Staking van het cabinepersoneel, waar heb je recht op?

Het komt geregeld voor dat het cabinepersoneel van de vliegtuigmaatschappij staakt. Zo was er afgelopen zomer de langste staking ooit onder cabinepersoneel van British Airways en heeft het cabinepersoneel van KLM een staking aangekondigd voor 8 januari. We leggen graag uit wat je rechten zijn als het cabinepersoneel staakt.

directeur KLM geeft instructies aan cabinepersoneel
©: Jerry Lampen / ANP

Waar heb je recht op bij een staking?

In Nederland wordt er onderscheid gemaakt tussen stakingen van het eigen personeel van de vliegtuigmaatschappij en stakingen van derden. Onder stakingen van derden verstaan we onder andere stakingen van de luchtverkeersleiding, bagage-afhandelaren en beveiligingspersoneel. Een staking van externe partijen is een buitengewone omstandigheid. In het geval van een buitengewone omstandigheid heb je geen recht op een vergoeding bij vertragingen van meer dan drie uur en/of annuleringen. Dit komt omdat de vliegtuigmaatschappij dan niet verantwoordelijk is voor de ontstane problemen met de vlucht. Bij stakingen van het eigen personeel is de vliegtuigmaatschappij wél verantwoordelijk, zoals het geval is als het cabinepersoneel staakt. De Nederlandse rechter is van mening dat de vliegtuigmaatschappij invloed kan uitoefenen op haar personeel en een staking moet kunnen voorzien als de arbeidsomstandigheden te wensen overlaten. Onder het cabinepersoneel vallen stewards en stewardessen.

Als je vlucht meer dan drie uur vertraagd of geannuleerd is vanwege een staking van cabinepersoneel heb je recht op een vergoeding tot €600 per persoon. Het bedrag waar je recht op hebt is afhankelijk van de vluchtafstand. Dit is wettelijk vastgelegd in Europese Verordening 261/2004.

Omdat dit een Europese Verordening is geldt deze wet voor passagiers die:

De vergoeding voor een vertraging van meer dan drie uur of een geannuleerde vlucht bedraagt:

Binnen de EU:

Deels buiten de EU:

Bereken de afstand van uw vlucht

  • {{ airport.Name }} ({{ airport.IATACode }})
We hebben geen vliegveld gevonden met uw zoekopdracht
  • {{ airport.Name }} ({{ airport.IATACode }})
We hebben geen vliegveld gevonden met uw zoekopdracht
De afstand tussen {{ distanceCalculator.flights[0].departureAirport }} en {{ distanceCalculator.flights[0].arrivalAirport }} is {{ distanceCalculator.distance | number:2 }} km. Controleer of u recht heeft op een vergoeding.
U heeft nog niet alle benodigde informatie ingevuld

Staking en recht op verzorging

Bij vluchtproblemen als gevolg van een staking van het cabinepersoneel heb je áltijd recht op verzorging als de vertraging langer dan twee uur duurt. Onder verzorging verstaan we eten, drinken en een hotelovernachting wanneer nodig. Mocht de vliegtuigmaatschappij dit niet goed regelen bewaar dan altijd je bonnetjes. Je kunt deze kosten achteraf terugvragen bij de vliegtuigmaatschappij.

Is jouw vlucht vertraagd of geannuleerd vanwege een staking van cabinepersoneel of piloten? Vul dan hieronder je vluchtgegevens in en krijg direct advies over jouw rechten.

Vorig blogartikel
In de winter naar de zon? 7 supertips!
Volgende blogartikel
Mijn claim is overgedragen aan de juridische afdeling, wat houdt dit in?

2
Geef een reactie

1 Comment threads
1 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
M. Schuurmans

€ 250,= vergoeding tot 1500 km.
€ 400,= vergoeding boven 3500 km.
Wat is de vrgoeding tussen 1500 en 3500?

Vragen? Chat of bel