Vrouw op luchthaven - EUclaim
15 maart 2023

Bijna een jaar na staking Ryanair krijgen vliegtuigpassagiers eindelijk hun gemaakte kosten vergoed

In de meivakantie van 2022 werd er in België drie dagen gestaakt door het vliegend personeel van Ryanair. Veel passagiers hadden hier last van, omdat hun vlucht werd geannuleerd of langdurig vertraagd. Wanneer het personeel van de luchtvaartmaatschappij zelf staakt, dan hebben passagiers recht op compensatie. Vandaag werden 126 passagiers uitbetaald zich met hun problemen meldden zij EUclaim. EUclaim zette zich niet alleen in voor hun compensatie, daarnaast vergoedde Ryanair voor deze 126 passagiers gezamenlijk €29.491,89 aan extra gemaakte kosten.

Passagiers moeten vaak veel extra kosten maken wanneer zij last hebben van vluchtproblemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vervangend vervoer, hotelkosten of eten en drinken. Niet veel passagiers weten, dat deze kosten vergoed dienen te worden door de luchtvaartmaatschappij, zoals staat beschreven in het verdrag van Montreal. Ongeacht de reden van de vluchtproblemen. Dus wanneer het vliegend personeel van de luchtvaartmaatschappij staakt, maar óók als bijvoorbeeld het personeel van derde partijen, zoals beveiliging en luchtverkeersleiding staakt.

Noodzakelijk, passend & redelijk

Zitten er dan helemaal geen eisen aan het claimen van extra gemaakte kosten? Jawel. Het verdrag van Montreal is geen vrijbrief om maar alles te claimen bij de luchtvaartmaatschappij. De gemaakte kosten moeten een direct gevolg zijn van de vertraging of annulering van de vlucht. Daarnaast moeten de kosten noodzakelijk, passend en redelijk zijn. Passagiers moeten bijvoorbeeld verzorgd worden op het gebied van eten en drinken. Eten en drinken is natuurlijk noodzakelijk, maar als je oesters met champagne gaat nuttigen, is dat niet passend en redelijk. Een broodje of salade met een kopje koffie daarentegen vallen wél onder alle drie de criteria.

EUclaim helpt passagiers te krijgen waar zij recht op hebben!

Voor de passagiers op een geannuleerde vlucht van Ryanair tijdens de staking in april 2022 heeft EUclaim niet alleen de compensatie afgehandeld, maar ook de extra gemaakte kosten. Vandaag werden 126 passagiers uitbetaald die gezamenlijk €29.491,89 aan kosten maakten. Waar bestaan die kosten dan zoal uit?

  • Extra kosten voor een vervangende vlucht
  • Kosten voor vervangend vervoer, zoals huurauto en brandstof
  • Hotelkosten voor overnachtingen
  • Kilometervergoeding voor reizen met eigen vervoer
  • Kosten voor eten en drinken
  • Reeds geboekte & niet terugbetaalbare parkeerplaatsen op Charleroi

Heb jij extra kosten gemaakt als gevolg van vluchtproblemen? Kijk dan snel of we ook jou kunnen helpen met het claimen van deze kosten.

Geschreven door

Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers. Bekend van RTL Nieuws, BNR en AD.

Meer over Lisanne
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding