we uiteraard erg blij mee!

EUclaim zal zich ook in 2014 weer onvermoeibaar inzetten voor passagiers. Wij wensen u een fijne jaarwisseling! Proost!

Het EUclaim Team

Geef een reactie

wpDiscuz
Vragen? Chat of bel