Schiphol schrapt vluchten. Valt jouw droomvakantie in duigen?

Jij bent jouw droomvakantie maanden aan het plannen. Een waanzinnige rondreis door Noord-Amerika, een uitgebreide citytrip naar Barcelona, een Outlander tour in Schotland of een luilekker vakantie onder een divi divi boom aan dat parelwitte strand op Aruba. Je bent er helemaal klaar voor en hebt nog net niet je koffers gepakt.

Schiphol dropt de bom: door de drukte is er dagelijks voor 13.500 reizigers geen ruimte meer. Airlines moeten in groten getale vluchten schrappen en verplaatsen. Wat betekent dit voor jou en jouw droomreis?

Door geschrapte vliegtuigen geen droomvakantie

Schiphol MOET vluchten schrappen

Schiphol komt er niet onderuit en moet vluchten gaan schrappen. Verplaatsen naar andere airports is inmiddels niet meer mogelijk omdat binnen Nederland alle mogelijkheden zijn benut. In een blog op haar website, geeft Schiphol aan dat het voorlopig om de periode gaat van 7 juli tot en met 31 juli waarin vluchten moeten worden geannuleerd, en dat jij als klant vooral moet afwachten.

Wie heeft bepaald hoeveel stoelen welke airlines moesten schrappen?

Slotcoördinator Hugo Thomassen van Stichting Airport Coordination Netherlands (SACN), heeft zich samen met een team van vier mensen gebogen over hoeveel stoelen elke maatschappij moet schrappen. Dit gaat naar rato: hoe meer passagiers een airline vervoert, hoe meer stoelen er moeten worden ingeleverd. Er is niet gekeken naar het soort vlucht, dus pakketreizen en bepaalde bestemmingen kregen geen voorrang.

Het is aan de airlines hoe zij dit invullen. Annuleren, minder stoelen vullen, uitwijken naar een andere luchthaven… alles is mogelijk.

Geschrapte vluchten in het roddelcircuit

Wij weten niets zeker, maar we hebben uit betrouwbare bronnen vernomen dat de buitenlandse airlines die vanaf Schiphol vliegen al een duidelijk plan hebben. Er is een programma uitgelekt waarin staat welke airlines vluchten gaan reduceren en op welke routes. Dit document geeft aan dat het om vluchten in juli en augustus gaat.

Welke buitenlandse airlines schrappen de meeste vluchten?

EasyJet en Britisch Airways leveren de meeste stoelen in. Britsch Airways schrapt 87 vluchten per week, en EasyJet annuleert zelfs 286 vluchten in de week op verschillende routes. Turkish Airlines vliegt in juli helemaal niet meer op Schiphol, en in augustus nog maar twee keer per week op bepaalde trajecten.  

Wat we weten over Nederlandse airlines

De Nederlandse airlines lijken iets minder rigoureus te moeten schrappen.

Transavia annuleert in de periode van 7 juli tot en met 14 augustus 240 vluchten. Ook KLM schrapt 7000 stoelen per dag, maar laat in het midden hoeveel vluchten dat zijn. Corendon Dutch Airlines, Sunweb en TUI fly hebben vluchten kunnen omboeken naar andere airports in Nederland en België. Zij hoeven vooralsnog geen vluchten te annuleren.

Wat kun je doen?

Vlieg jij met één van deze airlines en heb jij een pakketreis geboekt? Doe dan vooral niets. Mocht jouw vlucht geannuleerd worden, dan krijg jij de volledige reissom terug of een alternatieve vlucht of vakantie.

Als je een losse vlucht hebt geboekt zit het net weer even anders. Je krijgt uiteraard een alternatief voor je geannuleerde vlucht of een vergoeding. Heb je buiten je vlucht andere reisonderdelen zelf geboekt? De annuleringskosten voor een huurauto of overnachting in een hotel of een vakantiehuisje worden niet vergoed.

Bij sommige airlines is het mogelijk om je vlucht om te boeken. Wellicht is dit een optie voor jou om toch onbezorgd te genieten van jouw droomvakantie.

In alle gevallen geldt dat de drukte op Schiphol helaas geen gegronde reden voor annulering is. Er wordt vanuit je annuleringsverzekering niets uitgekeerd. Dus zelf je vlucht annuleren is zeker niet aan te bevelen.

Is jouw vlucht geannuleerd?

Gaat jouw droomvakantie niet door omdat jouw ticket is geannuleerd? Check of je aanspraak kunt maken op een vergoeding.

Meer lezen over vliegen met vliegtuigmaatschappijen:

  • 2018-05-04

    Hoeveel ruimbagage mag je meenemen op vakantie?

    De zomer staat alweer bijna voor de deur en dan hebben we allemaal weer dezelfde inpakdilemma’s. Bij bijna elke vliegtuigmaatschappij moet je tegenwoordig je bagage bijboeken en dat kan een duur grapje worden, zeker als je met het hele gezin op vakantie gaat. We hebben daarom de verschillende tarieven voor ruimbagage voor je op een rijtje gezet.

  • 2020-06-25

    Bagage bij KLM – wat is inbegrepen?

    Als je gaat vliegen met KLM is het handig om te weten hoeveel bagage is toegestaan. Wil jij weten hoeveel ruimbagage je mag meenemen bij KLM en wat is toegestaan als handbagage? Lees dan gauw verder.

  • 2018-05-18

    Hoeveel beenruimte krijg je aan boord van het vliegtuig?

