Claim-regen bij vliegmaatschappijen door stakingen

Het aantal gedupeerde vliegpassagiers dat aanklopt bij claimbureaus voor compensatie is dit jaar fors toegenomen. Dat blijkt uit navraag van BNR bij de twee grootste bureaus van Nederland, EUclaim en Vlucht-Vertraagd.nl.

Drukke vertrekhal Schiphol

Stakingen

Volgens de bureaus heeft de forse toename er vooral mee te maken dat de reiziger steeds mondiger wordt. ‘Passagiers weten waar ze recht op hebben en weten ons steeds beter te vinden,’ zegt een woordvoerder van Vlucht-Vertraagd. Maar het komt ook door de toename van het aantal stedentrips en er werd in 2016 veel gestaakt: in Frankrijk maar liefst dertien keer – een record. In Duitsland waren er meerdere werkonderbrekingen bij Lufthansa. Afgelopen maand kregen 12.500 passagiers daar mee te maken, onder wie veel Nederlanders.

Geld terug? Een Nederlander wel, een Duitser niet

Mensen die vertraging opliepen door de stakingen bij Lufthansa hebben overigens niet allemaal recht op compensatie. ‘Ben je een Nederlandse reiziger dan zul je de zaak winnen, maar Duitsers zelf niet,’ vertelt directeur Hendrik Noorderhaven van EUclaim. In Duitsland zit de wet anders in elkaar en is het recht op staken beter beschermd. Pech dus, voor de Duitse reizigers.

Big business

In totaal hebben EUclaim en Vlucht-Vertraagd dit jaar samen ruim 322.600 claims binnengekregen. Maar niet alle aanvragen worden geaccepteerd. Van de 250.000 aanvragen voor advies die bij EUclaim binnenkwamen zijn er uiteindelijk 100.000 in behandeling genomen. Daarvan zijn volgens Noorderhaven bijna alle zaken gewonnen. Gemiddeld wordt er per klant 435 euro opgehaald. Dat komt dus neer op een totaal claimbedrag van ruim 40 miljoen euro in 2016.

Lees het artikel op BNR.nl

Geef een reactie

wpDiscuz
Vragen? Chat of bel