Eau d’Airport: airlines ontwikkelen merkgeuren voor klantenbinding

Lekkere luchtjes stimuleren het welbevinden. Dat weten airlines ook en die maken daar gebruik van door een eigen ontwikkeld parfum te verspreiden in vliegtuigen en op luchthavens. Daarmee zorgen zij voor meer tevreden klanten en meer boekingen.

Zoals de online uitgave van de Wall Street Journal bericht heeft Delta airlines bijvoorbeeld een eigen “eau d’Airport” ontwikkeld. Onder de naam “Calm” wordt er sinds 2 jaar een parfum verspreid in de toestellen van onder andere de Amerikaanse vloot.

Ook Turkish Airlines, Air Canada en United Continental Holdings gebruiken tegenwoordig al hun eigen merkgeuren. Iberia en Alaska Airlines volgen binnenkort hun voorbeeld.

Geuren verbeteren de klantbeleving

Openbare verkoop van de betreffende geurtjes ligt volgens de Wallstreet Journal niet in de planning. De airlines hebben veel meer ingezet op de positieve effecten op de klantbeleving en klantenbinding. Volgens United manager Mark Krolick zouden de Aroma’s voor een ontspannen sfeer zorgen en op die manier de klantbeleving positief beïnvloeden. Men hoopt hierdoor op een toename van het aantal boekingen.  

De airline parfums zouden dusdanig subtiel werken dat mensen met een overgevoeligheid voor geuren hierdoor  niet gestoord worden. Misschien zelfs te subtiel? Bij de meeste klanten komt de geur blijkbaar niet eens over.

Als bewijs citeert het magazine een passagier die in 2014 meer als 100.000 kilometer gevlogen heeft met Delta dat hij naar eigen zeggen niks gemerkt heeft.

Niet alle airlines doen mee

Er zijn airlines die om deze reden de geurverspreiding al weer hebben stilgelegd. Qantas Airways heeft bijvoorbeeld haar geurverspreiding op een lounge op de luchthaven ingesteld op natuurlijke geuren, namelijk die van het bereiden van een verse maaltijd.

Bij Delta was het uitgangspunt van de ontwikkeling van haar parfum, volgens directeur klantbeleving Mike Henny, bovenal praktisch: om eerlijk te zijn hebben we in de eerste instantie geprobeerd de geur op onze toiletten te verbeteren.

© Flickr.com Kevin Jaako

Vorig blogartikel
De gezichten van EUclaim: Marieke
Volgende blogartikel
Veel Nederlandse passagiers vertraagd met Jetairfly

Geef een reactie

wpDiscuz
Vragen? Chat of bel