Slechtste vliegdagen in Nederland van 2019

Van brandstofstoring tot harde wind. Er zijn genoeg oorzaken waardoor een vlucht met vertraging vertrekt of wordt geannuleerd. Dit waren in Nederland de slechtste dagen van 2019 om te vliegen. Op welke dag was jij één van de gedupeerde reizigers?

donkere stormwolken tegen een lichte lucht

8 januari

Wie op 8
januari op reis ging, moest rekening houden met de wind. Het was een zeer
onstuimige dag met tijdelijk windkracht 9 op Vlieland. De zwaarst gemeten
windstoot was 103 kilometer per uur. Ondanks windkracht 9 werd het niet de
eerste officiële storm van 2019. Waarom niet? Er is officieel sprake van een
storm wanneer gemiddeld een uur lang minimaal windkracht 9 staat. Op de
Nederlandse luchthavens waren die dag 371 geannuleerde en/of vertraagde vluchten
van meer dan drie uur!

13 januari

Code geel
voor zware windstoten op 13 januari. Een iets minder onstuimige dag vanwege
windkracht 8 tegenover windkracht 9 op de dinsdag ervoor.

Maart roert zijn staart

In het
spreekwoord ‘Maart roert zijn staart’ zat afgelopen jaar een kern van waarheid.
Wist je dat meer dan de helft van de tien slechtste dagen om te vliegen in
Nederland plaatsvond in maart? Dit had vooral te maken met de ongunstige
windrichting in die maand, waardoor start- en landingsbanen soms minimaal bruikbaar
waren. Maar liefst zes van de tien slechtste vliegdagen in 2019 vielen in
maart: 4, 10, 11, 13, 14 en 25 maart. Voor het eerst in ruim dertien maanden was
de eerste officiële storm van 2019 op 10 maart een feit. In Vlissingen werd
zelfs een windstoot van 121 kilometer per uur gemeten!

24 juli

Op deze dag – middenin de drukke zomervakantie – werd de toelevering van vliegtuigbrandstof op Schiphol verstoord als gevolg van een storing in de systemen van Aircraft Fuel Supply. Gedurende een deel van die dag was het onmogelijk om vliegtuigen te tanken. Deze brandstofstoring heeft in 2019 voor de meeste vluchtproblemen gezorgd. Maar liefst 422 geannuleerde en/of vertraagde vluchten van meer dan drie uur!

25 juli

Door de
nasleep van de dag ervoor was 25 juli deels een verstoorde dag. Reizigers
moesten nog steeds rekening houden met mogelijke vertragingen en annuleringen
van vluchten. Aan het einde van de middag was de situatie voor reizigers op
Schiphol weer onder controle.

Wat zijn jouw rechten bij vertraging of annulering door slecht weer?

Slechte weersomstandigheden vallen volgens Verordening 261/2004 onder buitengewone omstandigheden, omdat vliegtuigmaatschappijen hier geen invloed op hebben. In dat geval heb je als passagier helaas geen recht op een vergoeding voor het tijdsverlies.

Daartentegen heb je wel recht op het volgende:

  • Verzorging tijdens de vertraging (zoals maaltijdvouchers of een hotelovernachting)
  • Een vervangende vlucht
  • Of teruggave van de ticketprijs in het geval van annulering
Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Meestgestelde vragen rondom coronavirus en vliegtickets
Volgende blogartikel
Vakantiegevoel in quarantaine: tips & inspiratie!
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding