Register van vertraagde vluchten mag van rechter

ARNHEM – Incassobureau EUclaim mag een lijst met probleemvluchten van Transavia en andere maatschappijen op de website publiceren. Het gerechtshof Arnhem heeft alle grieven van Transavia in hoger beroep afgewezen. Eerder verloor de luchtvaartmaatschappij al een kort geding tegen EUclaim.

ARNHEM – Incassobureau EUclaim mag een lijst met probleemvluchten van Transavia en andere maatschappijen op de website publiceren. Het gerechtshof Arnhem heeft alle grieven van Transavia in hoger beroep afgewezen. Eerder verloor de luchtvaartmaatschappij al een kort geding tegen EUclaim.

Ook de Consumentenbond maakt van die EUclaimlijst gebruik voor de ’Vlucht Claim Service’. Daarmee kunnen passagiers die de dupe zijn van vluchtannuleringen en lange vertragingen, een wettelijke compensatie tot €600 claimen. „Daar gaan we mee door”, aldus de Consumentenbond.

Transavia-topman Bram Gräber blijft erbij dat de helft van de vluchtverstoringen op die lijst niet correct is, en dus ook geen recht op schadevergoeding geeft, bijvoorbeeld vanwege overmacht. „Wij vinden het droevig dat de rechter dat kennelijk niet zwaarwegend genoeg vindt. En schokkend om te ervaren hoe moeilijk het uit te leggen is.”

EUclaim-directeur Hendrik Noorderhaven is verguld met de uitspraak. „Het hof heeft geoordeeld dat er geen sprake is van misleiding of opruiing en dat wij zorgvuldig en in lijn met de huidige wetgeving bezig zijn. Dat de Europese Commissie en het Europees Hof van Justitie aan de passagiersrechten werken, doet hier niet ter zake.”

Het Europees Parlement heeft volgens Noorderhaven opnieuw in een stemming bevestigd dat er niet getornd zal worden aan de rechten van vliegpassagiers. Ondanks de krachtige lobby van de Europese luchtvaart in Brussel. Met name het omstreden ’Sturgeon-arrest’ van het Europees Hof, dat vertragingen langer dan drie uur sinds 2010 ook onder de compensatieplicht schaart (tenzij overmacht), is in de ogen van vliegbedrijven een juridische dwaling waar uit alle macht tegen gevochten wordt. In de zaak tegen EUclaim ging het volgens Gräber echter niet over Sturgeon. „Daar komt later dit jaar hopelijk duidelijkheid over. Wij wilden nu een einde maken aan misleidende informatie. De consument kan niet vertrouwen op zo’n zwarte lijst. De bewijslast lag ten onrechte omgekeerd bij ons”, vindt de Transavia-topman.

Noorderhaven noemt dat krokodillentranen. „We hebben deze zaak op alle fronten gewonnen. Wij weten heel goed uit onze computergegevens welke vertraagde vluchten in aanmerking kunnen komen voor vergoedingen.”

Gräber van Transavia zegt er wel klaar mee te zijn. „Wij gaan onze energie weer in andere dingen steken.”

Bron: Telegraaf 13-4-2012, pagina 23

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
EUclaim wint spoed-appèl Transavia
Volgende blogartikel
Transavia misleidt passagiers
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding