Vliegen in coronatijd – hoe doe je dat?

Vanaf afgelopen 15 juni is het weer mogelijk om op vakantie te gaan naar een aantal bestemmingen. Ook met het vliegtuig! Maar hoe bereid je je eigenlijk voor op vliegen in tijden van de coronacrisis? Na het lezen van dit blog weet je waar je aan toe bent voor vertrek.

passagier met mondkopje kijkt naar vliegtuig

Per 15 juni code geel voor diverse Europese landen

De overheid heeft onlangs bekend gemaakt dat reizen naar diverse Europese bestemmingen vanaf afgelopen 15 juni weer is toegestaan. Verschillende landen hebben code oranje (alleen noodzakelijke reizen) gewijzigd naar code geel (let op: veiligheidsrisico’s).Voor de meest actuele reisadviezen verwijzen we je graag naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Maar hoe zit dat nou eigenlijk als je gaat vliegen in tijden van het coronavirus? Hoe doe je dat en welke maatregelen zijn er getroffen?

Probeer wachtrijen te voorkomen

Als je gaat
vliegen in tijden van het coronavirus, kan je het beste zoveel mogelijk
wachtrijen voorkomen op de luchthaven. Daarom is het advies om jezelf thuis
alvast online in te checken. Bij veel vliegtuigmaatschappijen kan je jezelf
inchecken via een app of via de website van de vliegtuigmaatschappij waarmee je
vliegt. Je kan jezelf ook inchecken bij de self service kiosks, waar je
voldoende ruimte hebt en welke regelmatig worden gedesinfecteerd.

Daarnaast
kan je bij je vliegtuigmaatschappij nagaan of je je handbagage bijvoorbeeld kan
laten inchecken, zodat het boarden voorspoediger verloopt. Zo mag je bij
Transavia momenteel je handbagage kosteloos inchecken bij de check in-balie.

Hou afstand op de luchthaven en aan boord

De
luchthavens en vliegtuigmaatschappijen hebben veel corona-maatregelen genomen
om je te attenderen op het houden van 1,5 meter afstand van anderen en het in
acht nemen van hygiënevoorschriften. Zij doen er alles aan zodat jij als
passagier veilig kan vliegen tijdens de coronacrisis. Er zijn bijvoorbeeld
grondmarkeringen en bewegwijzering aangebracht op luchthavens, er hangen
transparante schermen bij de incheckbalies en indien mogelijk hebben passagiers
zoveel mogelijk ruimte om zich heen tijdens de vlucht.

Eten en drinken op de luchthaven

Als je gaat
vliegen, is het altijd leuk om iets te eten of te drinken op de luchthaven. In
verband met het coronavirus hebben luchthavens ook ook qua catering maatregelen
getroffen. Controleer op de website van jouw luchthaven wat de mogelijkheden
zijn. Schiphol geeft bijvoorbeeld aan dat vanwege de nieuwe maatregelen om
verspreiding van het coronavirus
tegen te gaan, alle eet- en drinkgelegenheden gesloten zijn. Eten en drinken is
daar nog wel verkrijgbaar bij de kiosken en Grab&Fly.

Vliegen met mondkapje is verplicht tijdens corona

Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, is het momenteel verplicht om een (niet-medisch) mondkapje te dragen tijdens het in- en uitstappen en tijdens het vliegen. Dit betreft de hele vlucht! Omdat het op die momenten niet altijd haalbaar is om 1,5 meter afstand te houden, proberen vliegtuigmaatschappijen het risico van de verspreiding van het coronavirus op die manier te voorkomen. Zowel de passagiers als de crew zijn verplicht om mondkapjes te dragen. Er wordt geadviseerd om het mondkapje ook te dragen op de luchthaven. Let op: je dient zelf een mondkapje mee te nemen. Deze zijn verkrijgbaar bij uiteenlopende verkooppunten: van apotheek tot drogisterij en webshops.

Een corona-gezondheidscontrole is mogelijk

Afhankelijk
van je bestemming kan er voor vertrek een korte corona-veiligheidscontrole
plaatsvinden. Wil je dit zeker weten? Dan kan je dit natuurlijk altijd even
nagaan bij je vliegtuigmaatschappij.

Maatregelen aan boord van het vliegtuig

Om jou
veilig te laten vliegen in tijden van het coronavirus, maken de
vliegtuigmaatschappijen het vliegtuig grondig schoon voor vertrek, inclusief
alle voorwerpen en oppervlakken die door passagiers en crew zijn aangeraakt.
Ook zegt KLM bijvoorbeeld dat het contact tussen bemanning en passagiers
minimaal wordt gehouden. En ook Transavia geeft aan dat de service aan boord
anders zal zijn dan je gewend bent: je kan wel iets te eten en drinken kopen,
maar het assortiment is momenteel kleiner.

Coronamaatregelen per land

Het is van groot belang dat je kort voor vertrek nagaat welke regels gelden op jouw bestemming. Soms heb je namelijk aanvullende documenten nodig. Deze informatie kan je vinden bij de autoriteiten van de bestemming en op de website van IATA. Voor sommige landen heb je een gezondheidsverklaring nodig. Dit is verplicht wanneer je vanuit een gebied reist waar je veel risico loopt op besmetting met het coronavirus. De gezondheidsverklaring is een formulier dat je krijgt via de vliegtuigmaatschappij waarmee jij op dat moment vliegt. Zoek dit voor vertrek goed uit. Doe bij twijfel navraag bij je luchthaven en vliegtuigmaatschappij.

Wat kan je zelf nog meer doen in tijden van vliegen tijdens het coronavirus?

Voor de
veiligheid van jezelf en van anderen zijn er een aantal dingen waar je rekening
mee kan houden:

  • Zorg dat je een betaalpas bij je hebt, zodat je indien nodig contactloos kan betalen.
  • Was regelmatig je handen met water en zeep.
  • Hoest en nies in je elleboog.
  • Neem desinfectiegel en papieren zakdoekjes mee.
  • Zorg voor extra mondkapjes zodat je altijd een reserve mondkapje bij de hand hebt.
  • Neem je verantwoordelijkheid: ga niet vliegen als je een verstopte neus of koorts hebt.
  • Kom zoveel mogelijk alleen naar de luchthaven. Laat wegbrengers of ophalers niet mee de vertrekhal inlopen.
  • Check bij je reisverzekering wat er wel en niet wordt vergoed.
  • Heb respect voor de maatregelen die worden getroffen op jouw bestemming. Deze kunnen namelijk net wat anders zijn dan je gewend bent in eigen land.

Als je vragen
hebt, is het advies om contact op te nemen met je vliegtuigmaatschappij. Zij
geven je graag advies, zodat ze je daarna veilig aan boord kunnen verwelkomen!

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Eerste hulp bij vertraging - checklist
Volgende blogartikel
Bagage bij KLM – wat is inbegrepen?
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding