
Instapweigering door overboeking?
Dan heb je recht op compensatie
Op het moment dat jij een ticket koopt voor een vlucht, ga je er ook vanuit dat je daadwerkelijk mee mag met de vlucht. Niets is minder waar. Het komt regelmatig voor dat passagiers met een geldig ticket niet mee mogen op hun vlucht. Bij aantoonbare ‘instapweigering door overboeking’ heb jij als passagier ook recht op compensatie!
Hart van Nederland besteedde in de uitzending van zondag 5 juni 2016 aandacht aan het feit dat vliegtuigmaatschappijen met regelmaat vluchten overboeken. Het overkwam Anouk Fundarek afgelopen jaar al twee keer met vliegtuigmaatschappij Vueling. De Consumentenbond geeft aan dat het de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij is om de situatie netjes op te lossen voor de gedupeerde passagier(s). Helaas gebeurt dit niet altijd.
Jouw rechten bij overboeking
Word jij zonder geldige reden geweigerd op jouw vlucht en kom je met vertraging aan op jouw eindbestemming? Dan heb jij mogelijk recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies. Controleer of je recht hebt op een vergoeding met onze claimcalculator. De hoogte van de vergoeding wordt bepaald op basis van de afstand van jouw vlucht.
Afstand van de vlucht | Vertraging bij aankomst | Vergoeding |
1500 km of minder | Meer dan 3 uur | €250 |
Binnen EU bij meer dan 1500 km of bij andere vluchten tussen 1500 en 3500 km | Meer dan 3 uur | €400 |
Meer dan 3500 km | Tussen 3 en 4 uur | €300 |
Meer dan 3500 km | Meer dan 4 uur | €600 |
Lukt het niet om een vergoeding te krijgen bij de luchtvaartmaatschappij of geef je het claimproces liever uit handen? Laat dan je vluchtgegevens achter in onze claimcalculator en wij zorgen ervoor dat je krijgt waar je recht ophebt!
Tip: bewaar altijd je originele instapkaart als bewijs dat je wel was ingecheckt voor de vlucht. Dit is van belang wanneer je een claim gaat indienen bij de vliegtuigmaatschappij.