Veelgestelde vragen over geannuleerde vlucht door coronavirus

We zijn blij dat we de afgelopen maanden veel passagiers konden helpen bij het beantwoorden van uiteenlopende vragen rondom geannuleerde vluchten vanwege het coronavirus. We hebben een aantal veelgestelde vragen voor je gebundeld! Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem gerust door een reactie te plaatsen.

reiziger met corona-mondkapje wacht in gate

1. Hoe weet ik of mijn vlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus?

Als een vliegtuigmaatschappij jouw vlucht heeft geannuleerd met het coronavirus als reden, kan het zijn dat dit niet de échte reden is. Als Transavia bijvoorbeeld op een ander tijdstip op diezelfde dag wél naar jouw bestemming vliegt, heeft de annulering niets met het coronavirus te maken. De reden van jouw vluchtannulering is dan eerder een bedrijfseconomische reden: om één toestel vol te krijgen in plaats van drie halflege toestellen. Bij een vluchtannulering binnen 14 dagen voor vertrek heb je mogelijk recht op een vergoeding tot €600 per persoon Ook eventuele extra gemaakte kosten zoals parkeerkosten, accommodaties en eten mag je in dat geval terugvragen. Vul je vluchtgegevens in via EUclaim en bekijk vrijblijvend of je vlucht wel of niet in aanmerking komt voor een vergoeding of voor teruggave van extra gemaakte kosten.

  • Corona-voucher ontvangen? EUclaim helpt!

    Heb je een corona-voucher ontvangen voor een geannuleerde reis en wil je jouw geld terug? EUclaim helpt!
    Vraag je reiskosten terug

2. Wat zijn mijn rechten als mijn vlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus?

Als jouw vlucht door de vliegtuigmaatschappij geannuleerd is vanwege het coronavirus, heb je volgens Verordening 261/2004 recht op de terugbetaling van de ticketkosten. Je bent niet verplicht om de voucher te accepteren. Het is vastgesteld in Verordening 261/2004 dat de voucher binnen zeven dagen na vluchtdatum moet worden aangeboden.

3. Heb ik recht op geld terug voor bijgeboekte services zoals stoelreserveringen en bagage?

Als jouw vlucht is geannuleerd door de vliegtuigmaatschappij, heb je recht op terugbetaling van de volledig betaalde ticketprijs. Dit is inclusief bijgeboekte services zoals stoelreserveringen en bagage. Als de vliegtuigmaatschappij dit niet uitbetaalt, heb je alsnog recht om dit terug te vragen.

4. Wat als ik een corona-voucher hebt ontvangen maar liever geld terug wil?

In dat geval is ons advies om contact op te nemen met de vliegtuigmaatschappij. Als jouw vlucht binnen Verordening 261/2004 valt, heb je recht op teruggave van de ticketkosten, ook al heb je al eerder een voucher ontvangen. Heb je de voucher schriftelijk geaccepteerd? Dan heb je hier helaas geen recht meer op.

5. Aan welke voorwaarden moet mijn voucher voldoen die ik heb ontvangen voor een geannuleerde vlucht?

De voucher die je van de vliegtuigmaatschappij kan ontvangen voor een geannuleerde vlucht vanwege het coronavirus dient aan bepaalde voorwaarden te voldoen, namelijk:

6. Hoe weet ik of mijn voucher aan de voorwaarden voldoet en rechtsgeldig is?

Je kunt de voucher zelf controleren door de voorwaarden goed door te nemen. Als je het prettig vindt om de voucher te laten controleren op rechtmatigheid, kan je gebruikmaken van onze corona-voucher service. We controleren of de voucher in overeenstemming is met de regelgeving en we bewaken de vervaldatum. Daarnaast nemen we alle communicatie richting de vliegtuigmaatschappij uit handen. We nemen juridische stappen als het ongebruikte deel van de voucher niet uitgekeerd wordt na de vervaldatum.

7. Wat moet ik doen als ik een schemawijziging ontvang voor mijn geboekte vlucht?

Een vliegtuigmaatschappij mag tot twee weken voor vertrek je vluchttijden wijzigen. Na deze twee weken mogen de vluchttijden minder afwijken van de oorspronkelijke vertrektijd, anders moet de vliegtuigmaatschappij je een vergoeding betalen voor het tijdsverlies. Als jouw vlucht eerder dan twee weken voor vertrek is gewijzigd, bijvoorbeeld vanwege het coronavirus, dan mag je dit altijd weigeren. Je kunt de vlucht kosteloos annuleren en je dient het geld van je geboekte tickets terug te krijgen. Daarmee kun je een vlucht boeken die beter aansluit bij jouw wensen.

8. Mag ik mijn vlucht zelf annuleren?

Het is altijd mogelijk om zelf je vliegticket te annuleren, alleen vervallen daarmee je passagiersrechten. Hierdoor krijg je bijvoorbeeld niet je geld terug. Ons advies is daarom altijd de officiële annulering van de vliegtuigmaatschappij af te wachten. Het staat je natuurlijk altijd vrij om contact op te nemen met de vliegtuigmaatschappij om te kijken of je bijvoorbeeld kosteloos mag omboeken in deze uitzonderlijke tijd.

9. Hoelang duurt het voordat ik het geld terugkrijg van mijn geannuleerde vlucht?

Normaal gesproken dien je binnen zeven dagen na de vluchtannulering je geld terug te krijgen. In tijden van het coronavirus wordt het geduld van passagiers echter enorm op de proef gesteld. Vliegtuigmaatschappijen en tussenpersonen geven aan soms maanden nodig te hebben om jou het geld voor je geannuleerde vliegtickets terug te geven. Ons advies is om geduld te hebben, maar ook om alert te blijven. We adviseren je om nauw contact te houden met de vliegtuigmaatschappij en/of tussenpersoon over de status van je terugbetaling. Bewaar de correspondentie goed.

Vorig blogartikel
Veilig op vakantie in coronatijd? Zo doe je dat!
Volgende blogartikel
Vijf redenen voor een geannuleerde vlucht

Geef een reactie

Vragen? Chat of bel