Artikel De Gelderlander: Geld terug bij luchtvaartstaking

De afgelopen maanden waren er al heel wat stakingen in het luchtverkeer. Wat als je hierdoor vertraging oploopt.

In maart legde het grondpersoneel op de Duitse luchthavens het werk stil voor een salarisverhoging, in april staakten Franse verkeersleiders en in mei protesteerden de Portugese verkeersleiders tegen bezuinigingen. Daarom waren vluchten vertraagd of moesten worden geannuleerd.

Tijdverlies

Door een Europese verordening hebben passagiers die reizen vanaf een Europese luchthaven of met een Europese luchtvaartmaatschappij, recht op een financiële vergoeding bij een geannuleerde of vertraagde vlucht. Reizigers die door een vertraging minstens drie uur later op hun bestemming aankomen, hebben recht op een genoegdoening van minimaal 250 euro en maximaal 600 euro, afhankelijk van de afstand en de duur van de vertraging. Als de vertraging meer dan vijf uur bedraagt, dan mag de vliegtuigpassagier besluiten niet te reizen. Hij krijgt dan de kosten van het ticket terug plus eventueel een terugvlucht naar het vertrekpunt. Bij annulering gelden dezelfde bedragen. Tenzij de reiziger minstens veertien dagen vóór de vlucht op de hoogte is gesteld of alsnog zonder veel tijdverlies met een andere vlucht op de plaats van bestemming kan komen.

Invloed

Als er echter sprake is van overmacht, hoeft een vliegmaatschappij geen compensatie uit te keren. Dus vertrekt het vliegtuig te laat door een flinke storm of aswolk, dan heeft de passagier pech gehad. Ook door een staking kan er voor de luchtvaartmaatschappij sprake zijn van overmacht. Bijvoorbeeld als de werkonderbreking niet van tevoren is aangekondigd door het personeel. De luchtvaartmaatschappij kan dan geen maatregelen treffen om de overlast voor passagiers te beperken. Ook bij stakingen die niet door het eigen personeel zijn georganiseerd, kan de luchtvaartmaatschappij zich beroepen op overmacht. De maatschappij heeft immers geen invloed op het beleid van andere bedrijven of de overheid.

Voorwaarden


Staakt het eigen personeel en zijn de acties aangekondigd, dan hebben passagiers wel gewoon recht op financiële genoegdoening. “De luchtvaartmaatschappij heeft een financieel belang in het conflict en daarmee invloed op zijn personeel. Er is dus geen sprake van overmacht”, verklaart directeur Hendrik Noorderhaven van EUclaim, juridisch dienstverlener voor vliegtuigpassagiers. Helaas betekent dit niet dat maatschappijen in zo’n geval dan ook direct uitkeren. Ze staan er op zijn zachtst gezegd niet om te springen om een schadevergoeding te betalen. “Veel vliegtuigmaatschappijen zetten in hun algemene voorwaarden dat er bij een staking altijd sprake is van overmacht. Dat is in strijd met de Europese regels en ze kunnen zich daar dus ook niet op beroepen”, aldus Noorderhaven.

Claim

Beroept een luchtvaartmaatschappij zich onterecht op overmacht, dan zijn er verschillende mogelijkheden je recht te halen. Reizigers kunnen zich wenden tot Geschillencommissie Luchtvaart, ze kunnen hun rechtsbijstandsverzekering inschakelen of terecht bij EUclaim. Iedere optie heeft zijn eigen voorwaarden en kostenplaatje. Via de Vlucht Claim Service op www.consumentenbond.nl is na te gaan welke manier van claimen per geval het meest interessant is.

Verzorging

Overmacht of niet, de luchtvaartmaatschappij mag zijn reizigers bij een vertraging of annulering niet in de kou laten staan. Bij een oponthoud van minimaal twee uur hebben reizigers altijd recht op verzorging, bij een vlucht langer dan 1.500 kilometer is dat na drie of vier uur. Verzorging varieert van eten en drinken tot een hotelovernachting. Bij een annulering mag de reiziger kiezen: geld terug of een ander vliegticket.

Bron: De Gelderlander 07-06-2012

Geef een reactie

wpDiscuz
Vragen? Chat of bel