De 5 meest spraakmakende stakingen van 2016

Elk jaar is het weer raak: Stakingen in het luchtverkeer. Of het nou de luchtverkeersleiding is, de piloten of de douane; voor passagiers brengt het veel ongemakken met zich mee. Ook 2016 stond bol van de stakingen. Dit waren de vijf meest spraakmakende stakingen voor de Nederlandse passagier.

wachtende passagiers op boarden op vliegveld
©: AP/dpa
  1. Lufthansa piloten staking

Een hele recente en grote staking is die van de Lufthansa piloten in november. In verband met de staking 83 vluchten van en naar Nederland werden geannuleerd. Dit dupeerde bijna 12,5 duizend Nederlandse passagiers. Wereldwijd waren de problemen nog veel groter. Voor veel Nederlanders was het een punt van frustratie. Zij vliegen vaak met Lufthansa via Frankfurt en München de rest van de wereld over. In de laatste week van november werden er wereldwijd al meer dan 4000 vluchten geannuleerd bij vliegtuigmaatschappij Lufthansa vanwege de pilotenstakingen. De hinder lijkt nog niet voorbij, ook in december blijven er acties volgen. Nederlandse passagiers die te maken hadden met geannuleerde vluchten hebben recht op een vergoeding tot €600 per persoon.

  1. Franse ATC stakingen

Ze hebben een behoorlijke reputatie opgebouwd, de Fransen en hun stakingen. 2016 was helaas geen uitzondering op de regel. Het afgelopen jaar heeft de Franse luchtverkeersleiding maar liefst 13(!) keer gestaakt. Dit alles heeft geleid tot 300 geannuleerde vluchten of vertragingen van meer dan drie uur voor 45.000 passagiers(!). De staking van 20 en 21 maart had de grootste impact op Nederlandse passagiers. De Fransen belemmeren niet alleen het bestemmingsverkeer van en naar Frankrijk, maar ook het hele luchtruim en dus het overvliegende verkeer. De stakingen van de Franse luchtverkeersleiding zijn al meerdere jaren een veelvoorkomend probleem. Niemand weet wat nou precies de reden is van de stakingen. Deze veranderen elk jaar weer. Wat wel zeker is, is dat stakingen van de Franse luchtverkeersleiders een buitengewone omstandigheid zijn. Hierbij hebben passagiers dus helaas geen recht op vergoeding.

Het afgelopen jaar heeft de Franse luchtverkeersleiding maar liefst 13(!) keer gestaakt.

  1. Italiaanse ATC stakingen

Het lijkt wel of ze het afkijken van hun buren. Naast de Franse luchtverkeersleiders gaan ook de Italianen steeds vaker op de barricaden. In 2016 staakten ze twee keer. Dit leidde tot 54 annuleringen en/of vertragingen van meer dan drie uur. Eén pluspunt van de Italiaanse ATC stakingen: het betrof alleen vluchten van en naar Italië. De Fransen belemmeren naast het bestemmingsverkeer ook al het overvliegend verkeer. Minder fijn is dat de Italianen vaker op het laatste moment stakingen afblazen, zoals op 23 juli het geval was. Vliegtuigmaatschappijen hadden hun vluchtschema al aangepast en vluchten geannuleerd, dit kon op korte termijn niet meer aangepast worden. Ook deze stakingen zijn een buitengewone omstandigheid.

  1. easyJet piloten stakingen

De Nederlandse piloten van Engelse prijsvechter easyJet waren het afgelopen jaar ook geregeld in het nieuws. Zij staakten drie keer in de drukke vakantiemaand augustus. Ruim 52 vluchten van en naar Nederland werden geannuleerd. Nederlandse vakantiegangers hadden veel last van de stakingen, ruim 7800 passagiers konden niet op tijd vertrekken door de stakingen. Zij hebben naast de restitutie van hun ticket of een vervangende vlucht recht op een vergoeding tot €600.

  1. KLM stiptheidsacties

Onze eigen oer-Nederlandse KLM had de afgelopen tijd te maken met stiptheidsacties van hun cabine personeel. Zij waren wel het meest vriendelijk voor de passagiers want waren geen vertragingen van meer dan drie uur als gevolg van de acties. Het personeel staakte omdat zij het niet eens zijn met het besluit van de KLM directie om met een crew lid minder op lange afstandsvluchten te vliegen.

Wat zijn je rechten?

De afgelopen dagen zijn het de Lufthansa piloten die zich de frustratie van duizenden passagiers op de hals halen. Want wat doe je als je vlucht geannuleerd wordt naar aanleiding van een staking? Het is vervelend genoeg dat je een belangrijke afspraak mist of later op vakantie kunt maar hoe zit het met de kosten? Heb je naast teruggave van je ticket of vervangende vlucht ook nog recht op een vergoeding?

Ja. Mits het om een staking van eigen personeel gaat en je in Nederland woont. Ook al is er een Europese wet die de vergoedingen voor vliegtuigpassagiers beschermt, hij wordt door de rechters van elk land anders geïnterpreteerd. In Nederland vinden de rechters dat een staking van eigen personeel van de vliegtuigmaatschappij inherent is aan de bedrijfsvoering. Stakingen van de luchtverkeersleiding, douane of andere ‘derden’ vallen wel onder een buitengewone omstandigheid. Daar kan simpel gezegd de vliegtuigmaatschappij niks aan doen.

Heb je vragen of twijfel je of je recht hebt op een vergoeding? Check je vlucht dan in onze calculator. Wij geven je meteen gratis advies.

 

 

 

 

Vorig blogartikel
Vliegen rond de feestdagen? De do’s en dont’s op een rij
Volgende blogartikel
Boekingstips voor de wereldreiziger

Geef een reactie

wpDiscuz
Vragen? Chat of bel