Vrouw wachtend op luchthaven op vertraagde vlucht

Welke vluchten worden geannuleerd?

Dit is wat u kunt doen als uw vlucht wordt geannuleerd

Benieuwd welke vluchten geannuleerd worden? En wat als het juist uw vlucht is die geannuleerd wordt? Hoe moet het met uw vakantie en heeft u wel recht op een restitutie?
Check uw recht op restitutie

712.816 tevreden passagiers

U hoort erover op het nieuws: vluchten worden geannuleerd. Soms last-minute, soms ver van tevoren aangekondigd. Dat is toch verschrikkelijk! U wilt graag weten welke vluchten worden geannuleerd, want u wilt dolgraag op vakantie. U kijkt er al weken naar uit. Maar met de hoeveelheid geannuleerde vluchten houd u uw hart vast.

Vluchten worden geannuleerd om verschillende redenen

Er zijn verschillende redenen waarom een vlucht geannuleerd kan worden, waaronder slechte weersomstandigheden, technische problemen, stakingen en operationele beperkingen. 

Wij maken onderscheid in of de reden van de annulering bij de airline ligt, of dat de vlucht wordt geannuleerd door een bijzondere omstandigheid. Wordt een vlucht geannuleerd en kan de airline daar verantwoordelijk voor gesteld worden? Dan heeft u als passagiers mogelijk recht op compensatie.

Gaat u binnenkort op reis? Bereid u goed voor. Met behulp van onze tool kunt u uw vluchtgegevens achterlaten, zodat wij u op de hoogte kunnen stellen als uw toekomstige vlucht geannuleerd wordt en u mogelijk recht heeft op een vergoeding.

Hoeveel vluchten worden geannuleerd?

Het aantal vluchten dat geannuleerd wordt, is afhankelijk van verschillende factoren. Seizoensgebonden turbulentie, onverwachte gebeurtenissen en externe omstandigheden, kunnen allemaal van invloed zijn op het annuleringspercentage. Het is moeilijk om precies te voorspellen hoeveel vluchten er in de toekomst geannuleerd zullen worden.

Kijk maar eens naar de cijfers tussen 2016 en 2022.

Aantal geannuleerde vluchten in Nederland

In de bollen hierboven staan het aantal geannuleerde vluchten per jaar van 2016 tot en met 2022. Het is lastig om één lijn te vinden. Zo werden er in 2017 en 2018 veel vluchten geannuleerd vanwege slechte weersomstandigheden. In 2020 moesten veel vluchten geannuleerd worden vanwege het begin van de coronapandemie. En in 2021 waren er relatief weinig annuleringen omdat niet veel mensen de wereld overvlogen. 

En wie herinnert zich de lange wachtrijen op Schiphol nog? Doordat luchthavens op veel vlakken nog moesten herstellen van de coronapandemie, konden zij de drukt niet aan. Dit is waarom veel vluchten in de zomer van 2022 geannuleerd zijn.

Het aantal annuleringen is wel seizoensgebonden. Zo worden meer vluchten geannuleerd tijdens de zomerperiode, omdat er nou eenmaal meer vluchten gaan.

Wanneer wordt bekend welke vluchten worden geannuleerd?

Het tijdstip waarop bekend wordt welke vluchten geannuleerd worden, kan variëren. Hoe eerder, hoe beter uiteraard, want dan kunt u samen met de luchtvaartmaatschappij op zoek gaan naar een andere vlucht. Ook kunt u dan eerder contact leggen met uw reisverzekering voor bijvoorbeeld al gemaakte hotelkosten.

Voor eventueel geld terug is het niet alleen van belang wie er verantwoordelijkheid is voor de annulering, ook het moment van communicatie telt mee. Wordt de annulering langer dan twee weken van tevoren doorgegeven? Volgens EU Verordening 261 uit 2004 hebben passagiers dan geen recht op compensatie van de airline. 

Bent u tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan 2 uur eerder vertrokken of 4 uur later aangekomen, dan heeft u recht op een vergoeding. Bent u minder dan 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan 1 uur eerder vertrokken of meer dan 2 uur later aangekomen, dan heeft u ook recht op een schadevergoeding.

De hoogte van de vergoeding hangt af van de afstand van de geannuleerde vlucht.

Bereken de afstand van uw vlucht

Deel vluchtnummer

Gaat u binnenkort op reis? Deel alvast uw vluchtnummer met ons, mocht de vlucht geannuleerd worden en heeft u recht hebben op vergoeding? Dan sturen wij u een notificatie.

Wilt u weten welke vluchten recent zijn geannuleerd?

Bekijk dan de geannuleerde vluchten of bekijk het hieronder per luchtvaartmaatschappij.

Kies luchtvaartmaatschappij

Heeft u niet de informatie gevonden die u zocht?

Kijk of uw vraag niet al is beantwoord tussen de veelgestelde vragen, of neem contact op met ons over uw specifieke situatie.

14269 passagiers hebben EUclaim een score van 4,4 uit 5 gegeven op Trustpilot.
Lees hoe deze passagiers onze service hebben ervaren.

Bekijk 14269 ervaringen

Gecontroleerd door

Paul Vaneker is Senior Flight Intelligence en heeft bij KLM en Transavia gewerkt. Verschijnt veel in de media om op te komen voor rechten van passagiers. Bekend van nu.nl, NOS, Volkskrant, Telegraaf, AD en Parool.

Meer over Paul
Vragen? Chat of bel