SLM vaak vertraagd

De vluchten van SLM tussen Paramaribo en Schiphol liepen in 2008 bijzonder vaak vertragingen op. Dat blijkt uit onderzoek van EUclaim, een belangenbehartiger voor luchtvaartpassagiers. SLM wijt die vertragingen aan de uitgebreide beveiligingsmaatregelen op Schiphol.
SLM breidt haar vloot uit

De vluchten van SLM tussen Paramaribo en Schiphol liepen in 2008 bijzonder vaak vertragingen op. Dat blijkt uit onderzoek van EUclaim, een belangenbehartiger voor luchtvaartpassagiers. SLM wijt die vertragingen aan de uitgebreide beveiligingsmaatregelen op Schiphol.

Volgens EUclaim waren SLM-vluchten van Schiphol naar Suriname de tweede helft van 2008 in gemiddeld 87,4 procent van de gevallen vertraagd. Dat betekent dat van de 87 vluchten er 76 met vertraging vertrokken zijn. Het aantal vluchten van Suriname náár Schiphol vertrok in dezelfde periode in 57,6 procent van de gevallen te laat. De vertragingen variëren van een kwartier tot in één geval bijna drie dagen (67 uur).

Beveiliging

Rudi Westerborg, woordvoerder van de SLM, wijt de vertragingen vanaf Schiphol vooral aan de uitgebreide beveiligingsmaatregelen die daar gelden. “In anderhalf uur tijd 400 mensen te controleren is geen doen. Daarom zijn we vaak laat met de afhandeling van de veiligheidsvoorwaarden waar je aan moet voldoen.” Hij zegt dat soms beveiligingspersonen die voor een SLM-vlucht aan het werk zijn worden weggehaald om elders te worden ingezet.

Problemen afschuiven

EUclaim vindt het te makkelijk dat SLM de oorzaak van de vertragingen vanaf Schiphol afschuift op andere partijen. “Wij schrijven op wanneer een vliegtuig feitelijk weggaat”, aldus Hendrik Jan Noorderhaven van EUclaim. “Als je ziet dat er zulke grote verschillen zijn tussen bijvoorbeeld KLM en SLM – maar ook andere maatschappijen – kun je moeilijk zeggen dat het aan de luchthaven ligt.” KLM vertrekt volgens EUclaim in 73 procent van de gevallen op tijd. Een jaar geleden kreeg de SLM nog complimenten van EUclaim. De organisatie was toen vooral onder de indruk van het degelijke onderhoud van de Boeing 747.

Klik hier voor het originele artikel en links naar geluidsfragmenten.

Bron: Radio Nederland Wereldomroep
vrijdag 20 februari 2009

Volgende blogartikel
Vertraging of annulering: het scheelt

Geef een reactie

wpDiscuz
Vragen? Chat of bel