Wanneer heb ik recht op een schadevergoeding?

Wij krijgen regelmatig vragen over de Europese regelgeving (EG Verordening 261/2004). Gedupeerde passagiers zijn vaak slecht voorgelicht door de luchtvaartmaatschappij en hebben geen idee wanneer er wel of geen recht is op een schadevergoeding. Er zijn een aantal basis regels die ik u graag wil uitleggen.

Basis regels

Onderstaande regels zijn van toepassing op alle vluchten vertrekkende vanuit een Europees land. Bij vluchten die arriveren in Europa moet het een vlucht met een Europese luchtvaartmaatschappij betreffen.

Vanaf twee uur vertraging (afhankelijk van de afstand van de vlucht) heeft een passagier recht op verzorging. Dit houdt in dat de airline eten, drinken en communicatie mogelijkheden moet verzorgen. Ook transferkosten en een eventuele hotelovernachting vallen hieronder. Wanneer de luchtvaartmaatschappij hier niet ter plekke aan voldoet bewaar dan alle bonnetjes en declareer dit achteraf bij de luchtvaartmaatschappij!

Er is recht op financiële compensatie wanneer een vlucht met meer dan drie uur aankomstvertraging is geland op de eindbestemming. Verder is er recht op compensatie bij annulering of omboeking van een vlucht. Ook bij instapweigering is er recht op een vergoeding.

Het bedrag waar u recht op heeft wordt bepaald door de afstand van de vlucht. Bij vluchten van 0 tot 1500 km heeft u recht op €¤250,- per passagier. Bij vluchten van 1500 tot 3500 km heeft u recht op €¤400,- per passagier. Lange afstandsvluchten van 3500 km of meer geven recht op ¤€600,- vergoeding, mits de vlucht méér dan vier uur vertraagd is. Wanneer een lange afstandsvlucht tussen de drie en vier uur vertraagd is geldt de 50% regeling en heeft de passagier recht op €¤300,- per persoon.

Buitengewone omstandigheden

De bovenstaande regels zijn alleen van toepassing als er géén sprake is van een buitengewone omstandigheid. Onder een buitengewone omstandigheid valt bijvoorbeeld slecht weer zoals dichte mist, sneeuw of harde windstoten. Ook een staking van de luchtverkeersleiding is buitengewoon. Ondanks dat veel airlines beweren dat het een overmacht situatie is, is een technisch mankement géén buitengewone omstandigheid. Laat u zich dan ook niet afschepen met deze opmerking!

Uiteraard moet elke situatie individueel beoordeeld worden om te kijken of er recht is op een schadevergoeding, maar hopelijk geven bovenstaande regels wat meer duidelijkheid voor u als passagier.

Heeft u nog vragen? Neem gerust contact op via onze chat, social media of per e-mail!

Vorig blogartikel
Massa pleidooien Transavia: deel 3
Volgende blogartikel
Air France piloten dreigen met staking

Geef een reactie

Vragen? Chat of bel