Winterweer legt vliegverkeer Nederland plat

Het winterweer in Nederland heeft voor veel problemen in het vliegverkeer gezorgd afgelopen weekend. Schiphol heeft zondag te maken gehad met een beperkte capaciteit aan start- en landingsbanen waardoor veel vluchten werden geannuleerd of een langdurige vertraging opliepen.

KLM toestel staat stil op baan vanwege dikke laag sneeuw
©: Schiphol

Honderden annuleringen afgelopen weekend

Sinds vrijdag kreeg het vliegverkeer van en naar Nederland al te maken met beperkingen vanwege het slechte weer. Zaterdag kondigde onder andere KLM al aan op zondag 188 vluchten van en naar Europese bestemmingen te annuleren. Uiteindelijk werden het afgelopen weekend 678 vluchten geannuleerd en liepen 206 vluchten meer dan drie uur vertraging op. Voor vandaag zijn er in heel Europa weer veel vluchten geannuleerd. Er wordt weer veel sneeuw verwacht in de loop van de dag. KLM heeft al 122 vluchten van en naar Schiphol geannuleerd. Uiteindelijk werden er maandag 671 vluchten geannuleerd en liepen 128 vluchten meer dan drie uur vertraging op.

Rechten bij vluchtvertraging of annulering door sneeuw

Als je vlucht geannuleerd of langer dan drie uur vertraagd is vanwege de sneeuw, dan heb je geen recht op een vergoeding. Slecht weer wordt namelijk gezien als buitengewone omstandigheid. De vliegtuigmaatschappij is dan niet verantwoordelijk voor de problemen met de vlucht maar heeft wel een zorgplicht. Zo heb je recht op een vervangende vlucht, eten en drinken tijdens de vertraging en een hotelovernachting wanneer dit nodig is.

Twijfel je of jouw vlucht vertraagd of geannuleerd is vanwege de sneeuw? Check dit dan eenvoudig in onze calculator hieronder.

Check uw vlucht
Vorig nieuwsitem
Miljoenenboete voor Ryanair door vluchtannuleringen
Volgende nieuwsitem
NIKI staakt sinds vandaag alle vluchten, passagiers gestrand
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
2 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
M. Bronger
6 jaren geleden

Vlucht van zoon en schoondochter is gisteren in parijs geannuleerd. Zij hebben geen overnachting van klm gekregen en pas vanmorgen een onbkoekubg gehad voor 12 december. Zij gaan vandaag met trein terug. Hebben zij nog recht op een vergoeding??

EUclaim
6 jaren geleden
Reply to  M. Bronger

Hoi Mary, Wat vervelend voor ze! De hotelovernachting kunnen ze sowieso terugclaimen bij KLM. Mocht dit niet lukken neem dan even contact met ons op. Als ze hun geld van het vliegticket terug hebben gekregen dan hebben ze geen recht op een vergoeding voor de treinkosten, als dit niet het geval was dan kunnen ze deze kosten ook terugclaimen. Neem bij vragen gerust even contact op. ~Jasmijn

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel
Waren er problemen met uw vlucht? Check uw vergoeding