    Vrouw op luchthaven - EUclaim

    Hoeveel beenruimte krijg je in het vliegtuig?

    Het is altijd een heikel punt voor de gemiddelde Europeaan, de beperkte beenruimte in het vliegtuig. Reis je businessclass dan zit je altijd ruim en comfortabel, maar de meesten van ons zijn nog altijd genoodzaakt om economy class te vliegen. Er zit behoorlijk wat verschil in de beenruimte bij vliegtuigmaatschappijen. We hebben het daarom voor je op een rijtje gezet zodat jij een comfortabele keus kan maken voor jouw volgende vlucht.

    Hoeveel beenruimte krijg je in het vliegtuig?

    De beenruimte in de economyclass varieert tussen de 74 cm en 90 cm. Budgetmaatschappij easyJet biedt de minste beenruimte aan haar passagiers, slechts 74 cm. Bij de meeste vliegtuigmaatschappijen varieert de beenruimte van een standaard stoel tussen de 76 en 80 cm. Bij de Noorse vliegtuigmaatschappij Norwegian krijg je ongeveer 80 cm beenruimte. Reden? Scandinaviërs zijn vaak langer dan de gemiddelde Europeaan.

    Beenruimte bij KLM, Air France en British Airways

    De reguliere vliegtuigmaatschappijen bieden de meeste beenruimte aan hun passagiers in de economy class, tenminste dat zou je denken. De prijzen van deze tickets liggen namelijk een stuk hoger dan die van budgetmaatschappijen als easyJet en Ryanair. Toch is niets minder waar. De verschillen tussen de reguliere vliegtuigmaatschappijen onderling zijn groot en varieert tussen de 76 en 90 centimeter. Onderaan de lijst staat Delta gevolgd door KLM, Lufthansa en British Airways in de middenmoot. De meest genereuze op het gebied van beenruimte is Etihad, met 90 centimeter.

    Beenruimte bij TUI fly, Corendon en Transavia

    Het servicegehalte van vakantiemaatschappijen als Transavia en TUI fly is de afgelopen jaren behoorlijk gedaald. Je mag geen gratis ruimbagage meer meenemen en moet betalen voor je drankje en broodje aan boord. Daarnaast ga je kramp in je benen krijgen als je langer dan drie uur in de krappe stoelen moet zitten. Bij de vakantiecharters is de beenruimte vaak beperkt. De stoelen in deze vliegtuigen staan vaak nog dichter op elkaar dan bij budgetmaatschappijen. Toch krijg je bij TUI fly de meeste beenruimte: 76 centimeter.

    Beenruimte Ryanair en andere budgetmaatschappijen

    Bij de goedkopere vliegtuigmaatschappijen zoals Ryanair, easyJet en Vueling zijn de verschillen op het gebied van beenruimte niet zo groot. De enige echte afwijker is Norwegian, een Noorse budgetmaatschappij die vanaf Amsterdam Schiphol vooral korte afstandsvluchten naar Kopenhagen, Stockholm en Oslo uitvoert. Sinds kort vliegt Norwegian vanaf Amsterdam ook naar New York voor een budgettarief. Bij Norwegian krijgen passagiers tot 80 centimeter beenruimte. Meer dan de gebruikelijke 74 tot 76 centimeter bij budgetmaatschappijen.

    Ga jij binnenkort vliegen, of wil je een vlucht volgen die nog moet vertrekken? Geef je vluchtnummer en vluchtdatum dan aan ons door, dan houden wij voor je bij of jij in aanmerking komt voor een vergoeding. Heb je daar recht op? Dan ontvang je van ons een notificatie.

    Behoor jij tot de lange mensen? Dan kan de beperkte beenruimte allesbehalve prettig zijn als je gaat vliegen. Er zijn speciale zitplaatsen die je bij het boeken kunt kiezen waarbij je extra beenruimte hebt. Een voorbeeld is een zitplaats bij de nooduitgang of aan het begin van het vliegtuig. Dit kan ook prettig zijn als je met een kind tot twee jaar reist. Reguliere vliegtuigmaatschappijen en ook TUI fly bieden de mogelijkheid aan tot een upgrade naar premium economy. Hier kun je onder andere van meer zitruimte genieten. Hoe belangrijk vind jij de beenruimte aan boord? Deel het met ons in een reactie.

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Hoe zwaar mag handbagage zijn en welke afmetingen zijn toegestaan bij een airline?
Volgende blogartikel
Wat is een PIR-formulier?
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
2 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Marco
1 jaar geleden

We zouden vanaf Schiphol vertrekken met Turkish airlines. Vandaag bericht gekregen van Vakantiediscounter dat de boeking gewijzigd is. We vertrekken nu vanaf Rotterdam. Maar terug landen we op Düsseldorf. Dat ligt 230 km uit elkaar! Volgens de Vakantiediscounter is een vliegveld onder voorbehoud. En mag dit dan ook. Een vliegveld kan wijzigen maar als je vertrekt van Rotterdam verwacht je daar ook weer terug te komen. En niet ergens in Duitsland.

Ik vraag mij af staat de reisorganisatie in zijn gelijk? En moeten we blij zijn dat we er niet ergens halverwege uitgezet worden op de terug reis? Want waar ze je naar toe brengen daar heb je niets over te zeggen?!

Geschreven door

Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers. Bekend van RTL Nieuws, BNR en AD.

Meer over Lisanne
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding