• 97% slagingskans

  • In 3 minuten geregeld

  • No cure no pay

  • Kosteloze juridische procedure

  • Beoordeeld met 4,5 uit 5 sterren

Luchthaven vertraging

Goed nieuws! Kans op besmetting in het vliegtuig héél klein

28 juni 2021

Het gaat de goede kant op met de corona-besmettingen. Steeds meer vakantiebestemmingen krijgen ook een geel (of zelfs groen) reisadvies. De zomer is begonnen en we denken er allemaal aan weer lekker op vakantie te gaan. Maar misschien dit jaar toch maar met de auto of een camper… Dan zit je in ieder geval niet met een heleboel vreemden dicht op elkaar in een afgesloten ruimte zoals in een vliegtuig. Hier hoef je je gelukkig niet zo veel zorgen om te maken werd duidelijk na onderzoek van het RIVM.

Een leeg vliegtuigtoestel aan de binnenkant met schermen

Onderzoek naar de verspreiding van het virus in het vliegtuig

Vorig jaar kon het nog niet met zekerheid gezegd worden. Daarom heeft het RIVM onderzoek gedaan naar de verspreiding van het coronavirus in de vliegtuigcabines. Loop je in het vliegtuig een groter risico omdat je dicht op elkaar zit in een afgesloten ruimte of is de goede ventilatie voldoende?

Met behulp van dummy’s heeft het RIVM getest in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hoeveel aerosoldruppeltjes op de hoofden van medepassagiers landen. Ze hebben het volgende onderzocht:

 

  • hoe ver de aerosoldeeltjes zich door de cabine kunnen verspreiden
  • of het dragen van een mondkapje de verspreiding verminderd
  • of er een verschil is in de verspreiding in een kleiner vliegtuig (Airbus A320 en Boeing 737-800) of een groter vliegtuig (Boeing 787-8)
  • of het risico vergroot als de vlucht langer duurt

Uit het onderzoek blijkt dat de aerosoldruppeltjes van een persoon zich door de cabine kunnen verspreiden tot drie rijen voor de persoon én drie rijen achter de persoon. Doordat de luchtstroom in een vliegtuigcabine van voor naar achter gaat is de kans op besmetting achter een besmet persoon groter dan in de rijen ervoor. Hoe groter de afstand, hoe kleiner het risico.

Het dragen van een mondkapje voorkomt vooral de verspreiding van grotere aerosoldruppels. Dit kan de kans op besmetting dus wel iets verkleinen. Naarmate de vlucht langer duurt, neemt het kans op een besmetting wel toe.

 

Hoe groot is de kans op besmetting in het vliegtuig?

Klinkt natuurlijk heel interessant, maar hoe groot is de kans op besmetting in het vliegtuig precies? Onderzoekers schatten dat van de gemiddeld 44 korte vluchten waar toch een besmette passagier meereist, ten minste 1 andere passagier besmet wordt. Dit risico wordt groter als de vlucht langer duurt. Met andere woorden: zit jij in een van de 30 tot 60 stoelen om een besmette passagier? Dan wijst het onderzoek uit dat de kans dat jij corona krijgt tussen de 1 op 1.800 is op een korte vlucht en 1 op 120 op een langere vlucht.

 

Superuitscheider

Het klinkt een beetje als een vies woord, maar een superuitscheider is een besmet persoon die 300 keer meer virusdeeltjes uitademt dan gemiddeld. Onderzoekers schatten dat 3 procent van de besmette personen een superuitscheider is. Als de besmette persoon op de vlucht een superuitscheider is verhoogd dat de kans op besmetting van medepassagiers tot 1 op 16. Maar zolang testen verplicht is voor je een vliegtuig in mag is de kans heel klein dat een superuitscheider toch aan boord komt. Deze persoon maakt zoveel virus aan dat een vals-negatieve testuitslag bijna niet kan voorkomen.

 

Maar een vliegtuigcabine is toch een afgesloten ruimte?

Dat klopt natuurlijk. En door de droge lucht in het vliegtuig heb je ook een grotere kans op zwevende virusdeeltjes. Maar een vliegtuigcabine is wel heel goed geventileerd. Ook wordt de lucht in een vliegtuig cabine gefilterd met HEPA-filters. Dit is dus een andere situatie dan een afgesloten ruimte zonder ventilatie, want hier is de kans op besmetting heel groot. De kans op besmetting in een vliegtuigcabine is 5 keer kleiner dan in een ruimte van hetzelfde formaat waar geen ventilatie is.

De kans op besmetting in het vliegtuig is gelukkig maar heel klein!

Vooral voor korte vluchten binnen Europa is de kans op besmetting in het vliegtuig heel erg klein als er een besmet persoon aan boord is. Twijfel je of je een vakantie moet boeken met vliegtuig of de auto? Je hoeft je dus geen zorgen te maken over het vliegtuig. Het blijft nog steeds een van de veiligste manier van reizen, ook wat betreft besmettingsgevaar!

 

Maakte jij je niet zo druk om de kans van besmetting en had je al een vlucht geboekt? Is jouw vlucht geannuleerd of met meer dan 3 uur vertraging aangekomen op plaats van bestemming? Dan heb je mogelijk recht op compensatie. Binnen drie minuten weet je al hoe jouw situatie ervoor staat.

Meer over vliegen en corona

  • 2020-08-20

    Is het dragen van een mondkapje verplicht op Schiphol?

    Als je vlucht vanaf Schiphol vertrekt, is het belangrijk te weten wat de regels op Schiphol zijn met betrekking tot het dragen van mondkapjes. Waar is het verplicht? Waar kan je mondkapjes kopen? EUclaim legt het uit!

  • 2020-07-02

    Is corona wel de échte reden van je vluchtannulering?

    In juni kreeg EUclaim ruim 4000 klachten binnen. Een uitzonderlijk aantal dat aantoont dat er écht iets aan de hand is. Vluchten zijn geannuleerd door corona, maar dat is lang niet altijd de echte reden.

  • 2021-06-04

    Kun je met een gerust hart een vliegtuig instappen dat lang stil heeft gestaan?

    Het was een bijzonder gezicht, de vele vliegtuigen geparkeerd op Schiphol, Eelde en in de Mojave woestijn toen er door Corona veel minder gevlogen werd. Maar wat doet het stilstaan met een vliegtuig en is het wel veilig om in een vliegtuig te stappen dat zo lang stil heeft gestaan?

  • 2021-06-24

    Op reis met het coronapaspoort

    Op 20 mei werd het officieel, Europa gaat een coronapaspoort invoeren. Vanaf 1 juli moet hij overal functioneel zijn. Wat houdt het coronapaspoort, of het Digitaal Corona Certificaat (DCC), precies in? Wat is het verschil met het gele boekje? Wanneer krijg je een groen certificaat? EUclaim legt het uit.

0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments