Vueling laat passagiers in de steek

Afgelopen weekend was het chaos op luchthaven El Prat in Barcelona. In slechts drie dagen tijd zijn ruim 76.000 passagiers  getroffen door vertragingen of annuleringen van de Spaanse budgetmaatschappij Vueling. Deze prijsvechter hangt nu een boete van 4,5 miljoen euro boven het hoofd van het Spaanse ministerie van transport.

Vueling vliegtuig in de lucht

Vueling niet transparant over oorzaak vertragingen

Vueling stelt de Franse ATC verantwoordelijk  voor de vele vertragingen van de Spaanse luchtvaartmaatschappij. De stakingen zouden de oorzaak zijn van de operationele problemen bij Vueling. Vueling kampt echter al enkele jaren op een rij met veel incidenten in de drukke zomerperiode. De planning van de prijsvechter deugt al jaren niet tijdens de zomermaanden: Er worden meer vluchten gepland dan dat er vliegtuigen zijn, vluchten worden te dicht op elkaar gepland en er wordt niet voldoende rekening gehouden met de toegestane arbeidsuren van de bemanning. Geplande vluchten kunnen hierdoor het einde van de dienst van de crew niet vertrekken als er vertraging opgelopen wordt. Verschillende piloten van Vueling geven aan ‘op hun tenen’ te lopen om de werkdruk het hoofd te bieden.

Hoe een incident een trend werd

De problemen tijdens de start van de zomerperiode spelen al jaren een rol bij de Spaanse prijsvechter. Vueling had in 2014 tijdens het tweede kwartaal al te maken met 31 vertragingen van meer dan drie uur van en naar Nederland. 19  van de 31 lange vertragingen vonden alleen al plaats in juni, de start van de zomerdrukte. In 2015 liep dit op naar 59 langdurige vertragingen in het tweede kwartaal in Nederland, met wederom 19 alleen al in juni. Dit jaar spant de kroon met 80 langdurige vertragingen in het tweede kwartaal waarvan alleen al 56 in juni(!). Met de chaos van afgelopen weekend staat de teller in juli, na slechts 4 dagen, al op 20 vertragingen en annuleringen van meer dan drie uur. Al ruim drie jaar ziet Vueling dezelfde problemen en toch zet de trend zich voort. Nu er maatregelen boven het hoofd van de vliegtuigmaatschappij hangen lijkt men te beseffen dat er iets moet veranderen. Naast de lange vertragingen en vele annuleringen liet ook de service te wensen over en zijn vele bagagestukken kwijtgeraakt waar men geen updates over kan geven. Op sociale media regent het klachten en worden telefoonnummers verstrekt die niet werken. Begin dit jaar gaf de ILT de Spaanse prijsvechter al een voorwaardelijke boete omdat die weigerde compensatie uit te betalen aan gedupeerde passagiers en zich dus niet aan EU Verordening 2004/261 hield. Inmiddels betaald Vueling wel compensatie uit.

Ken je rechten als vliegtuigpassagier

Zelfs bij grote incidenten zoals Vueling afgelopen weekend,  laten veel vliegtuigpassagiers nog steeds hun vergoeding liggen omdat ze simpelweg niet op de hoogte zijn van hun rechten bij vertraging. Bij EUclaim kun je tot €600 vergoeding krijgen als je meer dan 3 uur vertraging hebt opgelopen vanwege een vluchtvertraging of annulering. Kijk of je recht hebt op vergoeding in onze claimcalculator.

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
ATC stakingen kost vliegtuigmaatschappijen meer geld dan Verordening 261/2004
Volgende blogartikel
Wanneer is er sprake van een buitengewone omstandigheid?
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding