Miljoenenboete voor Ryanair door vluchtannuleringen

De Ierse budgetmaatschappij Ryanair hangt een miljoenenboete boven het hoofd vanwege het slecht informeren van passagiers over hun rechten na de vele vluchtannuleringen in september. Eerder ontstond er al veel ophef omtrent de vele annuleringen door Ryanair. Miljoenen passagiers raakten de dupe.

Ryanair vliegtuig in de lucht
©: Paul Lucas

Vluchtannuleringen vanwege vakanties piloten

Ryanair haalde in september het nieuws toen bekend werd dat ze duizenden vluchten moesten annuleren vanwege een ‘planningsfout’. Door een nieuwe verlofregeling moesten veel piloten nog hun vakantiedagen opmaken en had de Ierse budgetmaatschappij daarom een groot tekort aan personeel waardoor het noodgedwongen vluchten moest annuleren. Passagiers kregen hun geld terug maar moesten vaak zelf op zoek naar vervangend vervoer.

Miljoenenboete van Italiaanse autoriteiten

In Italië hebben de last-minute annuleringen tot veel commotie geleid. De mededingingsautoriteit dreigt nu met een boete die kan oplopen tot vijf miljoen euro. De Italiaanse autoriteiten hadden de Ierse budgetmaatschappij via bindende wijze laten weten dat ze de passagiers op hun rechten moesten wijzen. Dit is niet voldoende gedaan en daarom wordt Ryanair nu vervolgd. De boete kan tussen de 10.000 en vijf miljoen euro liggen.

Jouw rechten bij vluchtannulering

Als je vlucht geannuleerd wordt vanwege planningsproblemen bij de vliegtuigmaatschappij heb je recht op een vergoeding tot €600 per persoon. Het is hierbij van belang dat je binnen 14 dagen voor vertrek wordt geïnformeerd over de annulering. Je hebt daarnaast altijd recht op een vervangende vlucht of teruggave van de ticketprijs, ongeacht wanneer je geïnformeerd bent over de annulering. Tijdens de vertraging heb je recht op verzorging in de vorm van eten, drinken en waar nodig een hotelovernachting.

Check uw vlucht
Vorig nieuwsitem
Aankondiging staking cabinepersoneel KLM
Volgende nieuwsitem
Winterweer legt vliegverkeer Nederland plat
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding