Uitspraak Europees Hof van Justitie: Géén onderscheid in vergoeding vluchtafstand directe of indirecte vluchten
Het Europees Hof van Justitie heeft vandaag uitspraak gedaan omtrent het vraagstuk hoe de vergoeding berekend dient te worden wanneer passagiers gebruik maken van een overstap.

Geconcludeerd is dat passagiers de vergoeding horen te ontvangen die berekend is op basis van de vluchtafstand tussen het eerste vertrekpunt en de eindbestemming. Een eventuele overstap wordt hierbij buiten beschouwing gelaten.
Afstand tussen vertrek- en eindpunt bepaalt hoogte vergoeding
Het vraagstuk over hoe de hoogte van de vergoeding bij aansluitende vluchten berekend moet worden is beantwoord. Het was in bepaalde situaties voorheen onduidelijk te bepalen of een passagier met een overstap recht zou hebben op een vergoeding van €250, €400 of €600. Als de vlucht van het vertrekpunt naar de eindbestemming minder dan 1500 km zou zijn, dan heeft de passagier recht op €250. Als er echter een overstap gemaakt wordt en de totale afstand boven de 1500 km uitkomt dan kon dit bedrag op €400 uitkomen wanneer de totale afstand meer dan 1500 km zou zijn naar een bestemming binnen Europa. Dat is met deze uitspraak definitief uitgesloten.
Voorbeeld: Je vliegt van Rome via Brussel naar Hamburg. Als de vluchtafstand tussen Rome en Hamburg gemeten wordt dan is deze 1326 km. De afstand tussen Rome – Brussel en Brussel – Hamburg is bij elkaar opgeteld 1656 km. Het Europees Hof heeft nu besloten dat alleen de afstand tussen het eerste vertrekpunt en de eindbestemming gemeten moet worden. Dit betekent in dit voorbeeld dat de rechtstreekse afstand tussen Rome en Hamburg bepalend is voor de berekening van de wettelijke vergoeding.
Wat betekent dit voor jou als passagier?
Eigenlijk verandert er voor jou niet heel veel. EUclaim berekent de afstand tussen jouw eerste vertrek- en eindpunt en baseert op basis daarvan en de aankomstvertraging de hoogte van de vergoeding.
Gaat EUclaim ook uit van de afstand tussen eerste vertrek- en eindpunt als ik een rechtstreekse vlucht van 1450 km (groot cirkel-methode) boek en de airline om commerciële redenen een ongeplande tussenstop maakt, waardoor de effectief gevlogen afstand 1550 km bedraagt?
Hoi Marinus, bedankt voor je bericht. We meten inderdaad de afstand van het vertrek en eindpunt. Een tussenlanding wordt buiten beschouwing gelaten naar aanleiding van de uitspraak van het Europees Hof. ~Jasmijn