Staking van het cabinepersoneel, waar heb je recht op?

Het komt geregeld voor dat het cabinepersoneel van de vliegtuigmaatschappij staakt. Zo was er afgelopen zomer de langste staking ooit onder cabinepersoneel van British Airways en heeft het cabinepersoneel van KLM een staking aangekondigd voor 8 januari. We leggen graag uit wat je rechten zijn als het cabinepersoneel staakt.

Stewardessen easyJet

Waar heb je recht op bij een staking?

In Nederland wordt er onderscheid gemaakt tussen stakingen van het eigen personeel van de vliegtuigmaatschappij en stakingen van derden. Onder stakingen van derden verstaan we onder andere stakingen van de luchtverkeersleiding, bagage-afhandelaren en beveiligingspersoneel. Een staking van externe partijen is een buitengewone omstandigheid. In het geval van een buitengewone omstandigheid heb je geen recht op een vergoeding bij vertragingen van meer dan drie uur en/of annuleringen. Dit komt omdat de vliegtuigmaatschappij dan niet verantwoordelijk is voor de ontstane problemen met de vlucht. Bij stakingen van het eigen personeel is de vliegtuigmaatschappij wél verantwoordelijk, zoals het geval is als het cabinepersoneel staakt. De Nederlandse rechter is van mening dat de vliegtuigmaatschappij invloed kan uitoefenen op haar personeel en een staking moet kunnen voorzien als de arbeidsomstandigheden te wensen overlaten. Onder het cabinepersoneel vallen stewards en stewardessen.

Als je vlucht meer dan drie uur vertraagd of geannuleerd is vanwege een staking van cabinepersoneel heb je recht op een vergoeding tot €600 per persoon. Het bedrag waar je recht op hebt is afhankelijk van de vluchtafstand. Dit is wettelijk vastgelegd in Europese Verordening 261/2004.

Omdat dit een Europese Verordening is geldt deze wet voor passagiers die:

  • Vanuit de EU vertrekken of
  • Van buiten de EU naar een land binnen de EU vliegen met een Europese vliegtuigmaatschappij.

De vergoeding voor een vertraging van meer dan drie uur of een geannuleerde vlucht bedraagt:

Binnen de EU:

  • €250 voor vluchten tot 1500 km
  • €400 voor vluchten van meer dan 1500 km

Deels buiten de EU:

  • €250 voor vluchten tot 1500 km
  • €400 voor vluchten tussen de 1500 en 3500 km
  • €600 voor vluchten van meer dan 3500 km

Staking en recht op verzorging

Bij vluchtproblemen als gevolg van een staking van het cabinepersoneel heb je áltijd recht op verzorging als de vertraging langer dan twee uur duurt. Onder verzorging verstaan we eten, drinken en een hotelovernachting wanneer nodig. Mocht de vliegtuigmaatschappij dit niet goed regelen bewaar dan altijd je bonnetjes. Je kunt deze kosten achteraf terugvragen bij de vliegtuigmaatschappij.

Is jouw vlucht vertraagd of geannuleerd vanwege een staking van cabinepersoneel of piloten? Vul dan hieronder je vluchtgegevens in en krijg direct advies over jouw rechten.

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
In de winter naar de zon? 7 supertips!
Volgende blogartikel
Mijn claim is overgedragen aan de juridische afdeling, wat houdt dit in?
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
2 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
M. Schuurmans
6 jaren geleden

€ 250,= vergoeding tot 1500 km.
€ 400,= vergoeding boven 3500 km.
Wat is de vrgoeding tussen 1500 en 3500?

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  M. Schuurmans

Je hebt gelijk, het moet zijn €400 vergoeding boven de 1500 km. Ik heb het gelijk aangepast ;). ~Jasmijn

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding