Luchthaven vertraging

Is de toekomst van de luchtvaart elektrisch?

30 juli 2021

Het lijkt misschien een utopisch toekomstbeeld wat nog ver weg is, maar niets is minder waar. Elektrisch vliegen is al een realiteit! In 2017 was de eerste succesvolle elektrisch vlucht boven Nederland en april van 2021 de tweede. In Scandinavië zijn er ook ambitieuze plannen. Ziet de toekomst van de luchtvaart er elektrisch uit?

vliegtuig in een roze lucht

Wie vliegt er nu al elektrisch?

De Nederlandse start-up E-flight Academy, dat deze maand officieel werd geopend door de minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen, heeft de eerste internationale elektrische vlucht uitgevoerd. Ze vlogen van Teuge de Duitse grens over naar Stadtlohn-Vreden met het geregistreerde vliegtuig PH-EFL. De vlucht duurde ongeveer 30 minuten en na een uurtje aan de stekker kon het toestel huiswaarts keren.

 

Ook in Scandinavië zijn ze serieus bezig met elektrisch vliegen. De Noorse maatschappij Avinor wil vanaf 2040 alle vluchten van anderhalf uur of minder elektrisch kunnen uitvoeren. Het Zweedse Swedavia stelt eenzelfde doel. In 2025 starten zij met het testen van elektrische toestellen met plaats voor 19 passagiers. Zo komt elektrisch vliegen wel heel dichtbij!

 

Luchtvaart verduurzamen door vliegen op accu’s

De luchtvaart is een van de grootste uitstoters van CO2. De Europese Commissie heeft als doel gesteld om in 2050 volledig CO2-neutraal te zijn. Om dit te kunnen bereiken moet de luchtvaart ook haar steentje bijdragen.

 

Door vliegtuigen op elektriciteit te laten werken in plaats van op de verbranding van kerosine zou een groot deel van de CO2-uitstoot verminderd worden. Maar of dat het antwoord gaat zijn op de grootschalige vervuiling is de vraag. Zou elektrisch vliegen op zo’n korte termijn de commerciële luchtvaart kunnen bedienen?

 

Om veel passagiers te kunnen vervoeren, en hen ook niet net over de grens in Duitsland alweer aan de grond te moeten zetten, zijn sterkere en vooral ook lichtere accu’s nodig. Op dit moment is de actieradius van het tweepersoons vliegtuig Pipistrel waar E-Flight Academy mee vliegt 68 km.

 

Joris Melker, luchtvaartdeskundige aan de TU Delft, legt dat uit: “Het vermogen, de omvang en het gewicht van de accu’s bepalen hoe ver een elektrisch vliegtuig kan vliegen en hoeveel passagiers het kan meenemen. Die accu’s zijn momenteel nog veel te zwaar.”

 

De hoeveelheid energie die nodig is om een grote Boeing van de grond te krijgen volgeladen met honderden passagiers is elektrisch niet op te wekken op dit moment. De accu zou zo zwaar worden dat je alleen maar meer energie nodig zal hebben om het gewicht te kunnen dragen.

 

Het zou wel kunnen dat op korte termijn hybride vliegtuigen de lucht in gaan. Rolls Royce en Airbus zijn bezig met de ontwikkeling van een hybride toestel. De vlucht zal dan niet emissievrij zijn zoals bij een volledig elektrisch vliegtuig, maar de uitstoot zal wel verminderd worden.

 

Conclusie

Misschien stappen we binnenkort nog niet op een vakantievlucht die volledig elektrisch is, maar het begin is er in ieder geval. De innovaties om vliegen duurzamer en stiller te maken komen op gang en dat beloofd wat voor de toekomst van de luchtvaart!

 

Stap jij binnenkort op een niet-elektrische vlucht en ben je drie uur of meer vertraagd? EUclaim kan je helpen te krijgen waar je recht op hebt! Dien je claim in en zie binnen drie minuten waar je recht op hebt.

Meer over vliegen en de toekomst

  • 2021-07-20

    EU Green Deal: Wat moet de luchtvaart bijdragen?

    Vorige week werd de Europese Green Deal gepresenteerd. De plannen zijn ambitieus en raken alles en iedereen. Dus ook de luchtvaart. Hoewel de luchtvaart niet de grootste vervuiler is, is het wel de snelst groeiende uitstoter. Om klimaatneutraal in 2050 moet er wat veranderen. EUclaim legt de Europese Green Deal presentatie onder het licht: wat moet de luchtvaart bijdragen?

  • 2016-11-16

    Eerste commerciële vlucht op biobrandstof uitgevoerd

    Afgelopen maandag is de eerste commerciële vlucht op biologisch restafval uitgevoerd. Alaska Airlines had de primeur.

  • 2019-10-14

    De geschiedenis van de Nederlandse luchtvaart

    De Koninklijke Nederlandse luchtvaartmaatschappij, ofwel KLM, bestaat 100 jaar. KLM was een van de eerste luchtvaartmaatschappijen ter wereld, en zelfs de oudste van Europa, die nog steeds in bedrijf is. Nu de commerciële luchtvaart in Nederland al meer dan honderd jaar bestaat en we aan de voet staan van een nieuwe periode, met nieuwe uitdagingen, zoals de klimaatcrisis, blikken we terug op de afgelopen 100 jaar luchtvaart.

Geschreven door

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie. Bekend van VPRO, NOS, Emerce en AD.

Meer over Jerrymie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding