Veelgestelde vragen over geannuleerde vlucht door coronavirus

We zijn blij dat we de afgelopen maanden veel passagiers konden helpen bij het beantwoorden van uiteenlopende vragen rondom geannuleerde vluchten vanwege het coronavirus. We hebben een aantal veelgestelde vragen voor je gebundeld! Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem gerust door een reactie te plaatsen.

reiziger met corona-mondkapje wacht in gate

1. Hoe weet ik of mijn vlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus?

Als een vliegtuigmaatschappij jouw vlucht heeft geannuleerd met het coronavirus als reden, kan het zijn dat dit niet de échte reden is. Als Transavia bijvoorbeeld op een ander tijdstip op diezelfde dag wél naar jouw bestemming vliegt, heeft de annulering niets met het coronavirus te maken. De reden van jouw vluchtannulering is dan eerder een bedrijfseconomische reden: om één toestel vol te krijgen in plaats van drie halflege toestellen. Bij een vluchtannulering binnen 14 dagen voor vertrek heb je mogelijk recht op een vergoeding tot €600 per persoon Ook eventuele extra gemaakte kosten zoals parkeerkosten, accommodaties en eten mag je in dat geval terugvragen. Vul je vluchtgegevens in via EUclaim en bekijk vrijblijvend of je vlucht wel of niet in aanmerking komt voor een vergoeding of voor teruggave van extra gemaakte kosten.



  • Corona-voucher ontvangen? EUclaim helpt!

    Heb je een corona-voucher ontvangen voor een geannuleerde reis en wil je jouw geld terug? EUclaim helpt!


    Vraag je reiskosten terug

2. Wat zijn mijn rechten als mijn vlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus?

Als jouw vlucht door de vliegtuigmaatschappij geannuleerd is vanwege het coronavirus, heb je volgens Verordening 261/2004 recht op de terugbetaling van de ticketkosten. Je bent niet verplicht om de voucher te accepteren. Het is vastgesteld in Verordening 261/2004 dat de voucher binnen zeven dagen na vluchtdatum moet worden aangeboden.

3. Heb ik recht op geld terug voor bijgeboekte services zoals stoelreserveringen en bagage?

Als jouw
vlucht is geannuleerd door de vliegtuigmaatschappij, heb je recht op
terugbetaling van de volledig betaalde ticketprijs. Dit is inclusief
bijgeboekte services zoals stoelreserveringen en bagage. Als de
vliegtuigmaatschappij dit niet uitbetaalt, heb je alsnog recht om dit terug te
vragen.

4. Wat als ik een corona-voucher hebt ontvangen maar liever geld terug wil?

In dat geval
is ons advies om contact op te nemen met de vliegtuigmaatschappij. Als jouw
vlucht binnen Verordening 261/2004 valt, heb je recht op teruggave van de
ticketkosten, ook al heb je al eerder een voucher ontvangen. Heb je de voucher
schriftelijk geaccepteerd? Dan heb je hier helaas geen recht meer op.

5. Aan welke voorwaarden moet mijn voucher voldoen die ik heb ontvangen voor een geannuleerde vlucht?

De voucher
die je van de vliegtuigmaatschappij kan ontvangen voor een geannuleerde vlucht
vanwege het coronavirus dient aan bepaalde voorwaarden te voldoen, namelijk:

  • De
    geldigheid van de vouchers moet maximaal 12 maanden zijn.
  • Na
    de 12 maanden moet het ongebruikte gedeelte van de voucher worden uitbetaald in
    geld.
  • Het
    initiatief voor het restitueren van dit eventuele niet gebruikte bedrag dient
    vanuit de vliegtuigmaatschappij te komen.

6. Wat moet ik doen als ik een schemawijziging ontvang voor mijn geboekte vlucht?

Een vliegtuigmaatschappij mag tot twee weken voor vertrek je vluchttijden wijzigen. Na deze twee weken mogen de vluchttijden minder afwijken van de oorspronkelijke vertrektijd, anders moet de vliegtuigmaatschappij je een vergoeding betalen voor het tijdsverlies. Als jouw vlucht eerder dan twee weken voor vertrek is gewijzigd, bijvoorbeeld vanwege het coronavirus, dan mag je dit altijd weigeren. Je kunt de vlucht kosteloos annuleren en je dient het geld van je geboekte tickets terug te krijgen. Daarmee kun je een vlucht boeken die beter aansluit bij jouw wensen.

7. Mag ik mijn vlucht zelf annuleren?

Het is
altijd mogelijk om zelf je vliegticket te annuleren, alleen vervallen daarmee
je passagiersrechten. Hierdoor krijg je bijvoorbeeld niet je geld terug. Ons
advies is daarom altijd de officiële annulering van de vliegtuigmaatschappij af
te wachten. Het staat je natuurlijk altijd vrij om contact op te nemen met de
vliegtuigmaatschappij om te kijken of je bijvoorbeeld kosteloos mag omboeken in
deze uitzonderlijke tijd.

8. Hoelang duurt het voordat ik het geld terugkrijg van mijn geannuleerde vlucht?

Normaal
gesproken dien je binnen zeven dagen na de vluchtannulering je geld terug te
krijgen. In tijden van het coronavirus wordt het geduld van passagiers echter
enorm op de proef gesteld. Vliegtuigmaatschappijen en tussenpersonen geven aan
soms maanden nodig te hebben om jou het geld voor je geannuleerde vliegtickets
terug te geven. Ons advies is om geduld te hebben, maar ook om alert te
blijven. We adviseren je om nauw contact te houden met de vliegtuigmaatschappij
en/of tussenpersoon over de status van je terugbetaling. Bewaar de
correspondentie goed.

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Veilig op vakantie in coronatijd? Zo doe je dat!
Volgende blogartikel
Vijf redenen voor een geannuleerde vlucht
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
4 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Renee
3 jaren geleden

Ik heb in april een vlucht geboekt naar Chili via Vliegtickets, met KLM. De vlucht is geannuleerd vanwege corona. Ik had ook bijgeboekte bagage. Vliegtickets schrijft me dat ik alleen restitutie krijg van het kale ticket. KLM verwijst me naar Vliegtickets voor restitutie van de geboekte bagage. Vliegtickets is bovendien amper benaderbaar, laat staan dat je telefonisch kunt communiceren. Waar heb ik in dit geval recht op en bij wie? Wat kan ik doen?

Editor
Customercare
3 jaren geleden
Reply to  Renee

Beste Renee, dank voor je bericht. Wat jammer dat Vliegtickets schrijft dat je alleen restitutie krijgt van. Je hebt recht op restitutie van geboekte bagage en stoelreserveringen. Heel vervelend dat Vliegtickets moeilijk bereikbaar is. Meer informatie over recht op restitutie vindt je op de website van ons ‘zusje’ Miss Casey. https://www.misscasey.com/nl/ Miss Casey is ook telefonisch bereikbaar op 088 0066444. ~Hedy

Guido
3 jaren geleden

Ik wil mijn geld terug van mijn voucher.bij welke telephone nummer bij tui moet lk mij aanmelde

Editor
Customercare
3 jaren geleden
Reply to  Guido

Beste Guido, ik begrijp dat je liever je geld terug ontvangt in plaats van de voucher. TUI is, volgens hun website, bereikbaar op nummer: Belt u vanuit het buitenland? Bel dan +31 (0)88 – 088 58 85. Voor informatie over je rechten met betrekking tot restitutie van het ticketgeld, kun je terecht op de website van onze dochteronderneming: Miss Casey. Wanneer TUI niet meewerkt, kun je bij hen terecht. Middels onderstaande link, kom je direct op de juiste pagina.
https://www.misscasey.com/nl/rechten/extra-gemaakte-kosten-door-corona/ Succes! ~Hedy

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding